Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Påvisning av løsninger

Påvisning av løsninger

Prøve å skille forskjellige løsninger som ser like ut. Godkjent av lærer (G+).

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
03.06.2005

Hensikt:

Prøve å skille forskjellige løsninger som ser like ut ved å påvise dem på forskjellige måter.

 

Utstyr:

Gassbrenner, Stativ, 5 begerglass med følgende løsninger.

a. Vann         | Forholder seg naturlig i de løsningene vi prøvde

b. Syre          | PH-verdien er nærmest 0

c. Base         | Blir rosa av Fenoftalin

d. Glukose| Blir Blå av Felings væske og Oransje når det varmes opp

e. Stivelse    | Blir Blå av J løsning

 

1

2

3

4

5

PH 6

PH 0

PH 7

PH 14

PH 7

Klar

Klar

Klar

Rosa

Klar

Blå

Klar

Klar

Klar

Klar

 

Gul med BTB

Blå

Blå med BTB

Blå -> Oranje

Stivelse

Syre

Vann

Base

Glukose

 

Fremgangsmåte:

Først helte vi 5 forskjellige klare væsker i forskjellige begerglass.

1 Vi sjekket vi PH verdien av de forskjellige.

2 Vi tilsatte Fenoftalin

3 Vi tilsatte J løsning

4 Vi tilsatte Felings væske og deretter varme

 

Konklusjon:

Vi klarte å bevise Stivelse ved å tilsette J løsning, Syre med PH papir, Base ved å tilsette Fenoftalin, Glukose ved å tilsette Felings væske + varme, vannet forholdt seg naturlig.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil