Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Ingvar Ambjørnsen

Ingvar Ambjørnsen

Presentasjon av forfatteren Ingvar Ambjørnsen og bokanmeldelse av "Døden på Oslo S".

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.03.2005


Ingvar Ambjørnsen ble født i Larvik i 1956. Faren var postbud og moren var hjemmeværende.

 

Som 7-åring lærte han å lese, siden da har han vært fascinert av bøker. På skolen var han ikke spesielt god, men han var ikke dårlig heller.

 

Han bestemte seg tidlig for at det var forfatter han skulle bli. Derfor sluttet han skolen etter de ni obligatoriske årene.

 

For å tjene til livets opphold måtte han få seg diverse strøjobber. han begynte å vanke sammen med folk med store rusproblemer. Det førte til at han selv havnet helt på kjøret. Det han opplevde i denne perioden har han skildret i mange av bøkene han har skrevet.

 

Fordi Ambjørnsen selv har opplevd mye av det han har skrevet om er bøkene veldig ”levende”. Det er ikke mange andre forfattere som kan beskrive proplemene og følelsene som er knyttet til alkohol og narkotika.

 

Han debuterte i Trollskrift i 1976. Hans tre første bøker ble utgitt av det Alternative” forfatter forlaget som hadde sine røtter i kretsen rundt Dikt & Datt.


 

På starten av 1980-årene reiste ambjørnsen mye rundt, ofte var det eneste han hadde med seg var den utslitte skrivemaskinen sin.

Uansett hvor mye han reiste og hvor store problemer han hadde, gav han aldri slipp på barndomsdrømmen om å bli forfatter på fulltid!

 

Da det ”alternative” forlaget gikk konkurs, gikk han over til Cappelen, som kjøpte rettighetene til de tidligre utgitte bøkene og gav de ut i pocket-utgaver. Etter denne overgangen er Ambjørnsen blitt en stjerneforfatter.

 

I dag regnes han som en av de aller mest solgte norske forfatterne. Til sammen bare i Norge er det solgt omtrent en million eksemplarer av bøkene hans. Det har også blitt vist interesse for han i utlandet. Utenom de nordiske landene har han også gitt ut bøker i blandt annet  Tyrkia, Bulgaria. I Tyskland ble det også vist stor interesse for bøkene hans.

 

I midten av 1980-årene flyttet han sammen med Gabrielle Haefs som han giftet seg med i 1985. De bosatte seg i Hamburg i Tyskland.

 

 

Ambjørnsen som ungdomsbokforfatter:

Ambjørnsen tar opp viktige problemer som overgrep, miljøødeleggelser, menneskeforakt vold og til og med drap.

 

De mest kjente ungdomsbøkene Ambjørnsen har skrevet er bøkene om Pelle og Proffen. De ble en suksess! Mange av disse bøkene er blitt filmatisert.

 

 

Ambjørnsen som voksenbokforfatter:

Mye av det Ambjørnsen skriver om i bøkene sine for voksene er selvopplevd. Han har prøvd nesten alt som er av narkotiske stoffer. Dette er en periode av livet han ikke er spesielt stolt av. Men det har gjort at han kan skilder opplevelsene og følelsene til personene i bøkene sine på en meget god måte.

        Ambjørnsen har skrevet mye på kort tid. På de siste 25 årene har han gitt ut over 35 bøker, men ikke alle disse er mesterverker.

        Det som er felles for alle bøkene hans er at de handler om samfunnets tapere, de som faller litt utenfor.

 

 

Ambjørnsens måte å skrive på:

Ingvar Ambjørnsen skriver radikalt bokmål med slang. Det passer helt ypperlig til stoffet han skriver om. Han skriver rett fra levra, og sier akuratt det han mener. Men det er nettopp det som gir bøkene liv.

 

Ambjørnsen har for det meste holdt seg til prosaen, men han har allikevel skrevet mye forskjellig. Han har både utgitt romaner, noveller, krim, ungdomsbøker og dokumentarbøker.

 

 

Utgivelser:

1981: 23 salen (roman)
1982: Sarons ham (roman)
1983: Den siste revejakta (roman)
1984: Galgenfrist (spenningsroman)
1985: Stalins øyne (spenningsroman)
1986: Hvite niggere (roman)
1987: Kjempene faller (Pelle og Proffen 1)
1987: Heksenes kors (krimroman)
1988: Jesus står i porten (fortellinger)
1988: Bellona - Gudinna som ble vaktbikkje (dokumentarroman)
1988: Døden på Oslo S (Pelle og Proffen 2)
1989: San Sebastian blues (spenningsroman)
1989: Giftige løgner (Pelle og Proffen 3)

1990: Den mekaniske kvinnen (spenningsroman)

1990: Sannhet til salgs (Pelle og Proffen 4)

1991: De blå ulvene (Pelle og Proffen 5)

1992: Det gyldne vakuum (roman)

1992: Flammer i snø (Pelle og Proffen 6)

1993: Etter orkanen (Pelle og Proffen 7)

1993: Utsikt til paradiset (roman)
1994: Hevnen fra himmelen (Pelle og Proffen 8)
1994: Storbyens stemme (Pelle og Proffen 9)
1994: Sorte mor (noveller)
1995: Døden på Aker Brygge (Pelle og Proffen 10, album)
1995: Fugledansen (roman)
1996: Brødre i blodet (roman)
1997: Natt til mørk morgen (noveller)
1998: Husk hjelm (artikkelsamling)
1998: Arven etter Rin-Tin-Tei (samson og Roberto 1)
1999: Elsk meg i morgen (roman)

1999: Krakilske kamerater (Samson og Roberto 2)
2000: Tre døgn etter dommedag (artikkelsamling)

2000: Pietros hemmelighet (Samson og Roberto 3)

2000: Dronningen sover (fortelling)

2001: Dukken i taket (roman)

2003: Høyt oppe, langt nede (artikkelsamling)

2003: Delvis til stede (noveller)

2004: Innocentia Park (roman)

 

 

Priser:

1986: Cappelens 1.pris i romankonkurranse for "Hvite niggere"

1987: Språklig samlingspris

1988: Cappelenprisen

1988: Lübeck by stipend

1988: Hamburgs by stipend

1991: 80-tallets beste barnebokpris for "Døden på Oslo S". Utdelt av Bokhandlerforeningen.
1991: Rivertonprisen for "Den mekaniske kvinnen"
1995: Brageprisen for "Fugledansen"
1996: Bokhandlerprisen for "Brødre i blodet"
1999: Vestfolds litteraturpris for "Elsk meg i morgen"
1999: Riksmålprisen for "Elsk meg i morgen"
2000: Oslo bys kulturpris
2001: Jonasprisen
2001: Tabuprisen - rådet for psykisk helse
2002: Telenors kommunikasjonspris
2004: Anders Jahres kulturpris

 

<bilde>

Ingvar Ambjørnsen

 

 

Bokanmeldelse: Døden på Oslo S

Forfatter: Ingvar Ambjørnsen

Forlag: Cappelen

Utgivelsesår: 1988

 

Døden på Oslo S er bok nummer to i rekken av 10 bøker i Pelle og Proffen (P&P) serien. Den handler om Pelle som er 15 år og bor i Oslo. Han har en veldig god venn som bor i leiligheten i etasjen under, Proffen.

 

Pelle bor sammen med sin mor og far, og lillesøsteren. Vi ser hele fortellingen fra Pelles syn, tanker og opplevelser kommer fra hans side. Vi får innsyn i både hans tanker og opplevelser i denne boken som kommer under kategorien spenning for barn/ungdom.

 

Pelle og Proffen kommer ut for vanskeligheter når deres tidligere venn Filla kommer i trøbbel med bestyreren på Håpet barnehjem hvor han bodde. Pelle treffer også en jente på en snackbar som heter Lena. Det viser seg at Lena ikke har det så enkelt. Pelle og Proffen får det da travlet med å finne ut hva Filla og hans venn Stein driver på med, og hva som er bakgrunnen til Lena.

 

Det viser seg at Lena er prostituert. Noe Filla og Stein vil gjøre noe med. Lena er bare 15 år og det er bestyreren på Håpet barnehjem, Skånseth og hans kamerat som er to av Lena sine kunder. Lena er venninne med søsteren til Stein. Filla og Stein får tatt noen bilder av Skånseth og kameraten som blir beviser på hva de driver på med.

 

Pelle forstår at Lena driver på med både prostitusjon og heroin, han får hjelp av en kamerat av faren, Laffi, som har vært innenfor dette miljøet tidligere. Av Laffi får Pelle beskjed om at Lena må ut fra det miljøet så fort som mulig. Pelle og Proffen klarer å stoppe Skånseth, når han har Lena i bilen hans. De får god hjelp av en taxisjåfør.


 

Pelle klarer å få Lena bort fra det fæle miljøet hun hadde havnet opp i. Laffi hjelper til med å kjøre Lena til et hjelpesenter på sørlandet. Det blir for så vidt en lykkelig slutt på det hele, men vi må ikke glemme årsaken til at boken har den tittelen den har. ”Døden på Oslo s”. Det kommer av at søsteren til Stein, venninnen til Lena, dør av en overdose nettopp på Oslo s.

 

Boken tar oss med inn i Oslos harde virkelighet, og man ser store deler av den elendigheten Norges storby har å by på, og hvor tidlig alvoret starter. Hovedscenene til boken finner sted i Oslos bakgater og på Oslo S.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil