Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Press mot jenter i dagens samfunn

Press mot jenter i dagens samfunn

Artikkel om det å være jente i dag, og om alt presset fra ulike sider av samfunnet.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.11.2005
Tema
Oppvekst


“Se ut som modellene! Kle deg som de populære gjør! Gjør som de andre sier! Og for all del, ikke vær deg selv!” Det er utrolig mange krav til hvordan jenter skal se ut og oppføre seg i dag. Kropps- og sexfiksering, motepress, alkohol og røyk.

 

Vi ser og hører over alt om hvordan ting skal være, og hvis noen går i mot strømmen, så hvem vet hva som skjer. Men det er ikke sånn det skal være vel? Eller er det kanskje det? Er det i det hele tatt mulig å endre samfunnet slik at det heller blir “in å være ut?”

 

Kroppen, hvordan er det den skal se ut? Jo, i de fleste tilfeller skal vi være høye og tynne, og litt fett på magen eller hoftene er bare stygt. Det er nok ikke det alle mener, men er det ikke sånn da?

 

Vi ser modellene på TV, i blader, i aviser og på plakater. De er høye og tynne, og de ser vakre og sunne ut. Hvem vet hvor mange operasjoner de har hatt. Men det teller ikke, poenget er å vise de “litt lubne,” hvordan de egentlig skulle ha sett ut. Ser vi noen gang en litt lubben modell? Vi har lyst å si ja, men det er som oftest ikke sant. Men selvsagt, det finnes enkelte unntak.


 

Sexfiksering er også utbredt. Kvinner som blir vist frem omtrent uten klær viser hvordan media ser på kvinnekroppen, og hvordan de mener den skal se ut. Mange jenter synes nok dette er ubehagelig på mange måter. Uoppnåelige ideal kan ødelegge mange sin selvtillit. Det er ikke mange som kan se ut som disse modellene uten noen form for operasjoner.

 

Og så var det klærne da. Jenter skal ha det siste innen det meste. Selv om noen har mindre penger enn andre, så bør de vel ha råd til den nyeste og “hotteste” buksa nede på butikken? 1000 kroner kan være mye for noen, men ikke for alle. Da kan det lett bli sånn at det forventes at alle skal ha råd til det.

 

Og hvis vi tenker på måten klærne blir vist fram. Jentene er tynne og høye, og de har på seg stramme klær som viser frem figuren. Igjen blir vi minnet på dette med hvordan kroppen skal se ut.

 

Jeg synes det blir alt for mye press på jenter at de alltid må kle seg i siste mote. For selv om ingen sier det, så vet vel de fleste at det til vanlig ikke gir status å gå med den buksa som var siste mote for to år siden.

 

For status, det er vel noe av det som gjør jenter til jenter? De fleste vil vel ha en status i vennegjengen eller på skolen. For det er gøy å ha andre som ser opp til en. Det er gøy å være et forbilde for noen, og ikke bare se opp til andre.

 

Men for å få status må en gjøre som de andre “kule,” og man må se ut som dem. For slik samfunnet er nå, så gir det sjelden status å være den eneste som ikke gjør sånn, og den eneste som ikke ser sånn ut som alle de andre.

 

Alkohol og røyk da? Er det noe press der da? Det har vel egentlig mest med miljøet rundt der en bor. Det har med venner og gjøre, og det har med de som er større og gjøre.

 

Et år kan røyk være in, og det kan være enormt press på å røyke, mens andre år kan det være omvendt, - at det er in å være ikke-røyker. Det samme med alkohol. Men igjen styres det meste av “de kule”. De som mange ser opp til, og som andre vil ta etter.

 

Og så er det de som ikke følger strømmen. Enten blir de respektert for det, og tør si sine egne meninger, eller så ender de nederst, der ingen vil ha noe med dem og gjøre. Men det burde vel bare være positive sider med å ha sine egne meninger, og stå for det en mener. Eller?

 

Bør ikke noe gjøres snart? Det er så alt for mye press på dagens ungdom om hvordan de skal se ut og oppføre seg, og spesielt jenter. Vi blir minnet på det over alt. Vi bør få samfunnet til å endre seg og gjøre det positivt å skille seg ut fra mengden, og kanskje begynne med oss selv. Eller skal en ikke få lov til å være seg selv? Presset kan ødelegge mange jenter.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil