Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Øyet

Øyet

Fakta om øyet. Fordypningsemne i 10. klasse.

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
06.02.2005
Tema
Kroppen


Øyet er en veldig spesiell del på kroppen, som gjør at du forstår, og blir kjent med omverdenen. Øynene til en person er svært personlig, og det er ingen som har like øyne som deg. Mange ser på øynene for å se om personen er god eller ond, lider av frykt, er lei seg, redd, eller andre følelser, humør og personlighet. Jeg synes øyne er det vakreste på kroppen til et menneske, og det sier utrolig mye om en person. Man kan ha mange forskjellige farger på øynene, som f. Eks. Blå, grønn, brun, svart, grå, gul, og forskjellige blandingsfarger.

 

Det finnes mange som ikke har et supert syn, og da kan man enten bruke linser, eller briller. Det finnes mange fancy linser og briller, som også de som ikke trenger det, kan bruke. Da uten styrke.

 

Her er noen bilder av tøffe linser:

<bilde>
 
<bilde>
 
<bilde>


 

<bilde>
 
<bilde>
 
<bilde>

 

<bilde>
  
<bilde>
 
<bilde>

 

<bilde>
 
<bilde>
 
<bilde>

 

Hvis man er nærsynt, har man syn på under 0, altså på minussida. Er man langsynt, har man syn på plussida. Man begynner ofte ikke med briller fast, før man har syn på –1,5 eller +2- 3.

<bilde>

 

 

 

 

Øyet ditt har form som en kule, og ligger inne i øyehulen på framsiden av hodeskallen din, godt beskyttet. Selve øyet kalles øyeeplet, og er bare 3 cm stort. Øyelokkene beskytter øyeeplene mot sterkt lys og støv. I øyekroken sitter tårekanalene. De slipper ut litt tårevæske hele tiden, slik at øyet holdes fuktig. Kommer det et rusk på øyeeplet, blir det som regel visket bort av øyelokket.

 

Rundt øyeeplet er det mange små muskler som kan styre øyet i ulike retninger. Når du leser disse ordene, beveger øynene dine seg fram og tilbake hele tiden. Da bruker du de små øyemusklene.

 

Foran på hvert av øyeeplene sitter det en liten linse. Linsen kan fange opp lys. Ordene du leser nå er egentlig lysstråler fra arket. Når disse strålene går gjennom øyelinsen, blir de bøyd innover på grunn av brytningen. De går gjennom en gjennomsiktig del som kalles glasslegemet. Så treffer de et tynt lag bakerst i øyet ditt.

 

Laget kalles netthinnen. Den er bygd opp av mer enn 100 millioner ørsmå celler som kan fange opp lys. Når lys treffer en slik synscelle, dannes det et opp-ned-bilde på netthinnen. Så sender cellen ut et elektrisk signal. Signalet går til en tynn ledning som vi kaller en nervetråd.

 

Inne i øyet finnes det millioner av små nervetråder fra alle synscellene. Trådene blir samlet i en stor ledningsbunt. Vi kaller den synsnerven. Hvert øye har sin synsnerve. Bildet på denne siden er altså millioner av små elektriske signaler som går gjennom synsnervene fra øyet ditt.

 

Synsnervene går fra baksiden av øyet ditt og inn i hjernen. Det er en spesiell del av hjernen som tar seg av synet vårt. Denne delen kalles synssenteret, og sitter like under hodeskallen din, midt oppe på hodet. Det er i synssenteret i hjernen din at signalene fra øynene dine blir til det du ser på akkurat nå.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil