Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > IT: Systemutvikling

IT: Systemutvikling

Eksamenssett våren 1998.

Sjanger
Annet
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.05.2000
Tema
Data


EKSAMENSSEKRETERIATET

Forberedelsesdel

IT: Systemutvikling

AA6120
Elever og privatister
26. mai 1998

 

Videregående kurs
Studieretning for almene, økonomiske og administrative fag

 

Les opplysningene på neste side


Forberedelsestid:1 time
Hjelpemidler:Alle hjelpemidler er tillatt.
Andre opplysninger:Notatene fra forberedelsestiden skal ikke vurderes, men de kan brukes under eksamen.
 
Forberedelsesdelen har 3 sider.

Tema for forberedelsesdelen: ’Frisør’

 

På bakgrunn av problembeskrivelsen under skal du planlegge og forberede den skriftlige/praktiske eksamenen.

Problembeskrivelse

 

Kari driver en frisørsalong der det er ansatt to frisører i tillegg til henne selv. Om tre måneder skal hun inn i nye lokaler. Kari har nylig kjøpt inn datamaskin med standard programvare. I forbindelse med dette ønsker hun seg et nytt informasjonssystem som lett gir oversikt over omsetningen og blant annet hvilke behandlinger som blir gitt i salongen.

 

Hun vil gjerne registrere disse opplysningene om kundene:

  • Navn
  • Telefonnummer
  • Adresse
Kunden skal få velge en fast frisør, men det kan likevel skje at en annen frisør tar timen.

 

Om frisørene må disse opplysningene lagres:

  • Navn
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Ansettelsesdato
  • Om frisøren har fagbrev eller ikke
Timebestillingen skjer ved at kundene ringer. Timene blir så notert manuelt i en bestillingsbok. Dette fungerer godt, og Kari vil vente med å endre denne delen av virksomheten. Registrering av timen i datasystemet skal gjøres etter at behandlingen er ferdig.

 

Kundene velger ulike typer behandling og bestiller gjerne flere behandlingstyper til samme time. Nedenfor er et utdrag av prislisten over ulike behandlingstyper.

Prisliste for Salong Kari

Locwell sur permanent kr 387,-
Perform permanentkr 370,-
Barneklipp 0-7 årkr 110,-
Menn klipp (krans)kr 135,-
Menn klippkr 165,-
Dame klippkr 175,-
Farvekr 240,-
Color touchkr 175,-
Stripe m/hettekr 250,-
Stripe u/hettekr 200,-
osv.

 

Systemet som lages må kunne holde opplysninger om kunder og behandlingstyper à jour.

 

Kari ønsker at systemet skal vise sluttprisen kunden skal betale når behandlingene for timen blir registrert.

 

En liten del av kundene for forespørsel om de vil være modeller for salongen, og Kari vil registrere hvem som egner seg til festfrisyrer, mer sporty frisyrer, frisyrer for kort hår, frisyrer for langt hår osv. Om modellene må det også lagres data om alder og egen hårfarve.

 

Systemet skal være slik at det er lett å hente frem kundehistorikk når det blir bestilt time og når kunden kommer til behandling. Kundehistorikken skal vise hvilke behandlinger og timer kunden har fått tidligere. Videre skal det kunne skrives ut omsetningsrapporter og rapporter som viser hvilke behandlingstyper som blir brukt mest. Det er ønskelig at systemet skal kunne gi støtte for et rabattsystem der det blir gitt 30% rabatt på hver 10. time.

 

IT-gruppen din får ansvaret for planleggingen og realiseringen av dette prosjektet. Dere skal dokumentere, systemeere og realisere det nye informasjonssystemet til Kari. Prosjektet er tenkt gjennomført på tre måneder. Drøft hvordan dere fil gå frem og hvilken informasjon som må være med i systemet.


EKSAMENSSEKRETERIATET

IT: Systemutvikling

AA6120
Elever og privatister
26. mai 1998

 

Videregående kurs
Studieretning for almene, økonomiske og administrative fag

 

Les opplysningene på neste side


Eksamenstid:1 time
Hjelpemidler:Diskett utlevert av skolen
Verktøybøker
Manualer
Notater fra forberedelsesdelen
Andre opplysninger:

 

Oppgavesettet har 3 sider med forsiden.

 

Det er ikke tillatt å kommunisere med andre under eksamen. Dette gjelder også kommunikasjon via datamaskin.

 

Husk å oppgi hvilken programvare og versjon som benyttes ved løsning av eksamensoppgaven.

 

Lever inn diskett med løsninger og i tillegg papirutskrifter. Disketten må være fri for virus


’Frisør’

 

Med utgangspunkt i opplysningene fra forberedelsesdelen skal du løse oppgavene under

Oppgave 1

 

Sett opp en milepælplan for utvikling og innføring av datasystemet.

Oppgave 2

 

Lag en normalisert datamodell for systemet. Dersom deler av modellen ikke er normalisert, skal du forklare hvorfor.

Oppgave 3

 

Realiser de delene av systemet som må til for å registrere alle nødvendige data i for bindelse med frisørtimene, og de delene en trenger for å kunne

  • ta ut en rapport eller lage en annen rutine som viser hvilke behandlinger en kunde har hatt
  • ta ut en rapport som viser omsetning per dag, og totalomsetningen i en gitt periode
Brukergrensesnittet må være tilpasset frisørens brukssituasjon og ønsker. Gjør begrensninger og presiseringer der du finner det nødvendig.


 

AA6120-B-V98

Tastet av Ove Gram Nipen (ovegram@stud.ntnu.no)

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil