Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hva er årsaken til at narkotikamisbruket stadig øker, og hva kan vi gjøre for å stoppe denne utviklingen?

Hva er årsaken til at narkotikamisbruket stadig øker, og hva kan vi gjøre for å stoppe denne utviklingen?

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
27.05.2000
Tema
Narkotika


Før 1970 var ikke narkotika noe stort samfunnsproblem. Da brukte folk "bare" alkohol som rusmiddel. De siste årene har narkotikamisbruket økt kraftig. Folk starter misbruket i mye lavere alder enn før. Økningen i narkotikamisbruk har en sammenheng med økningen i antall lovbrudd. Folk må utføre kriminelle handlinger for å få penger til den dyre narkotikaen. Når man begynner med narkotika er det veldig vanskelig å slutte.

 

Det er straffbart å selge narkotika. Mange driver allikevel med kjøp og salg av mange typer. De gjør det for å tjene penger. Man tjener enormt mye penger på å selge narkotika. Det blir lettere og lettere å få tak i narkotiske stoffer. I noen land, deriblant Nederland, er det narkotiske stoffet hasj lovlig. Det er legalisert som et forsøk på å minske den stadig økende volden. Mange mener at dette er riktig, og at hasj ikke er skadelig for kroppen. Hasj er ikke direkte skadelig på kroppen, men det er veldig ofte første skritt inn i den narkotiske verden. I Nederland har volden gått ned, men antall narkomane har gått opp. I et land som Danmark er hasj ulovlig, men det er veldig sjelden man får noe straff for å drive med det. I Norge der det er full politisk enighet at all form for narkotika er ulovlig å selge fritt, øker bruken stadig. Folk som begynner med hasj har som regel røkt sigaretter før de gikk over til hasj. Undersøkelser viser at 20% av ungdom i 18-20 årene har prøvd hasj. Det er få av dem som har fortsatt. I Danmark har flere av de som har prøvet blitt avhengige enn i Norge. En årsak til at misbruket har økt er at det har blitt lettere å importere til landet. Det har blitt lettere å reise til utlandet og smugle narkotika over landegrensene. Markedet for narkotika blir stadig større og prisene synker, grunnet mere import av narkotika. De som selger narkotika hjelper unge mennesker til å dø, og det tjener de masse penger på. Noen folk prøver iherdig å få folk til å begynne med narkotika, så de kan tjene seg rike på veldig kort tid. Det er ikke veldig vanskelig å få en som er litt ensom og som ikke har så god kontakt med foreldrene sine, til å bli misbruker. Det er bare å presse han eller henne litt, og plutselig har samfunnet et nytt offer for narkotikaen.

 

Hvem er i faresonen?
De som er i faresonen er folk som føler seg ensomme, ikke har så god kontakt med foreldrene og venner, folk som ikke er så flinke på skolen, i idrett og liknende og som ikke finner seg til rette i samfunnet. De vennene det er lettest å bli kjent med er de som ikke følger Norges lover til punkt og prikke. Man blir "dratt med" i gjengen, føler seg presset til å prøve det de eneste vennene dine gjør, og da er du i gang. Innbyggerne i storbyene har lettere for å begynne med narkotika enn folk som bor langt unna en storby. Grunnen er at det er mye lettere å få tak i narkotika i storbyene. Går du for eksempel i Oslo sentrum på kvelden, kan du observere salg av narkotika på nesten hvert gatehjørne. Noen av narkotikaselgerne blir tatt, og bra er det, men det er ikke på langt nær nok. Det er allikevel altfor lett å skaffe. Man får til og med kjøpt det på skolen man går på. Alle kan få tak i narkotika, bare man kan betale for det dyre og giftige stoffet. Folk som bor langt unna en storby må ofte kjøre langt for å få tak i sin nødvendige dose med gift. Det er også stor mulighet for og tjene seg rik selv om man ikke bor i en storby, men det krever større innsats.

 

Hva kan hjemmet gjøre?
Ofte har de som begynner med narkotika det ikke så godt hjemme. De snakker sjelden med moren og faren sin, fordi de kanskje ikke er hjemme så ofte. De er sjelden sammen, holder problemene sine for seg selv og når foreldrene er hjemme, er "ungen" borte. Foreldrene må ta seg tid til å være sammen med ungene sine. De må snakke sammen om problemer og gjerne gjøre noe sammen som man ikke gjør hver dag.

 

Hva kan man gjøre?
Det aller viktigste man kan gjøre for å forsøke og minske narkotikamisbruket, er å si nei til å bruke det. Hvis man sier nei, er det kanskje også noen andre som også sier nei. Det er mye vanskeligere å nekte og prøve narkotika, hvis du er den eneste som ikke har lyst til å prøve det. Det er ofte lurt å ha noe å gjøre i fritiden sin, for eksempel å drive med idrett eller en annen hobby, gjerne sammen med noen venner. Nesten alle kan drive med idrett. I idrettslaget er det sjelden mye narkotika, spesielt hvis idrettslaget ditt drives seriøst. Å drive idrett er en glimrende måte å få seg nye venner på. Man møtes flere ganger i uka, og ofte møter du folk som går i klassen eller på skolen din som du dermed blir bedre kjent med og som du kan være sammen med når du ikke trener. Da føler man seg ikke ensom og har kommet sammen med venner som ikke driver med narkotika. Begynn med idrett, eller en annen aktivitet som interesserer deg.

 

Hva kan samfunnet gjøre?
Hvert år blir mange narkotikaselgere oppdaget og fengslet, men det er ikke på langt nær mange nok som blir tatt. Altfor mange går fri, og det må samfunnet gjøre noe med. En viktig ting som må gjøres er å ha strengere toll på landegrensene. Narkotikaen flyter bortimot fritt mellom verdens land. Når man hører at det har blitt stoppet en last med flere tonn narkotika på grensen, tenker man: det var godt at det ikke kom inn i landet. Man kan også tenke seg hvor mye som slipper inn i landet. Når folk importerer last med flere tonn narkotika, er det ikke første gang de forsøker og sende narkotika fra et land til et annet. Noe annet samfunnet må gjøre er å bevilge mere penger til avlastningssentere for de narkomane, så de har en mulighet til å komme seg på beina igjen etter en kort eller lang tid som narkoman. De som går på heroin kan settes på metadon, som fører til at de ikke får den samme "lysten" på heroin som før. Noen av de som begynner med narkotika er arbeidsløse. De føler seg uviktige og kjeder seg. En ting de bruker for å få mer action i hverdagen, er narkotika. Hadde alle folk hatt arbeid hadde alle hatt noe å gjøre på dagen. Da hadde det ikke vært så mange som kjedet seg, og som da fikk lyst til å prøve narkotika. Mere politi i storbyene er også noe som kunne minsket salget av narkotika. Da hadde det blitt litt vanskeligere å få tak i. Da hadde det ikke lenger bare vært å dra ned til sentrum å kjøpe narkotika. Men strengere toll, avlastningssentere, flere arbeidsplasser og mere politi koster penger. Men som et av de rikeste landene i verden burde man ha råd til noe så viktig.

 

To gode tips til folk som ønsker og holde seg unna narkotiske stoffer:

  • Begynn med idrett, eller en annen aktivitet som du interesserer deg for.
  • Hold deg borte fra miljøer der narkotika blir misbrukt.
  • Legg inn din oppgave!

    Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

    Last opp stil