Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Istid

Istid

Filmanmeldelse av Istid.

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.05.2005
Tema
Filmer

Orginaltittel: Ice Age
Nasjonalitet: Amerikansk
Sjanger: Animasjon og komedie
Produksjonsår: 2001
Spilletid: 1 time 21 minutter
Distributør: Fox Film AS
Regi: Chris Wedge
Norske stemmer:
Otto Jespersen, Dagfinn Lyngbø, Sven Nordin

 

Handling:

Det er istid og dyrene er på vandring, men da dovendyret ,Sid, våkner har de andre familiemedlemmene forlatt ham, men det ser ikke ut til å plage ham. I steden for begynner han å vandre alene. Sid kommer alltid i vanskeligheter , men heldigvis treffer han på Manni som er en mammut, som er til stor hjelp. Manni vil helst se at Sid forsvinner, men Sid ignorerer ham og dilter etter.

 

Plutselig treffer de på et menneskebarn som bare ligger der. Manni vil bare la menneskebarnet ligge, men Sid insisterer på at de må følge ham hjem. Det blir til at de skal følge han hjem mot at Sid slutter å følge etter han, etter de har overlevert barnet.

 

Det de ikke vet er at sabeltanntigeren, Diego, er ute etter barnet, som han skal skaffe for sabeltanntigeren, Soto, som er sjefen. Soto vil spise barnet som ren hevn etter at menneskene utryddet halve flokken hans.

 

Diego møter på Manni og Sid, og sier at han kan levere tilbake barnet, men Sid mener at han bare er ute etter et måltid. Manni vil at Diego skal være med som veiviser siden han visste hvor de holdt til. Det Manni og Sid ikke vet er at han lurer de. Han viser vei til flokken sin. Der skal de ta både menneskebarnet og Manni. På vandringen mot sabeltanntigrene kommer de opp i noen farlige situasjoner, der Manni redder Diego fra å dette utfor et stup. Diego forstår ikke hvorfor han reddet han. Diego begynner å få dårlig samvittighet og innrømmer at han har lurt dem i en felle, men for å ikke dø må Manni og Sid stole på Diego for å overleve. De overlever etter en hard kamp mot sabeltanntigrene, der Diego svikte flokken sin og redder Manni og Sid fra å dø. Til slutt får de overlevert barnet.

Filmens elleville ekstrabonus er et iherdig ekorn som overlever det meste.

                                         

 

Min mening om filmen:

Denne filmen passer best for barn, men underveis er det et par replikker som vil også fryde et eldre publikum. Det er også saktefilm som gjør denne filmen enda bedre og morsommere.

 

Dette er en familiefilm med masse god humor. Terningkast: 6

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil