Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Amnesty International og Nansenskolen

Amnesty International og Nansenskolen

En kort men oversiktlig oppgave om Amnesty International og Nansenskolen som kan framføres muntlig eller leveres skriftlig.

Karakter: 5+ (9. klasse)

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.02.2005
Tema
Amnesty


Fort om Amnesty International

Der er vel få i vårt land som ikke har lest om Amnesty International, for så å si hver dag bringer avisene noe om denne organisasjonens virksomhet. Det kan ha vært aksjoner for amnesti for en eller annen samvittighetsfange, det kan ha vært rapporter om villkårene for politiske fanger i stater med et ensrettet regime, eller det kan ha vært aksjoner mot tortur og mot dødsstraff.


For 50 år siden forfattet det nyopprettede FN verdenshistorien mest revolusjonerende dokument, nemlig Verdenserklæringen om menneskerettighetene. Med den 2. Verdenskrigs grusomheter friskt i minnet, ble det i dette dokumentet høytidelig erklært at alle mennesker på jorden, uansett tilhørighet og opprinnelse er " født frie og like i verdighet og rettigheter". Verdenserklæringen av 1948 har vært grunnlaget for alle senere menneskerettighetskonvensjoner med tilhørende institusjoner.


Det globale menneskerettighetsregimet viste seg imidlertid ikke å være so effektivt som det burde ha vært. Grove brudd på menneskerettighetene, som " etniske utrenskninger", vilkårlige fengslinger, tortur, henrettelser, politiske drap og "forsvinninger", hører fortsatt til dagens orden i altfor mange land. Men med opprettelsen av Amnesty International fikk verden endelig uavhengig vakthund som også var i stand til å legge et betydelig press på myndigheter som krenker menneskerettighetene.



Amnesty International har nå i mer enn 35 år samlet informasjon om overgrepene verden over og kjempet for mennesker som har opplevd å få sine grunnleggende rettigheter krenket - uansett hva slags politisk regime som har stått ansvarlig for undertrykkelsen. Og arbeidet har brakt resultater.

 

Amnesty er i dag en verdensomspennende og velkjent organisasjon, respektert for sin uavhengighet, upartiskhet og pålitelighet. Men den vekker fortsatt mange makthaveres gjennom å rette lyset på forhold de forøker å holde skjult. Naturligvis er organisasjon ubekvem, det er nettopp det Amnestys arbeid går ut på.

 

Taushet er selve forutsetningen for at undertrykkelse og terror skal kunne fortsette, og velger vi tausheten betyr det at vi blir medskyldige.

<bilde>

Om Nansenskolen

Nansenskolen, Norsk Humanistisk akademi.

Nansenskolen er en skole der folk fra alle kulturer, raser og verdensdeler kan gå på skole å studere. Skolen er åpen for alle kulturer selv om det ikke er så spesielt nå lenger da... Men når skolen startet opp var det ganske store saker at en skole kunne være for alle folk i alle aldrer og fra alle kulturer. Når skolen startet opp i 1939 var det ikke vanlig for skoler i Norge at alle kunne gå på samme skole uansett kultur…

 

Skolen har stort sett hele tiden hatt en god økonomi og det kan merkes ved og gå inn i biblotekbygget der de har ca. 17 000 bøker fra rundt 1939 til i dag. Pluss at de har en stor samling med tidsskrifter(aviser på godt norsk) og CD-er og lignende.

 

Skolen er et internat der de har enkelt og dobbeltrom og et oppholds/fritidsom med TV og lignende…

 

Nansenskolen er en privatskole så man må søke for å komme inn og man kan bo i Kautokeino og søke fordi man kan jo bo der(ganske smart!!). Nansenskolen er i Lillehammer og ligger litt på utsiden som er ganske flott for da har skolen store områder rundt der man for eksempel kan gå på ski om vinteren…

 

<bilde>

Flotte områder rundt skolen som kan brukes til for eksempel skigåing.

 

<bilde>

Skolens flotte biblotek med ca. 17000 bøker.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil