Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Jupiter

Jupiter

Fakta om planeten Jupiter.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
05.09.2005

Fakta om Jupiter

Jupiter er den største planeten av alle i Solsystemet. Den er en gassplanet og har ingen fast overflate. Den har en fast kjerne, men den er veldig liten i forhold til størrelsen til planeten. Diameteren til Jupiter er på 143 000 kilometer (jordas diameter er ca 12 000 km)!

 

Jupiter har større masse enn alle andre planetene i solsystemet til sammen. Massen utgjør cirka 1/1000 del av massen til sola. Man kan lett se Jupiter på himmelen en klar natt.. Det er ikke vann der. Jupiter består av 90 prosent hydrogen og 10 prosent helium. Det er de samme elementene som er i sola. Jupiter har over 60 måner, og det blir ofte funnet flere. 

 

Den røde flekken

Jupiter har en stor, rød flekk på den sydlige delen. Denne flekken er en atmosfærisk oppdagelse. Flekken er 2-3 ganger så stor som jorda og er en kjempe stor virvel som gass flyr oppi lufta. Det er en storm som har herjet der i over 300 år.

 

Falsk forklaring

En gang trodde man Jupiter var en liten stjerne som hadde nok energi til å varme opp sitt eget månesystem. Det var Sir Harold som fant på denne forklaringen på 1920-tallet. Forklaringen gikk ut på at Jupiter hadde en fast kjerne og et fast lag med is, på ca. 27000 km tykt som var omgitt av atmosfæren av hydrogen og helium.

1318 jordkloder kan få plass inni Jupiter.

 

Interessant å vite

Jupiter har fått navnet sitt fra de romerske gudenes konge. I gresk mytologi var det Zevs som var konge. Jupiter snurrer rundt nesten loddrett, og den snurrer raskt rundt sin egen akse. Når vi ser Jupiter ser vi et lag av skyer som er toppen av den tykke atmosfæren på Jupiter. Skyene ligger på linje med ekvator i lyse og mørke områder. De områdene snurrer rundt med forskjellig hastighet, det dannes virvler i noen av hastighetsområdene.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil