Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Benito Mussolini

Benito Mussolini

Litt om Benito Mussolini og hvordan han kom til makten.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
13.04.2005

Italia hadde vært et mektig land helt siden romernes tid, men etter 1.verdenskrig falt riket nesten sammen. Folket var ikke fornøyde med det lille de hadde tjent på seieren, og det førte til vanskelige tider med streiker og arbeidsløshet. Det var rett og slett et stort kaos.

 

En mann som virkelig ville endre på dette var Benito Mussolini (1893-1945). Han kom fra en voldelig familie, og det var nok grunnen til at han ble så hard som han ble. I 1919 samlet han sammen en gruppe, som senere fikk navnet Det Nasjonale Fascist Parti. Partier ønsket å gjøre Italia mektig igjen, de ønsket makt!

 

Da partiet fant ut at de hadde fått få stemmer ved valget bestemte de seg for å marsjere inn i hovedstaden og kreve regjeringsmakten. Fascistene fikk det som de ville, og Mussolini ble landets nye statsminister. Menneskerettigheter som ytringsfrihet og organisasjonsfrihet ble borte. Alle politiske motstandere ble puttet i fengsel.

 

Selv om Benito Mussolini var en forferdelig diktator kan han ikke sammenliknes med Hitlers og Stalins terror!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil