Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Etiopia

Etiopia

Fakta om Etiopia.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.03.2005


Hovedstad: Addis Abeba

Areal: 1.223.600 kvadratkm
Folketall: ca. 64,1 mill. innb. (2000)
Folketetthet: 56,9 pr. km2

Gjennomsnittalder: 45,2 år

Folketetthet: 56,9 pr. km2

Spedbarnsdødelighet: 101,3 pr. 1000
Religion: Islam 35—40%, koptisk kristendom 45—50%
Språk: Amharisk (off.), arabisk og lokale språk
Mynt: Birr

Eksportartikler: Kaffe, skinn, oljeprodukter
Bilkjennetegn: ETH
Nasjonaldag: 28. mai

Styreform: rebulikk

Flateinnhold: 1 127 127 km2

Andel av befolkningen under fattigdomsgrensen: 64% (1996)

 

<bilde>

<bilde>
 


 

 

<bilde>

 

Etiopia som reisemål

 

I Etiopia er det veldig lave priser. Du kan reise, bo og spise for bare et par dollar. Det er ganske varmt i Etiopia.

 

<bilde>
                                                                                                                                

Dette er en oversikt over varmen i forskjellige byer rundt omkring i Etiopia.

 

<bilde>
Temperaturene varierer sterkt på grunn av høydeforskjellene og kystlandet. Rødehavet hører til Jordens heteste område, med over 30 grader i årlig middeltemperatur enkelte steder.

 

Nordmenn forbinder stort sett Etiopia med sult og tørkekatastrofer. tillegg har landet i en årrekke ligget i krig med nabolandet Eritrea. Nå er det sluttet fred mellom dem, og ting har begynt å roe seg ned. Egentlig er det et veldig fint land med mange fine byer men ikke så særlig mange attraksjoner enda. Addis Abeba og den hellige byen Aksum er absolutt verdt en tur innom.

 

Tissisat falls er en av Etiopias største fosser som ligger nordvest for den blå Nilen.

 

Klima og geografi

 

Etiopia ligger i den tropiske klimasonen med store klimatiske variasjoner. Nedbøren som kommer, beveger seg nordover i landet om sommeren. I perioden fra juni til oktober gir fuktige luftmasser fra sørvest nedbør til mesteparten av landet, mest i sør og vest. Etiopia ligger i Afrika som er den nest største verdensdelen. Det er Tropisk i nesten hele Afrika, i området mellom vendekretsene veksler regnskog og tørketid. Subtropisk klima lengst i nord og i sør. Etiopia ligger nordøst i Afrika og grenser til Sudan, Somalia, Kenya, Eritrea og Djibouti. Mye av Afrika har problemer med ørkenen. Det blir stadig mer ørken i Afrika.

 

 

Det er middels stor fare for at hele Afrika kan bli ørken, men noen deler har allerede blitt ørken. Hele tiden blir små steder til ørken i Afrika. Varmt klima gir et rikt dyreliv og de har mange fuglearter.

 

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil