Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Annie

Annie

Oppgave om musikalen Annie.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.03.2005
Tema
Musikal


Historien bak musikalen Annie.

 

Little Orphan Annie

Musikalen Annie er basert på tegneserien ”Little Orphan Annie”, som ble tegnet av Harold Gray. Den første avisen som trykket Annie var New York News, overraskendes nokk i New York. Den første stripen kom i 1924, den ble så populær at i løpet av noen få år ble Annie trykt i over 500 amerikanske aviser. En gang skjedde det en trykkfeil når Chicago Tribune og Annie kom ikke med i avisen den dagen, og det gikk ikke lenge fra avisen var blitt delt ut, til at redaksjonene ble nedringt av folk som ville vite hvordan det hadde gått med Annie. I 1968 døde Harold Gray, og oppgaven med å tegne Annie gikk på rundgang mellom forskjellige tegnere. Dette foregikk frem til 1974, da ble det gitt ut samlebokser.

 

Musikalen Annie.

Martin Charnin var mannen som kom på ideen om å gjøre Little Orphan Annie til en musikal., han skulle kjøpe ei Annie bok som julegave til en venn, men istedenfor å gi ho fra seg beholdt han den selv. Og allerede i januar 1972 hadde Martin kommet fram til et utkast av musikalen. Martin fikk med seg Thomas Meehan til å skive manus og Charles Struse til å skrive musikken. Og i februar var de ferdig, men på grunn av at alle tre holdt på med andre prosjekt ble ikke stykket satt sammen før sommeren året etter. Men så sommeren 1976 begynte øvingene til premieren. Den første forestillingen ble satt til 10. august 1976 på Goodspeed Opera House i byen East Haddam, der den var med på den årlige musikal festivalen.


 

Annie får suksess

Etter kjempe suksessen på festivalen bestemte de seg for å dra på turne med musikalen. Annie ble spilt på et teater i Washington, der var det fulle hus på vær eneste forestilling. Den 12. april åpnet Annie på Alvin Theatre i New York. På Broadway var det ikke nokk sitte plasser for alle som kjøpte billetter så mange sto rundt om i salen. Etter fem år fra den dagen Martin kjøpte Annie boka var musikalen blitt den største sukssen på mange av teatrene Annie ble oppsatt på. Annie vant sju Tony Awards(Oscar, men bare for musikaler) blant annet for beste musikal.

 

Annie til London.

Det var Michael White som tok med seg Annie til London. Etter mye øving ble Annie satt opp på Victoria Palace Theatre den 3. mai 1978, det var store forhåpninger på etter Amerika-suksessen. Klarer Annie å gjenskape suksessen? Svaret var ja. Publikum var helt I hundre og skrek til de ble hes skrev en reporter dagen etter. 5 måneder etter ble Annie flyttet til Bristol Hippodrome for en julespesial. Annie ble filmatisert i 1981 med Carol Burnett og Albert Finney i hovedrollene.

 

 

Historien i Annie

Historien i Annie foregår i Amerika, nær juletider i 1933. Annie er ei jente som bor på et barnehjem i New York. Hun ble etterlatt på trappen til barnehjemmet med en lapp og et halvt gullhalsbånd. Bestyreren miss Agatha Hannigan er en gammel dame som hater barn og elsker alkohol. Hun driver hjemmet som en militærleir og alle som ikke følger reglene får strenge straffer. Ungene på barnehjemmet synger sanger for å ha et lyspunkt i hverdagen. Så en dag rømmer Annie, hun gjemmer seg i en skittentøykurv som skal til vaskeriet. Men etter en stund på rømmen blir hun tatt med tilbake til barnehjemmet, av politiet som har fått en etterlysning fra Agatha

 

Det er konstabel Ward som tar med seg Annie tilbake til barnehjemmet og miss Hannigan. Miss Hannigan skal til å gå løs på Annie da det kommer en annen gjest inn, Grace Farrell. Hun har fått i oppdrag fra Oliver Warbucks å tå med seg et foreldreløst barn, som de skall skjemme bort i løpet av julen, for å få litt god PR. og til Argathas fortvilelse velger hun Annie. Men da Oliver kommer hjem fra en fortetningsreise og kommer hjem til huset og får se Annie, blir han litt skuffet på grunn av at Annie er litt yngre en det han hadde sett for seg. Men han bestemmer seg for å ta m seg Annie rundt i byen og på kino. Etter som tiden går blir Warbucks mer og mer glad i Annie. Og en uke etter at Annie kom tilbake fra Warbucks hun kommer Grace nokk en gang, denne gangen forteller hun at Warbucks vill adoptere Annie.

 

Warbucks lurer på hvordan han skal fortelle Annie at han skal adoptere henne. Han bestemmer seg for å gi henne et nytt halskjede fra en eksklusiv butikk. Men istedenfor å bli glad blir hunn lei seg, hun vill ikke ha noe nytt kjede, så forteller hun Warbucks om foreldrene, trappen og det halve kjedet. Warbucks blir rørt og bestemmer seg for å utlove en dusør på 50000 dollar til dem som kan finne Annies foreldre. Warbucks og Annie går ut på radio og forteller om belønningen og foreldrene til Annie.

 

Senere kommer et ektepar, Mudge og skal hente Annie. Miss Hannigan blir overasket når hun ser at ekteparet er den svindlende broren Hanan som nettopp er blitt løslatt fra fengsel og Lily en annen småkriminell. De har hørt om Annie på radioen og skall hente Annie og pengene. Men de trenger noen opplysninger om Annie, for å gjøre det hele mer overbevisendes. Miss Hannigan skal få en del av pengene hvis hun blir med, og det gjør hun.

 

I det hvite hus har nettopp president Roosevelt og ministrene sine hørt om Annie. Og om hvordan en reporter har uttalt seg om manglende tiltak fra regjerringen. Det er flere som har tenkt likedan som Hanan og Lily. Hundrevis at par har meldt seg og sakt at de er foreldrene til Annie. Grace forhører alle men ingen kan bevise at de er de rette foreldrene. Da alle har blitt avvist bestemmer Warbucks seg for å adoptere Annie selv. Men akkurat når adopsjonspapirene skal undertegnes kommer ekteparet Mudge inn. De påstår at de er Annies rette foreldre og kan legge frem fødselsbevis og fortelle om hvordan Annie ble lagt på barnehjemstrappen og om halskjedet. Warbucks er fortsatt skeptisk og ber de komme tilbake dagen etter og hente Annie og sjekken. I det samme kommer president Roosevelt på besøk, Warbucks overtaler presidenten til å koble inn FBI for å undersøke saken.

 

Så dagen etter, alle har jobbet på spreng for å finne ut om foreldrene til Annie. De finner ut at foreldrene til Annie døde i en bilulykke rett etter at de hadde lagt fra seg Annie på trappen. Så kommer spørsmålet. Hvem er da ekteparet Mudge? Og hvordan kan de hvite så mye om Annie. Da kommer miss Hannigan med de andre foreldreløse barna. De skal feire jul hos Warbucks. Litt etter kommer ekteparet Mudge, Warbucks sir til dem at de har blitt avslørt. Og at de og miss Hannigan er under arrest. Så blir de båret rasende ut av huset, og till fengsel.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil