Reality-TV

Kåseri om reality-tv.
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.05.09
Tema
TV

Reality-TV er bare såååå gøy. Å se andre mennesker gjøre hverdagslige ting er rett og slett fantastisk. Bare tenk hvor kjedelig verden hadde vært uten programmer som Big Brother, Ungkaren, og 71 grader nord.

 

Og så lett det blir; man kan bare sitte i sofaen når man skal ”spionere” på andre. Før måtte man faktisk ta frem kikkerten og se på naboen for å få tilfredsstilt ”kikker-behovet”, nå er det bare å skru på tv’en. Det har faktisk så langt at du nesten er garantert Reality på en eller annen kanal, i hvert fall hvis du har mer enn tre. Av de fire ”standard-kanalene” er TVNorge helt klart verst på Reality; de viser utallige ”sjekke-programmer” med desperate menn eller kvinner som ved første forsøk finner den de vil leve resten av livet med. Og til de som tviler; ja, sjansen for at du finner den rette blant de et TV-selskap har valgt ut er faktisk høy. Ingen vet vel bedre enn TV-selskapene hva DU vil ha. Og bare sånn så det er sagt; hvis forholdet ikke fungerer er det IKKE TV-selskapets skyld, de kan ikke ta ansvar for at du ikke klarer å beholde din store kjærlighet. Hvis deltakerne mener at den Tv-selskapet valgte ut ikke er den rette allikevel, da tar de FEIL!

 

Men det er ikke bare ”sjekke-programmer” TV-Norge har mye av, Big Brother vises også til stadighet. Nå er den 4. sesongen i gang, og vi venter spent på mer sex og fyll. For det er virkelig deilig å se helt ”vanlige” mennesker drite seg ut på TV. Særlig moro er det når to mennesker får et spesielt forhold; enten det er hat eller kjærlighet. Det er alltid like gøy å se to mennesker ha sex, under en dyne, i beste sendetid. Og det er ikke det å faktisk se at disse menneskene ha sex som teller, det er egentlig nok spenning når vi ser dynen bevege seg opp og ned og vi hører diverse ”gryntelyder”. Ja, Big Brother har nok tatt over for tradisjonell porno. Nå trenger ikke foreldrene være flaue over det barna får se, for de ser faktisk bare en dyne som beveger seg. På den måten får man ikke se noen flaue detaljer, og derfor passer programmet perfekt for kose-kvelder der hele familien er tilstede.

 

Men det ALLER beste er når to personer virkelig hater hverandre og krangler MYE og høylydt. Ingenting er bedre enn det. På den måten får man i seg den daglige dosen action, samtidig som man får se folk som dusjer, spiser og går på do. Og når krangelen og sex’en kommer er alle de kjedelige klippene der folk bare sitter og spiser eller prater glemt med en gang. Og ingen tviler vel på at Big Brother faktisk satte sammen folk av beste vilje, slik at disse skulle bli venner, ikke for at noe mer skulle skje, og seertallene skulle øke. For så kyniske er de IKKE innen Reality-TV-bransjen.

 

Heldigvis er det ikke bare TV-Norge som viser Reality. Tv2 har bl.a. vist Farmen, programmet der folk som ikke kan noe som helst om gårdsdrift skal drive en gård. Og ikke bare skal de skaffe mat på bordet, de skal også passe på dyrene og gården for den stakkars intetanende bonden som har lånt ut gården sin til et ”godt formål”. Men helt bortkastet er det jo ikke for bonden, for om han ikke hadde nok å gjøre fra før av får han i hvert fall nok å gjøre etter Farmen-deltakerne har dratt sin vei og TV-kameraene er skrudd av. For det er ikke barebare å rydde opp etter ”gårdbrukere” som ikke har peiling. Plutselig er hele livet til en stakkars bonde snudd på hodet, idet han finner ut at hovedbygningen på ”utlåns-gården” hans er halvveis nedbrent etter deltakernes matlaging og skigarden han trodde han skulle få er skeiv og full av hull, og dyrene er slaktet og borte for alltid. Men bonden er egentlig fornøyd han, for selv om gården hans er totalt ødelagt og han må bruke resten av livet på å fikse den, fikk i hvert fall farmen vinneren både hytte og bil, og siden bønder er så storhjertede er de fornøyd med det. For gleden over at de som har ødelagt gården hans får noe tilbake er større enn noe annet.

 

Men TV2 har ikke bare Reality-serier der de snille taper og de ”Onde” vinner. Bare se på ”Nr. 19” for eksempel; der var det 4 par som skulle bygge hver sin leilighet. Deltakerne måtte jo selvfølgelig gi fra seg all fritiden sin, det var jo om å gjøre å bygge den fineste leiligheten som ble solgt for mest penger. Deltakerne fikk vite at overskuddet etter salget ble gitt til dem, og gjorde derfor en ekstra innstats. At overskuddet ikke var noe særlig å skryte av, og at det var lite å bruke det på når man hadde gitt fra seg alt det morsomme i livet fra før av, tenkte de ikke på. Så de jobbet, og jobbet og jobbet, og auksjonsdagen kom, og et av parene stakk av med den lenge etterlengtede seieren. Dette paret fikk selvfølgelig en ekstra gave, mens de andre parene måtte dra hjem med de få ”overskuddskronene” i lomma og fortsette sitt ensomme liv der. Ja, verden er virkelig rettferdig, selv i reality.

 

Den siste ”Reality-sjangeren” er programmer der deltakerne sliter seg igjennom harde fysiske og psykiske prøvelser for å vinne et eller annet. Et eksempel på dette er 71 grader nord. Der skal deltakerne reise til Nordkapp som ligger, nettopp, 71o Nord. Dette er igjen et eksempel på en serie der det gode vinner. For det er jo rettferdig at en av mange deltakere vinner etter at flere har gått igjennom omtrent de samme prøvelsene, uten å vinne noe. Men sånn er det her i verden. Det er ikke lik belønning for lik innsats, det er belønning bare til den ”sterkeste”; survival of the fittest, som det så pent heter.

 

Ja, gå hjem og se på andre menneskers ulykke live på tv dere. Ingenting er mer underholdende enn å se at andre har det verre enn deg. Til og med i serier som ungkaren har de det vanskelig; det er ikke barebare å velge mellom 20 pene, attraktive mennesker, særlig ikke når du egentlig vil ha alle sammen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst