Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Den gylne hunden

Den gylne hunden

En fortelling om en hellig hund.

Sjanger
Fortelling
Språkform
Bokmål
Lastet opp
02.02.2005
Tema
Dyr


Det var en gang for hundre tusen milliarder år siden var det en hund  som var gylden, den var så gylden at den var hellig. Det var gud som hadde gjort den hellig, for den var den første på jorda vår.

 

2004 er året det er tusen milliarder og to tusen og fire år siden hunden ble skapt.

Det er en familie på fire å de har en hund å da blir det fem en familie på fem. En dag da mannen i huset kom hjem oppførte hunden seg så rar, da ringte Petter dyre legen og sa:

- Hjelp, huden min lyser som om den var en gull klump

- hm jeg vet ikke hva det kan være, jeg har aldri hørt om folk som

- ringer om at hunden

er en gull klump sa doktoren

- nei den er ikke en gull klump den lyser som en

sa mannen

- det eneste du kan gjøre er å kjøre den hit til dyre legen

-  ok kommer med en gang

å plutselig var han der å legen sjekket huden og sa

 - det er ingenting vi kan gjøre det er bare å vente og se hva som skjer


 - men hva med huden min

 - det er ikke annet og gjøre enn å vente.

Neste dag når hunden lå og sov hørte den en gutt som ropte etter hjelp, da sprang den etter lyden helt til den kom til jernbane stasjonen da så hunden gutten som satt fast i tog sporet da så den at et tog var på vei da sprang hunden og beit løs buksa til gutten så han klarte å komme seg løs. Etterpå hadde gutten kjøpt fem hundre hundepølser og klappet den på hodet, da var den glad…

 

Neste dag tok Petter den med på tur da hørte den en gutt som skrek da rev den av seg halsbåndet og sprang mot gutten. Når hunden kom fram så han at gutten hadde tippet med sykkel og hadde brekt foten, begge armene og hale beinet da syntes han så synd på gutten at han helbredet det da hadde ikke gutten vondt lenger da klappet gutten hunden på hodet og kjøpte seks hundepølser, da logret den med halen og var glad.

 

Etterpå dro den hjem til familien å la seg til og sove. Hunden hadde en fæl drøm den natta han drømte at en katt torturerte den nesten til døden, da våknet den brått og for og spiste en av de fem hundre og seks pølsene å drakk litt vann, etter på gikk den å sov. Neste dag var hunden syk og den sluttet å lyse da begynte mannen å lure på hva som var galt med hunden. Den ble bare mer å mer syk den var så syk at den var nær livets kant den ville en gang ikke spise en hundepølse, ingen viste hva det var. En dag kom det en familie på besøk å de hadde en med seg en hund, da ble den syke hunden glad. Da tok den med seg jente hunden ut og tok den med bak en busk, de kom ikke tilbake på en stund…

 

To måneder senere ringte den andre familien og sa at de hadde fått valper som lyser som om de er gull klumper, da stirret Petter på hunden og sa

- har du paret med hunden deres

da smilte bare hunden…

neste dag da de skulle dra og se på valpene hørte hunden et barn som ropte etter hjelp å at hun var kidnappet av en slem man da sprang hunden og beit slemmingen hardt i rumpa, og knurret til ham da ble han redd, han ble så redd at han løp hjem. Da var jenta glad, så glad at hun kjøpte spagetti med kjøttsaus til han.

 

En uke etter på var hunden veldig syk igjen da var Petter redd for hunden da tok han den med til dyre legen.

 

Når Petter kom med hunden til dyre legen og sjekket hva som var galt med hunden da så legen

- det er ikke noe og gjøre, det er to ting vi kan gjøre det ene er og la den leve og ha vont resten av livet men da må du gi den medisin hver dag og gi den mat igjennom rør.

- hva er det andre vi kan gjøre

sa Petter

- det er og gi den en sprøyte så den sovner og aldri våkner

- mener du og la den dø

- ja, sa doktoren etterpå sa Petter farvel til hunden sin, etter han hadde gjort det ga doktoren hunden en sprøyte så sovnet den.

 

Neste dag var alt normalt, Familien hadde kjøpt seg en ny hund hos den andre familien og den hunden lignet nesten helt på den gamle hunden de hadde.

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil