Positive og negative sider ved reklame

En slags filosofi om reklamens positive og negative sider.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.09.28
Tema
Reklame

Reklame har eksistert så lenge noe menneske kan huske. Mennesker som selger ting trenger mennesker som kjøper ting. Og hvordan få mennesker til å kjøpe akkurat dine ting? Ett ord: Reklame.

 

Når jeg trenger en ny lenestol, er det flere argumenter som spiller inn: utseende, kvalitet, komfort og ikke minst pris. På markedet finnes det utrolig mange stoler å velge mellom. Det finnes faktisk så mange og det er så vanskelig å velge at det letteste for meg er å bare plukke ut en stol i blinde og håpe på at jeg har flaks og at jeg har valgt en god stol. Og det er ikke så bra for meg, ettersom jeg stort sett har uflaks. Og hva kan hjelpe meg med å velge? Ett ord: Reklame.

 

At jeg velger på måfå er heller ikke bra for direktøren i firmaet Ekornes som produserer lenestoler. Sannsynligheten er nemlig ganske stor for at jeg i blinde velger en stol som ikke kommer fra Ekornes-fabrikken. Og da tjener jo ikke direktøren noen penger på meg. Så hva må direktøren gjøre for å få meg til å kjøpe en Ekornes-stol i stedet for en hvilken som helst annen? Ett ord: Reklame.

 

Hvis direktøren klarer å overbevise meg om at hans stoler er mye bedre enn alle andre, vil jo jeg selvfølgelig kjøpe hans stoler. Jeg er jo norsk og bare det beste er godt nok for meg. Og hvis direktøren også klarer å overbevise resten av Norges befolkning, så vil hele Norge etter hvert sitte i Ekornes-stoler. De er jo tross alt Norske og fortjener strengt tatt det beste. Dette vil direktøren tjene mange ekstra milliarder på. Og det liker direktøren.

 

Tv’en har siden den kom på 60-tallet vokst seg fram til å bli den viktigste kilden til nyheter og underholdning i det langstrakte norske land. En gjennomsnittlig nordmann ser på tv fire, fem timer om dagen. Dette vet direktøren i Ekornes å benytte seg av. Det samme gjør direktørene i alle de andre firmaene som produserer lenestoler. Faktisk vet alle direktørene i firmaer som selger ting å benytte seg av tv’en.

 

Og det er det som gjør at stolproblemet mitt ikke er løst. For på tv’en kommer det en reklame som sier at det er lagt ut en helt ny stol fra Ekornes med et utrolig moderne design. Denne stolen er laget av et utrolig slitesterkt stoff, så den vil se ny ut etter ti år. Den er fantastisk behagelig å sitte i og DENNE UKA FÅR DU DEN SUPERBILLIG! ”Kjempebra,” tenker jeg og hiver på meg jakka og drar av gårde til møbelbutikken. Det vil si, jeg skulle dratt til møbelbutikken hvis det ikke var for at før jeg fikk slått av tv’en, så kom det en ny reklame. Fra møbelprodusenten IKEA. Og den forteller om en annen stol. En IKEA-stol som er helt ny, kjempestilig, superslitesterk, kjempedeilig for ryggen og usannsynlig billig! Og jeg ser ut som et spørsmålstegn. Jeg er like i villrede som før. Hva skal jeg velge?

 

Og sånn er det med reklame. Det vil alltid finnes en million lenestoler å velge mellom. Det samme gjelder datamaskiner, gitarer og skinker. Og for direktørene i Toshiba, Morgan og Gilde er det bare én ting som gjelder. Send en ny reklamefilm på tv som forteller hvor bra våre produkter er! Da vil alle kjøpe dem! Ett problem, bare. Direktørene i de konkurrerende firmaene Compaq, Yamaha og Stabburet tenker nøyaktig det samme.

 

Så skjer det igjen. Midt i favorittprogrammet mitt på tv blir det reklamepause og Det kommer en reklame som forteller hvor god Gildes familieskinke er. Og rett etterpå får jeg vite hvor bra det er med kokt skinke fra Stabburet. Og det er for så vidt greit, men disse reklamepausene har en tendens til å vare nesten lengre enn det tv-programmet jeg ser på. Og så stusser jeg litt på at reklamen som bare fortalte positive ting om lenestolen jeg kjøpte aldri sa noen ting om hvor vanskelig det var å sette den sammen eller hvor vanskelig det er å justere ryggen på den.

 

Og sånn er det med reklame. Hvis jeg hadde visst at det skulle være så vanskelig å sette sammen stolen min, eller at jeg ikke skulle få til å justere ryggen ville jeg ikke kjøpt den. Og produksjonssjefen for reklamefilmen vet det. Derfor brydde han seg ikke med å fortelle det. For reklame er nemlig ikke det samme som opplysninger om produktet. Reklame er noe som skal ”lure” folk til å kjøpe akkurat dette produktet.

 

Så enden på historien er at reklamen som fortalte meg hvor deilig den nye stolen var ikke hjalp så veldig. Det viste seg at jeg ikke likte den like godt som reklameprodusenten. Og det blir veldig lett for mye reklame. Og for min del, ser jeg mest negative sider med tv-reklamen.

 

En slags konklusjon som passer for meg må vel bli at reklame er en kjempebra ting for de som skal selge produktene, men ikke alltid like bra for de som skal kjøpe dem.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst