Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Skoledagen min

Skoledagen min

Beskrivelse av hvordan det er å gå på skolen. Skrevet i 8. klasse.

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.06.2005

Jeg vet at skolen er viktig og alt det der, men trenger den egentlig å være så travel og kjedlig? Er det ikke mulig å gjøre en skoledag spennende? Alle klager hele tida på at skolen tar all tida deres, men har de egentlig grunn til det? Hva kan lærerne gjøre for å få skolen mer fengende? Og hva kan elevene gjøre? Kommer skolen noen gang til å bli slik?

 

Hva er det egentlig som gjør skolen så kjedlig? En årsak til dette kan være at vi som elever ikke har så mye vi skulle ha sagt. Vi får jo si det vi mener, men det er ikke så lett å bli hørt. For når vi for eksempel sier at vi syns vi har for mye lekser og prøver, blir det ikke akkurat forandret på det. Eller syns vi det er så kjedlig at vi rett og slett er dritt lei? En konsekvens av dette er at mange ungdommer driter i alt, og dropper skolen.

 

Er det egentlig mulig å gjøre en skoledag spennende? Det må jo gå ant! Men hvordan?! Jeg personlig trur ikke at det er så lett med den innstillingen de fleste ungdommer har til skolen nå i dag. De fleste sier liksom kjedlig! Uansett hva som skjer på skolen. Det gjør det ikke akkurat letter å gjøre skolen spennende!

 

At folk klager er nok av god grunn. Vi er på skolen 30 timer i uka, ikke nok med det så må vi fortsette hjemme med lekser – ikke rart folk klager! Men på en annen side er det jo også mye tulling på skolen, så vi utnytter kanskje ikke tiden helt på skolen.

 

Lærerne kan i alle fall gjøre undervisninga mer spennende istedenfor å bare snakke. Jeg vet ikke hva som fenger min oppmerksomhet i timene. Det er jo ikke bare lærerne, det er jo faget òg. Jeg personlig liker ikke nynorsk og naturfag, men norsk og kristendomslære interesserer meg. Men tilbake til lærerne, det er jo noen som underviser bra, slik at det blir lærerikt, morsomt og spennende, mens andre underviser så kjedlig, at jeg bare vil sove. Jeg syns det er viktig med en lærer som klarer alt dette på èn gang.

Vi elevene kan kanskje la være å knise så mye. Å snakke og svare lærerne på en snillere måte. Jeg har kommet med noen spydige kommentarer til lærerne, men jeg angrer.

 

En drømmedag på skolen? På det spørsmålet hadde vel mange svart: SOVING. Men sånn seriøst så tror jeg at jeg hadde likt det bedre hvis vi hadde begynt senere, ikke hadde lekser, og at vi hadde fått dratt til butikken i friminuttene.

Kommer skolen noen gang til å bli spennende?

- Det vil framtida vise!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil