Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > En vanlig dag i klasse 9b!

En vanlig dag i klasse 9b!

En morsom og ironisk stil fra en litt uvanlig skoleklasse.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.09.2005
Tema
Folkeskikk

Klasse 9b satt rolig og stille, ante fred og ingen fare, mens læreren, Inger, underviste. Det var mye bråk ute, så de de fleste var fornøyd med å slippe å ha friminutt. Alle gardinene var fratrukket, etter elevenes eget valg, for å ikke bli forstyrret av de som var ute.

 

Men selfølgelig var det noen som måtte ødelegge de fine stunder. Alle elevene og læreren hadde blitt overlykkelige da de så at plassen til Pinochio var tom i dag morges. Men det finnes skyer på den blå himmelen...

 

Døren til klasserommet smalt opp og Pinochio braste inn døren. Han hadde med seg et råttent, markspist eple som han slang til læreren.

-vårsågod! Bare forsyn deg! Plukket fra Edens hage! Eller egentlig var det ikke flere igjen oppe i treet, så jeg nøyet meg med de på bakken, sa Pinochio og slang den nye PUMA sekken sin på gulvet.

 

Hele klassen stønnet og bar seg av Pinochios oppførsel. De var meget frustrerte over at undervisningen tok så brått slutt.

-Pinochio! Hva er grunnen til at du kommer et kvarter for sent? Spurte Inger opprørt.

-Jo, du skjønner det at jeg måtte hjelpe noen ganle damer over veien, så tilbød jeg meg selv til å luke ugress i Sherek sin hage. Meget snilt av meg må jeg selv få sagt. Han smilte brett.

 

Det som var så kjekt før, var at man kunne se når han løy, fordi nesen hans vokste, men etter at han ble levende gutt.... Ja, da var han som alle andre gutter. Man kunne ikke se når han løy.

-Pinochio! Si sannheten! Jeg vet at du lyver! sa Inger nokså strengt denne gangen.

-Ok,da. Så somlet jeg litt på vei opp, men hva så? sa Pinochio kort.

Inger ristet oppgitt på hodet og ga han en saftig anmerkning.

 

En av elevene rakk ivrig opp hånden.

-Kan du fortsett med undervisningen? Vi er jo på skolen for å lære!

Pinochio sukket tungt.

-Nei, nå er timen ferdig. Dere kan gå å ta friminutt.

 

Elevene ble som normalt litt skuffet, men var iallefall takknemlige for at det ventet fem timer til med spennende undervisning. Som vanlig meldte Hercules seg frivillig til å vaske pultene og rydde gulvet. Det gikk sjeldent bra. Hercules var jo litt for sterk for seg selv, så han ødela mye. Men han erstattet mer enn gjerne det som ble ødelagt.

 

Tornerose pleide også å hjelpe til, men i dag hadde hun stukket seg på en torne og hadde bandasje rundt fingeren.

 

Da siste time hadde begynt, jobbet de stille og rolig. Det eneste de kunne høre var Hercules som knakk sine blyanter, som var for svake for hans styrke. Men det var en lyd de hadde vendt seg til. Du lurer sikkert på hvordan det kunne være så stille med Pinochio i klasserommet, men det har også en logisk forklaring: Han var ikke der. Han hadde skulket resten av timene... Det var Inger veldig glad for.

 

Hun var så glad at hun ville la elevene gå 15 minutter før. Det var selvfølgelig etter å ha prøvd og overtalt dem. Men hun fikk dem ikke til å dra før skoledagen var slutt. Ikke da heller. Elevene krevde ekstrem høy undervisning i de minuttene de hadde tapt.

 

Dette var en vanlig skoledag i klasse 9b på Nordby-skole.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil