Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Shabbat

Shabbat

Kort oppsummering over jødenes hviledag - Sabbaten.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
22.11.2005
Tema
Jødedom

Shabbat betyr ”hvile” på hebraisk, og er navnet på den ukentlige hviledagen. Den varer fra fredag kveld til lørdag kveld.

 

Vi finner grunnene til Shabbaten i Toraen, i alle Mosebøkene, for eksempel:

Exodus kap20, vers 8-11:

8. Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!

9. Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning.

10. Men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud; da skal du intet arbeid gjøre, hverken du eller din sønn eller din datter, din tjener eller din tjenestepike eller ditt fe eller den fremmede som er hos dig innen dine porter.

11. For i seks dager gjorde Herren himmelen og jorden, havet og alt det som i dem er, og han hvilte på den syvende dag; derfor velsignet Herren sabbatsdagen og helliget den.

 

Jøder betrakter Shabbaten som en dag som en hellig dag fylt med glede. I følge bønneboka Siddur, er det tre grunner til at de ”feirer” Shabbat:

1) Som en påminnelse for slavenes tid i Egypt

2) Som en påminnelse på at Gud skapte universet, og hvilte den syvende dagen

3) Som en forsmak på ei Messiansk tid

 

Dagen starter med at det kvinnelige overhodet i familien tenner to lys, som et minne om Guds to kommandoer om dagen: Holde seg unna forbudt akrivitet, og huske Shabbaten.

 

På Shabbaten går man til synagogen. Dagen har også utviklet seg til å bli den dagen i uka da flest jøder besøker synagogen, selv om den er åpen hele uka.

 

I Talmud står det at man også skal kose seg, med vin og tre faste måltider. Man skal óg studere Toraen. Det oppfordres også til å synge sanger, ha sex med sin ektemake,

 

Det står i den jødiske loven at ” å jobbe” ikke er lov på Shabbaten, men ordet de bruker samsvarer ikke helt med det norske ordet ”jobb”. Derfor står det ei lsite over forbudte aktiviteter i Talmud. Til felles har de at de er skapende/kreative eller innebærer kontroll over noe annet/andre. Eksempler:

Flette to tråder sammen

Ta to sammenflettede tråder fra hverandre

Skrive to eller flere bokstaver

Ta et objekt fra privat eiendom til offentlig eiendom.

 

Om et liv er i fare derimot, har ikke bare jøder lov til å bryte reglene, jøder har en plikt til å gjøre det.

 

Reformjøder holder ikke alle disse reglene, og mener at det er opp til hver enkelt å gjøre det han eller hun finner avslappende. For eksempel skriving.

 

Det er mange moro historier om hva folk gjør for å komme seg unna reglene. For eksempel er det en regel mot å bære ting, så mange ortodokse jøder knytter fast nøklene sine i beltet, for å slippe å bære dem.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil