Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Likestillingsproblemer?

Likestillingsproblemer?

Om likestillingen i Norge.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
12.04.2005

Hvor ofte hører vi ikke politikerne preke om likestilling? Eller hvor ofte er ikke dette en av sakene på nyhetene? Senest en uke siden, slet Rosenborg med å få inn flere kvinner i ledelsen. Nettopp fordi de mente at kvinner ikke kan noe om fotball. Eller er det bare det at kvinner og menn har forskjellige interesser?

 

Det er jo ikke til å skyve under en stol at det er flere kvinnelige søkere på helse og sosial enn menn. Det er heller ingen hemmelighet at det er flere gutter på byggfag enn jenter. Men politikerne prøver i hvert fall å få til en likestilling, selv om det av og til kan være halvhjertet

 

For 100-200 år siden var kvinnens plass i hjemmet, der hun skulle ta seg av barna, vaske, og stå ved sin manns side. Samfunnet har da kommet seg videre siden den gang.

 

Vi må ikke lengre tilbake enn 20 år før en kvinne ble kalt hore om hun hadde hatt samleie med mange forskjellige menn, mens mannen fikk beundring fra sine venner. I dag er det like ille om en mann har samleie med mange forskjellige kvinner. Da kan han risikere å bli kalt horebukk, både av venner og kvinner!

 

I den senere tid er det faktisk kommet anmeldelse inn fra menn mot kvinner for voldtekt! Kanskje samfunnet ikke lenger er så mannsdominert som mange av oss vil ha det til?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil