Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Reklame

Reklame

Om reklamens makt.

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Tema
Reklame

Hva taler for og hva taler imot bruk av reklame i norsk radio og TV? Reklame? For eller imot? Det har vært et politisk spørsmål i lengre tid nå. Jeg tror det er flere sider av denne saken enn det en først tenker på.

 

For å ta det negative først. Dette med reklame kan virke forstyrrende. Plutselig settes reklame inn i et TV eller radio program og man blir avbrutt. Er det et undervisningsprogram kan man miste konsentrasjonen og lett miste tråden når reklamen kommer. Man blir fort lei av reklame. Det er ganske irriterende å måtte se den samme reklamen 9 ganger i løpet av en kveld. Det har hendt meg ofte når jeg har sett på Sky Channel. Reklamen kan ødelegge hele kosen! Reklamepenger kan føre til et uheldig programvare tilbud fra selskapenes side, de kan begynne å sende bare de programmene som har høye seerstatistikker og dermed vil vi miste verdifulle og viktige programmer, når disse må vike plass for de mer attraktive programmene. Dette fører til at vår kultur blir fattigere. Og i tillegg til alt dette, vil nok en del aviser og ukeblader gå konkurs på grunn av manglende reklameinntekter hvis det blir reklame i norsk TV og radio. (Det kan nok allikevel skje når tekst TV kommer inn i bildet for alvor.)

 

Men så er det det positive. Sitter man og hører på en opplesning, eller annen underholdning, kan dette med reklame virke inn som en faktor som gjør at spenningen stiger. Og jeg synes at muligheten reklamen gir til å gå ut for å hente seg litt mat eller noe sånn innimellom er meget bra. Det er det mulighet for i de små pausene reklamen gir. En kan tenke seg at en sitter og ser på et politisk program hvor forskjellige politikere diskuterer forskjellige saker, eller du ser på "Kvitt eller dobbelt". Reklamen gir deg mulighet til å gjette svaret, eller du kan diskutere de politiske emnene med din familie eller venner rundt TV’n eller radioen.

 

Så til det økonomiske. Reklamen kan virke inn som en betydelig faktor i TV eller radioselskapenes økonomi. Reklamen kan holde økonomien oppe nesten alene, og den høye lisensen vi har idag vil synke. Med hjelp av reklamepenger kan man forbedre kvaliteten på programmmene betydelig. En kan tenke på alle de nær-TV-stasjonene som kan holdes oppe ene og alene av reklamepenger. Dette gir enorme muligheter, både for kristne og andre organisasjoner som fort og effektivt vil kunne nå ut til titusener av mennesker med sitt budskap.

 

Til slutt vil jeg litt innom den politiske siden av saken. Dette med at reklame er skadelig mener jeg er en etterlevning av Arbeiderpartiets meningsmonopol gjennom Norsk rikskringkasting. Videre mener jeg at Norsk rikskringkasting ikke bør ha reklame på en stund ennå, dette på grunn av at NRK allerede er så etablert. Når andre TV og radioselskaper er like etablert, kan Nrk få reklame og dermed skjerpe konkuransen. Hvis NRK får reklame med en gang mener jeg at andre ikke vil ha noen sjanse til å etablere seg i det hele tatt.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil