Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Nicolaus Widerberg

Nicolaus Widerberg

Oppgave om samtidskunstneren Nicolaus Widerberg.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.03.2005
Tema
Kunst


OPPVEKST

Nicolaus Widerberg ble født i Oslo i 1960. Han er sønn av den kjente maleren Frans Widerberg. De to har som far og sønn jobbet mye sammen med kunst.

 

Nico Widerberg har alltid vært i kontakt med kunst. Det var da han gikk på Steinerskolen han fant ut hva han likte best å drive med innen kunst; skulpturer. Han har en stor utdannelse, både ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi, der han drev med tegning, grafikk og skulptur. Han har også studert kunst i Italia og Frankriket.

<bilde>

 

<bilde>
TORSO

Figuren Torso går nesten alltid igjen i Nico Widerberg sine verker, enten det er skulpturer eller malerier. Torso betyr kropp, og Nico bruker ofte en kropp uten armer, bein eller hode, enten stående, liggenede eller sittende. Andre ganger bruker han bare et hode uten kropp.


 

Torso vises som en tidløs og langstrakt figur, og inspirasjonen har Widerberg fått fra den sveitsiske billedhoggeren Alberto Giacometti og hans langstrakte, tynne figurer.

 

Fargene som blir brukt i maleriene hans er som oftes de sterke primærfargene, veldig ofte gult. Matrialet han bruker til skulpturene er stein, glass og bronsje. Glass er ikke så veldig vanlig, men det er utrolig pent, spesielt når han bruker glass med en sterk blåfarge.

 

Nico Widerberg er flink til å lage ”liv” i skulpturene sine. Det gjør han ved å lage glatte flater noen steder, og andre steder på skulpturen lager han grove flater som viser tydelige tegn etter hammer og annet verktøy som er brukt.

 

<bilde>

 

<bilde>

 

 

OPPDRAG OG UTSTILLINGER

<bilde>
Nico Widerberg har hatt mange separatutstillingene på de 20 årene som kunstner, faktisk hele 30 stykker. Han har også hatt mange oppgaver for det offentlige, der han har laget monumenter og utsmykninger, både på Regjeringsbygget, Gardemoen, Statoil og Aker Maritime ASA, på Aker Brygge og i Asker sentrum. Han har også hatt flere oppdrag i de engelske byene Newcastle og Sunderland. Widerberg har tilsammen hatt over 50 utsmykningsoppdrag.

 

Nico Widerberg har også hatt utrolig mange utstillinger i utlandet. England, Østerrike, Kina, Sverige, Finland, Danmark og USA er noen av dem. Han har deltatt i et 40-talls mange kollektive utstillinger.

 

Widerberg har vunnet konkurransen om monumental steinskulptur med «Høyvekta i Moss», som står i sentrum av Moss. Skulpturen er i stein, nærmere bestemt iddefjordgranitt og larvikitt. Den er åtte meter lang og 3-4 meter høy.

 

STIL

Widerberg sin kunst er hverken gammeldags eller moderne, men han jobber annerledes enn de fleste andre samtidskunstnere gjør. Han jobber med matrialer som ikke brukes så mye lenger. Da han gikk på kunstskoler lagde de fleste en veldig moderne form for kunst, for eksempel døde rotter på glass. Widerberg var da litt annerledes og mer gammeldags med sine Torso-figurer, men han jobber allike vel på en mer moderne måte enn eldre billedhoggere som for eksempel Viegeland.

<bilde>

<bilde>

 

 

 

 

 

<bilde>
MOZELL-FLASKEN

Det var Nico Widerberg som designet den nyeste Mozell-flasken, som kom på markedet i 2003. Den er laget i sandblåst glass, som er ett av de martialene som Widerberg jobber mye med. Widerberg ble spurt om han ville få denne oppgaven med å designe flasken, og han svarte ja uten en tanke på å si nei. Han hadde aldri før hatt en designerjobb, men klarte jobben bra og vant faktisk en pris for design.

 

 

MITT UTVALGTE KUNSTVERK

<bilde>

Siden Widerberg nesten alltid bruker Torso i verkene sine, syns jeg det var litt vanskelig å velge et spesiellt kunstverk. Men jeg valgte det jeg syns var finest, en skulptur av Torso i blått glass. Skulpturen er 48x13x13, og ble lagt i 2003. Den heter ”sittende figur 1”. Teknikken han har brukt er ?????. Statuen forestiller Torso som sitter og ser ned mot bakken. Jeg tror Widerberg har prøvd å få figuren til å se litt trist ut, og har en holdning som ikke er så veldig stolt, men mer sjenert eller trist. Figuren har en veldig klar blåfarge, og mangler armer og bein som mange av skulpturene til Widerberg gjør, men den har et hode.

Jeg liker statuen fordi den har en fin og klar farge, og fordi jeg syns Widerberg har klart å vise uttrykket til figuren godt.

 

HVORFOR JEG VALGTE DENNE KUNSTNEREN

Jeg valgte å skrive om Nico Widerberg fordi tanten min har mye kunst av han, både malierier og skulpturer, og jeg syns skulpturene hans av glass er utrolig fine. Jeg syns også det er morsommere å skrive om en kunstner som ikke er så veldig kjent og som alle vet om, men etter en stund fant jeg ut at han egentlig er veldig kjent. Jeg syns kunsten hans er fin, og at den har litt mer mening enn annen samtidskunst. Jeg var også veldig nyskjerrig på hvorfor han alltid bruken figuren Torso i verkene sine, og jeg syns det er stilig at han alltid bruken den samme figuren, bare på forskjellige måter, farger og posisjoner.

 

 

 

<bilde>

<bilde>

 

 

<bilde>


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil