Søk i stiler
 

Ungdom og trafikk


Om ungdom og trafikk.
Sjanger:ResonnerendeLastet opp:12.06.2000
Språkform:BokmålForfatter:
Tema:Transport
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



De fleste bilulykkene her i landet skjer i helgene, og ofte er unge bilførere innblanda. Hva er etter din mening de viktigste årsakene til trafikkulykker med ungdom bak rattet? Hvilke tiltak er etter dit syn nødvendig for å redusere tallet på trafikkulykker blant ungdom?

 

Norge ligger på toppen når det gjelder antall drepte eller hardt skadde i trafikkulykker i Skandinavia, beregnet ut fra antall innbyggere. I 1995 var det 8625 trafikkulykker i Norge. I disse ulykkene døde 305 personer, mens 11756 ble alt fra lettere til meget alvorlig skadd. Av disse var 4795 under 24 år (!). Dette er noe som vekker en god del oppsikt, siden vi nordmenn er så "rolige og lovlydige", eller.....

 

Det kan være veldig mange grunner til det høye ulykkestallet, og de fleste mener at alkohol har en stor del av skylda. Jeg vil ikke påstå at den ikke har det, men vil også peke på noen andre grunner.

 

Jeg vil påstå at en av de største årsakene er at en del ungdom ikke er, eller kjører, så veldig rolig. Dette er det typiske "18-år-og-har-akkuratt-fått-lappen" syndromet. Det er ikke så veldig sjelden at vi hører om nybakte sjåfører som bare skulle prøve hvor fort den nye bilen gikk, da det tilfeldigvis kom en sving. Slike episoder har vi til og med hatt en del av på Sunndalsøra den siste tiden. Det sier seg jo selv at det er ganske store hastigheter vi snakker om her, siden det er kappkjøring eller fartstesting med i bildet. Ved ekstrem fart minker sjansene for å overleve et uheldig, kort og brutalt møte med f.eks et tre ganske kraftig. På toppen av dette pleier heller ikke den første bilen en 18 åring kjøper seg, å være så veldig moderne og utstyrt med det siste innenfor sikkerhetsfronten. Nei, det er nok heller en gammel Opel eller Ford, med rust her og der, samt kanskje et par godt brukte og nedslitte bremseklosser. Er det ikke det, er det vel en liten, topp trimmet bil med altfor stor motor. Det vil ikke akkurat virke positivt inn på sjansene for å overleve et bilkrasj.

 

En annen velkjent faktor i trafikkulykke statistikken er fyllekjøring. Fyllekjørerne vil jeg dele inn i to grupper: "Dilemmakjøreren" og den mere uansvarlige "lystfyllekjøreren".

 

"Lystfyllekjøreren" er en ganske uomtenksom person. Han kjører i fylla fordi han har lyst og synes det er artig. Denne typen fyllekjørere er den verste typen, siden de ikke alltid er så forsiktige eller omtenksomme som "dilemmakjøreren". "Lystfyllekjøreren" kan også komme opp i stor fart og være ganske uomtenksom, og skape stor fare for andre og seg selv.

 

"Dilemmakjøreren" derimot er som oftest en person som har lovet å kjøre noen et eller annet sted, altså har han et dilemma. Det kan f.eks være en far som har lovet å kjøre dattera på fotballtrening eller turning, men så glemmer han dette, og drikker et eller to glass pils til middagen. Er det en mann, så vil han statistisk ta sjansen, kjøre dattera, og påstå at det er helt trygt. Ei kvinne ville statistisk sett vært litt mere forsiktig, og heller tatt sjansen på å skuffe dattera. Denne typen sjåfører er ikke så farlige, i og med at de ikke kjører så fort eller så uforsiktig, men allikevel er det både uforsvarlig og ulovlig.

 

Det er selvfølgelig en betydelig prosent av de årlige ungdomsulykkene som bare er ulykker. Det vil si at de ikke er forårsaket av noe annet enn uforsiktighet, eller mangel på kjøreegenskap. Det kan også hende at det er noen som mangler en del kunnskap på teoridelen. Disse ulykkene kan bare bli forhindret ved bedre opplæring og mere kjøring. Etter at den nye loven om at en får lov til å begynne å prøvekjøre når en er 16 har trådd i kraft vil kanskje Antallet ungdomsulykker i trafikken minke med årene. Jeg har selv kjørt en del, og snakket med en del venner som kanskje til og med har kjørt mere enn meg. Vi er stort sett enige om at vi vil få en stor fordel når vi skal kjøre opp, og når vi skal ut i trafikken alene.

 

Jeg har et syn på denne saken som en del kanskje vil synes er litt rart, eller rett og slett dumt. Jeg synes at aldersgrensa på å få ta sertifikat skulle ha vært senket med et år, kanskje til og med to. Mange vil da sikkert si: -Hvorfor skal vi senke aldersgrensa, for å redusere antallet ulykker ? Vil det da ikke bare bli flere halvgale ungdommer med bil på norske veier? Nei, mener jeg. Det ville gi ungdom et bedre forhold til bil og bilkjøring. Og hvis ungdom hadde fått et bedre forhold til bil, ville "18-år-og-har-akkuratt-fått-lappen" syndromet minke. Dette ville igjen senke tallet på ulykker med ungdom innblandet.

 

Jeg mener selvsagt ikke at vi skulle gi noen 16 åringer lappen og si: -Gå og drep dere! Det skulle være slik at viss du brøyt fartsgrensa, bare så mye som fem kilometer i timen, eller du kjørte litt for vilt på en eller annen vei ville, du med en gang ha mistet lappen, og ikke fått sjansen til å få igjen sertifikatet etter minst 5 år, eventuelt til du var 25. Med andre ord ville absolutt de fleste ha valgt å kjøre forsiktig slik at de kunne ha det privilegiet som det å ha sertifikatet er. Dette systemet ville ha krevd litt mer av våre underbetalte og overarbeide politibetjenter, men jeg tror så absolutt at det ville ha blitt mye tryggere for alle og en hver på norske veier, i alle fall viss vi ser bort fra de 6961 andre ulykkene.

 

Oppgaventeksten lød som følger:
De fleste bilulykkene her i landet skjer i helgene, og ofte er unge bilførere innblanda. Hva er etter din mening de viktigste årsakene til trafikkulykker med ungdom bak rattet? Hvilke tiltak er etter dit syn nødvendig for å redusere tallet på trafikkulykker blant ungdom?

Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

yo
29.09.2005 21:12

Bra!
22
anbefalinger
denne var knusende dårlig

cecilie
15.11.2005 12:28

Bra!
12
anbefalinger
hmmm... ser ut som du mener at folk ikke skal få lov til å kjøre i det hele tatt... hvorfor kjøre når man kan krasje!? vel, hvorfor leve når man kan dø!?

heisann:D
07.11.2006 18:55

Bra!
10
anbefalinger
kjempe bra skrevet og sånn, men det var litt paranoid Smile :-\)

Charlotte
02.03.2009 23:43

Bra!
9
anbefalinger
Du peker på en del bra her, men jeg er uenig med deg om å senke aldergrensa. Noe av grunnen til at man må være 18 for å få lappen er modenhet (med en spesiell tanke på gutter, uten å være kjønnsdiskriminerende her..). De fleste vokser mye på to år. Om man ser bort ifra ekstremtilfellene, vil de fleste ha fått et litt mer "voksent" syn på dette med ansvar og sikkerhet, og konsekvensene av ting. En 16-åring trenger ikke være "dummere", men rett og slett ha mindre livserfaring og grunnleggende forståelse. Og å miste lappen i 5 år når man er så ung... Det er nedtur. Da er det bedre sånn som man har det i dag  Wink ;-\) Men dette er min mening.


27.04.2004 20:58

Bra!
8
anbefalinger
kjempe bra likte denne


25.04.2005 12:50

Bra!
8
anbefalinger
Hei! jeg er enig med deg, men å miste lappen i fem år er litt å overdrive. du må tenke på at d er mange som er avhengige av lappen, til jobb eller skole. Ellers høres alt bra ut!  Smile :-\) Lise 17

mneg
09.09.2007 19:25

Bra!
6
anbefalinger
Denne hjalp meg godt på vei som en disposisjon til min egen oppgave om ungdom og trafikk. Tusen takk  Smile :-\)

Meg
25.11.2007 17:32

Bra!
6
anbefalinger
Hva fikk du på denne stilen?

hoho!
11.12.2006 15:50

Bra!
5
anbefalinger
bra side dette her. lærte litt om ungdom i trafikk og fikk mange gode forslag til norsk stilen min Smile :-\)

hitlerwithcamouflage
21.09.2007 00:07

Bra!
5
anbefalinger
nice stil! takk for at dere legger det ut. må si meg litt enig med cecilie


24.10.2007 21:24

Bra!
5
anbefalinger
TUSEN TAKK !  Very Happy :-D
Trangte alt dette til en innlevering på skolen ! You guys saved my day !

Malin
24.10.2007 21:25

Bra!
5
anbefalinger
*trengte

Meg
21.10.2008 17:52

Bra!
5
anbefalinger
Om det ble 16 års aldersgrense ville det ikke være 18-år-akkurat fått lappen syndromet, men det ville vært "16-år-akkurat-fått-lappen-syndromet"
Uenig med deg.

Anonym
24.10.2007 21:27

Bra!
4
anbefalinger
Dette er direkte avskrivft fra propaganda.

..
11.02.2008 11:43

Bra!
4
anbefalinger
KJempe bra dette  Very Happy :-D Brukte deler av den ! bra skrevet !

...
15.12.2008 08:38

Bra!
4
anbefalinger
Det kommer jo kanskje litt ann på hva de hadde fått i seg før de setter seg i bilen og kjører.

Anonym
07.05.2009 13:49

Bra!
4
anbefalinger
Bra historie  Smile :-\) Fikk god inspirasjon til Norsk eksamen min  Cool 8-\) Men må si meg enig med Charlotte, de fleste guttene er ikke modne til å kunne begynne å kjøre fritt når de er 16 år.

julie
13.11.2008 23:12

Bra!
3
anbefalinger
man hadde vel ikke fått noe mindre "nettopp fått lappen"-syndrom om man var 16, det hadde vel kanskje vært enda verre, siden noen av (de manlige) bilførerne er enda mer umodne da enn i en alder av 18, og ville vært enda verre. Tror jeg  Smile :-\)

jaja
11.10.2009 19:05

Bra!
2
anbefalinger
noe av stoffet holder til eksamen min, god jobb


04.12.2009 10:05

Bra!
2
anbefalinger
sitter og skriver prøve, dette hjelper : D

karen
25.04.2011 21:01

Bra!
2
anbefalinger
litt barnslig skrevet, men du uttrykker deg bra

sonIKA
15.05.2010 22:39

Bra!
1
anbefalinger
DEN ARTIIKKEL ER BRA DET ER BRA VI MÅ TENKER MER PÅ UNGDOM NOEN HER IKKE ANSVAR

:)
16.06.2010 11:25

Bra!
1
anbefalinger
Bra, men enig med Charlotte. Men kunne bruke noe av det  Smile :-\)  Smile :-\)

MHFU freak
14.09.2010 09:20

Bra!
1
anbefalinger
Takk mate, hjalp meg ikke en ting  Very Happy :-D


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.025 sec - 1 pageviews