Asperger syndrom

Artikkel om hva asperger syndrom er.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.10.17

Noen har asperger syndrom. Kanskje du kjenner noen som har asperger syndrom så velkommen til Asperger verden. Det er et mystisk og av og til en overvelde verden, men du trenger ikke være engstelig for det. Selv om du er skuffet eller sint om diagnosen, så er det bedre og vite om enn og ikke vite.

 

For en diagnosen tidlig kan det bli lagt mer til rette og lettere for personen. For noe synes nyhetene kommer ut av det blå. Det var/er litt vanskeligheter på skole - men da, er skole ikke så streng som det burde være. Og ja, det var noen problemer hjemme, men ingen av dem ble det snakket mye om.

 

- Er denne person virkelig så forskjellig fra alle andre?

 

Sammen med forvirring blir man ofte usikker på hvor mye en skal legge seg opp i. Barn med Asperger Syndrome har et spesielt behov i livet for ‘safe' folk som ikke kritiserer dem for sine forskjeller. De trenger folk som aksepterer dem for det de er og lager et sted for dem i deres liv.

 

Hva er så asperger syndrom?

 

Asperger syndrom er en form for autisme og autisme er noe som påvirker atferden til personen. Det er ikke en mental sykdom. En asperger trenger struktur og orden og faster rutiner. Asperger syndrom er en funksjonshemming hos personer som i utgangspunktet er normalt begavet, det som kjennetegner asperger syndrom er:

 

  • Dårlig sosialt, spesielt med jevnaldrende
  • Oppfatter ikke sosiale spilleregler
  • Spesielle og begrensede interesser
  • Liker ikke brunn i rutiner eller ending i omgivelser
  • Vanskelig å forstå med å lese/forstå mimmik og kroppspråk

Det er som om asperger hjernen er født med et annet språk. Det lærer vårt språk gjennom forsiktig instruksjon eller selvinstruksjon, men det beholder alltid aksent. Noen asperger får gode jobber og lever livet fint. De blir som oftest betraktet som litt spesielle uvanlig folk. Flere berømte person antas og ha asperger syndrom blant annet: Leonardo Da Vinci, Bill Gates og Einstein.

 

- Jeg har aldri hørt om det før!

 

Det er ikke så rart at du ikke vet. Den østerrikske barnelegen Hans Asperger publiserte i 1944 undersøkelsen av en rekke barn med ”autistiske” personlighetstrekk, men som ikke var autister. Asperger syndrom beskrives ofte som autisme hos normalt begavede mennesker. Det er først de siste årene at asperger har ”brøytet” ut og psykologer er oppmerksom på det.

 

Du husker kanskje en person eks fra klassen som alltid var alene, som ikke brydde seg om andre. Hadde spesielle interesser, kunne mye om en spesiell ting. Noen har blitt glade som voksen tross at de ikke fikk noe som helst tilrettelegging i deres barndom mens andre klarer det dårlig. Andre fortsatte livet som er fult av forvirring og frustrasjon og klarer ikke forstå at verden er laget for dem.

 

- Greit, så hva gjør man får å fikse det?

 

Det går ikke an og ”fikse” asperger syndrom. Asperger syndrom er noe som person for alltid vil leve med men det går an og legge tilrettelegge får at personen skal ha minst mulig tilleggs problemer. Asperger syndrom har større sjanse for å utvikle depresjon osv. 

 

- Det er jo mange unger som har disse problemene, det er jo bare noe med det og vokse opp er det ikke? Han/hun ser jo normal ut og!

 

Han/hun er normal, og har like store sjanse for å vokse opp og bli og ok person. Spesielt når barnet er diagnostisert og ting blir mer tilrettelagt. Barnet er helt normalt med noen små forskjeller. Er person med Asperger syndrom ser helt normal ut.

 

Man kan tenke seg hjernen som et rom fult av ledinger, ledninger i hytt og pine. Alle ledningene har et korrekt sted. Alle har en feilkobling uansett for ingen er perfekte. Hos en Asperger er det ofte bare litt flere ledningene satt i feil stikkontakt!

 

Personen har vanligvis gjennomsnittlig intelligens eller høy ennå det enn mangler sosiale ferdigheter. Folk syns ofte mildere tilfeller av asperger syndrom ikke er noe syndrom i det hele tatt. Det er jo normalt! Etter grundig arbeid sammen med foreldre og personen selv kan personen få diagnosen.

 

Det er best og behandle barnet som det er – normalt. Men det kan være greit og være forberedt på visse situasjoner.

 

Det antas å være 3-5 barn per 1000 barn har asperger syndrom.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst