Søk i stiler
 

Er det riktig å ta fostervannsprøve?


Dette er en argumenterende artikkel om det er riktig eller galt å ta abort hvis en vet at fosteret kommer til å utvikle Downs syndrom.
Sjanger:ResonnerendeLastet opp:05.10.2005
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Graviditet og abort
Sykdommer
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



Det å få barn er det beste som kan skje med foreldre. For mange foreldre er barn velsignelse og gave fra gud. Alle barn er ikke fullkomne og det må aksepteres. Er det slik at barn som ikke er fullkomne psykisk og fysisk sett ikke skal få leve.? Dette er en viktig spørsmål som blir mer og mer aktuelt for tiden. Nå for tida kan man ta prøver av foster vannet som kan avsløre alvorlige skader på fosteret, resultatet av prøven kan føre til abort!!!. For det meste avslører fostervanns prøver Downs syndrom. Downs syndrom oppstår ved genetisk feil og det er en tilstand med psykisk og fysisk utviklingshemmning. Er det slik at vi vil ha et samfunn med bare perfekte mennesker.?

 

Menneskene har vært utsatt for sykdommer siden tidenes morgen. Etter hvert som det skjedde teknologiske fremskritt har vi stadig funnet nye metoder og medisiner for å kurere sykdommer på. Vi har også fått vite om sykdommer som vi ikke visste om, alle sykdommer er ikke like enkle å kurere. Teknologiene har også gjort oss i stand til å vite om fosteret har noen av de alvorlige sykdommene som ikke kan kureres. I mange steder i dagens verden kan foreldere bestemme om de vil ha fosteret med en alvorlig sykdom eller om å ta abort. En av metodene går ut på å ta fostervanns prøve for å avsløre om fostret har Downs syndrom eller andre alvorlige sykdommer. I de følgene avsnitene vil jeg komme med argumenter om det er riktig å bruke fostervanns prøve for å avsløre Downs syndrom og hva slags følger det kan få.

 

I enkelte tilfeller kan fostervanns prøver gjøre skade på fosteret og moren, da er det bare en mulighet igjen og det er å ta abort. Siden fostervanns prøve følger med en risk så velger mange kvinner å ikke ta det. Mange kvinner tar ikke fostervanns prøve på grunn av religionen sin. Som eksempel så kan vi ta Islam. I islam er det ikke lov å ta abort uannsett barnet bærer på en sykdom som Downs syndrom. Hvorfor skal man ta en fostervanns prøve når det ikke finnes noe kur mot sykdommen som blir avslørt. Det er rett og slett sløsing med goder for å finne ut om et foster er skadet eller ikke.

 

Fostervanns prøve kan føre til abort. For mange er abort det samme som drap. I norge er det lov til å ta abort helt til i 12-14 svangerskaps uke. Til da kan man ta rekke å tester som kan avsløre sykdommer, da har man grunnlag for å ta abort eller ei. Er et foster på ca. 12-14 uker et helt menneskeliv.? Mange mener at når eggcellen og sædcellen har smeltet sammen så er det en hel menneskeverd, mens noen mener at når hjertet begynner å slå da er det menneskeliv. Noen politikere vil at abort grensen skal utvide til 18 uke i svangerskapet. Det er dumt å ta abort uansett om fostret har Downs syndrom. Skal barn som ikke er fullkomne ikke få leve?

 

De som argumenter for abort og fostervannsprøver mener at det er greit å ta abort hvis forekommer at fostret har Downs syndrom de mener at da slipper dette fostret som skal bli et individ å lide. De mener også at når fostert er mellom 0-14 uker gammel ikke er et individ. Samfunnet slipper en slags byrd for å ta vare på barnet. Det å ha et barn med Downs syndrom kan være veldig vansklig for foreldrene, de må legge om alle planene sine for å gi barnet best mulig tilværelse. Barn med Downs syndrom koster samfunnet for millioner. Det er kanskje det foreldrene tenker på når de velger bort babyen med Downs syndrom. De tror at de har gjort det beste for alle, mens de egentlig har frarøvet noen retten til å leve. Mennesker er heldigvis forskjellige. Noen ville kanskje velge å gjøre om et handikappet barn til noe positivt og få bedre liv.

 

Når fostervanns prøve viser at barnet har Downs syndrom kan man ta abort i enkelte tilfeller helt ned til 23-24 svangerskaps uke. Grensene for hvor utviklet et foster må være for å overleve hvis det blir født for tidlig eller abortert, har blitt flyttet flere ganger etter hvert som forskningen har ført frem. Foster helt nede i 22-23 uke kan nå overleve ved hjelp av nyere teknologi og bedre medisiner. Man kan likevel ta abort på foster med Downs Syndrom helt ned til uke 24, og babyer kan overleve helt ned til 22 uke. Virkeligheten er også den at en god del av de abortene som blir utført etter 20 uke, resulterer i en levende baby som er dømt til å dø fordi foreldrene ikke kan ta vare på den.

 

Er det virklig så ille å ha et barn som ikke er fullkommen.? Barn med handikap burde også få rett tilå leve. Man kan ikke bare ha et samfunn med perfekte og drepe de som ikke er helt det samme. Jeg mener at fostervanns prøve kan være litt nyttig fordi da kan man forbrede oss på det verste, men abort er jeg helt imot. Abort burde ikke bli tillat. Abort burde være den siste utveien altså når moren er i fare. Til slutt men ikke minst ser jeg de med Downs syndrom som mennesker med føleleser og intellekt.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

A
15.12.2005 14:40

Bra!
4
anbefalinger
Er du helt syk i hodet? Du høres ut som en 70 år gammel katolikk!

Student26
18.01.2009 02:20

Bra!
3
anbefalinger
Jeg har en lita jente (2,5 år) med downs.Jeg er student,men ville ikke ha bytta bort jenta mi for alt i verden.Jeg har venner med unger uten downs,og utgiftene våre er ikke så mye større enn deres.Så var det sagt!

Jente 18
15.01.2007 19:05

Bra!
2
anbefalinger
"Noen ville kanskje velge å gjøre om et handikappet barn til noe positivt og få bedre liv." Hvem er disse? Har du noen i familien selv som er syke? Jeg har selv en psykisk utviklingshemmet bror og HVET vordan det føles og hvordan det ødlegger en hel familie. Blir provosert av at De med friske barn og friske søsken skal dømme De som tar abort pga f.eks downs syndrom. You see?

line
23.04.2006 17:58

Bra!
1
anbefalinger
Er helt enig med deg! Godt skrevet

kald på beina
16.10.2006 20:45

Bra!
1
anbefalinger
jeg er enig med deg.
har da ikke Gud skapt oss alle vidt forskjellige samtidig som vi er skapt i Hans bilde?!
logg dere inn på tv2.no, finn frem søndagsåpent og sendingen som var 20.08.06. det er gratis, og det får selv den mest bestemte til å tenke seg om innen dette tema!

fjes
06.04.2010 18:59

Bra!
1
anbefalinger
Du må jo være kraftig retardert.

Søk hjelp. http://www.ung.no/psykiskhelse/

A
15.12.2005 14:42

Bra!
0
anbefalinger
Litt middels tekst.... Loser! Litt spessielle meninger, men, men... Alt er lov

bob
15.02.2006 21:13

Bra!
0
anbefalinger
haha, litt mange skrivefeil? hehehehe.. eks: !!!. haha.. 3 utropstegn, SÅ punktum? og hva skjer med punktum foran hvert spørsmålstegn? litt spesielle meninger, kan man si..

pallluta
21.03.2006 13:00

Bra!
0
anbefalinger
bananasplit

B
22.03.2006 19:15

Bra!
0
anbefalinger
syns det var bra jeg Smile :-\) er for abort, men skjønner tankegangen din

yo
20.04.2006 09:19

Bra!
0
anbefalinger
www.kristian.com

jente 19
11.07.2007 13:45

Bra!
0
anbefalinger
Jeg er en av dem. Ja det kan være vanskelig til tider, men det kommer så mye positivt ut av det at det er verdt det. Man lærer om andre verdier i livet. Man får innsikt i en helt ny verden. Man lærer å ikke fordømme andre fordi de er annerledes. Det er synd at du ikke ser dette med din bror, men jeg er sikker på at innerst inne ville du aldri klart å leve uten ham!

EDGAR
27.05.2008 11:59

Bra!
0
anbefalinger
Vær så snill, ikke bland inn kristendommen a.. Gud finnes ikke btw  Smile :-\) Og jeg vil tro at dere som mener at det er drap ikke har opplevd hvordan det er å ha en søster/bror som har downs eller lignende, det har ikke jeg heller så jeg skal ikke uttale meg om det! Abort burde være helt lov, som det for så vidt er, og selvfølgelig frivillig


07.11.2008 11:02

Bra!
0
anbefalinger
Joa, men tenk hvis du er student og får et barn med downs? Tenk på livet ditt da, tenk hvor mye penger som går til barnet da, tenk hvor lite penger du får selv ? ... Det mener hvertfall jeg, men alle har egne meninger


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.014 sec - 1 pageviews