Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Henrik Wergeland (1807-1845)

Henrik Wergeland (1807-1845)

Oppgave om Henrik Wergeland.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.03.2005

Født i Kristiansand i 1807. Han var den eldste av fem søsken. Lillesøsteren hans var Camilla Collett. Han hadde en lykkelig barndom, og et godt forhold til faren sin. I 1817 flyttet familien Wergeland til Eidsvoll.

 

Han elsket å utforske naturen og innredet rommet sitt med rare gjenstander som han samlet. Elleve år gammel ble Henrik sendt til katedralskolen i Kristiania, og sytten år gammel begynte han å studere teologi. Han levde et villt studentliv, og han havnet ofte i krangler og slagsmål. Han var svært romantisk og forelsket seg ofte. Med utgangspunkt i fire kvinner han elsket meget høyt, diktet han opp en idealkvinne som han kalte Stella.

 

Han var en mann,som engasjerte seg i samfunnet .Gjennom hele livet var han en forkjemper av 17.mai-feiringen. Han kjempet for å forbedre menneskenes kår og fjerne undertrykking og sosial urettferdighet. Han ønsket å skape en selvstendig norsk kultur som bygget videre på de gamle bondetradisjonene.

 

Wergeland skrev veldig mye. Forfatterskapet hans går over de fleste sjangrer, men han er mest kjent for diktene sine. Han var med på å lage Norges nye Grunnlov i 1814. Han giftet seg i 1839 med Amalie Sofie Bekkevold. Han hadde vanskelig for å få jobb som prest, og til slutt søkte han kongen om hjelp. Kongen utnevnte han som riksarkivar ved Akershus Festning.

 

Han døde i 1845, 36 år gammel, av lungebetennelse

 

Gjennom sitt korte liv rakk Wergeland å skrive vel 9000 sider. Han skrev i alle mulige sjangere. I ettertid er det hannes dikt som er mest kjent. Den første diktsamlingen er Digte, første ring fra 1829. Denne handler om hans forhold til Hulda Malthe som i diktene blir kalt Stella. Av andre kjente verk må det nevnes det enorme verket "Skabelsen, Mennesket og Messias" Digte, Anden Ring Jøden og Jødinden.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil