Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Analyse av Freia-reklame

Analyse av Freia-reklame

Reklameanalyse av Freia Melkesjokolade.

Sjanger
Analyse/tolkning
Språkform
Bokmål
Lastet opp
14.02.2005
Tema
Reklame

Avsender i reklamen er Freia. Reklamen henvender seg alle, men kanskje først og fremst nordmenn. De reklameres for Freia Melkesjokolade.

 

På bildet ser vi noen kuer som koser seg i et fargerikt landskap med grønne enger og vakre blomster. Dette er en typisk skildring av norsk natur, slik vi nordmenn flest ser på naturen vår.

 

Bildet viser norsk natur på sitt beste dyttet inn i det travle bylivet mange nordmenn har. Freia ønsker å formidle at melkesjokoladen er ”Et lite stykke Norge”, kuene som beiter i den vakre naturen er et symbol på hva vi regner som typisk norsk.

 

Forholdet mellom bildet og teksten er bra. Teksten er en del av bildet, den dominerer ikke hele reklamen, men blir heller ikke borte i bildet. Budskapet i teksten passer godt med budskapet i bildet.

 

Freia får frem budskapet sitt i en setning, kort og presist. Budskapet; ”Et lite stykke Norge” spiller på de nasjonalistiske følelsene til oss nordmenn ved å si at sjokoladen er en del av Norge. Freia prøver å gi kunden en følelse av at han/hun er en del av produktet.

 

Produktet er en del av bildet, noe som jeg mener igjen gir en følelse av at produktet er ”Et lite stykke Norge”. Jeg personlig syns reklamen er bra, spesielt fordi bildet er fint, og det gjenspeiler mitt syn på norsk natur. Reklamen gir meg en slags nasjonalistisk følelse, den måten den gjenspeiler norsk kultur og natur på sitt aller beste, får meg til å føle at jeg er en del av produktet slik jeg er en del av Norge.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil