Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Fanget" av Norah McClintock

"Fanget" av Norah McClintock

Bokanmeldelse av "Fanget". En spennende bok i en serie skrevet av Norah McClintock.

Karakter: 5 (9. klasse)

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.02.2005
Tema
Fanget

Fanget er en mystisk bok som handler om Chloe og stefaren Louis Levesque i et nytt og spennende krimdrama i East Hastings. Bøkene i denne serien er skrevet av forfatteren Norah McClintock. McClintock bor nå i Canada sammen med familien sin. Hun har to døtre og jobber som redaktør i en avis som representerer diverse veldedige organisasjoner i Canada. Hun bodde i sin barndom rett ved siden av et bibliotek. Dette var mye av grunnen til den store leselysten hennes. Hun begynte å skrive svært tidlig og det takker hun gode lærere for. Hun ble senere veldig inspirert av forfatterne Faulker og Steinbeck, som etter hvert ble hennes to favoritt forfattere. Fanget ble gitt ut av bokklubben tl i stavanger i 2004, men originalen ble gitt ut i Canada i 2003 av Norah McClintock.

 

Som sagt er det Chloe og Levesque, som er politisjef i denne byen, som prøver å finne ut av enda et mysterium i denne boken. Caleb Darke har akkurat kommet ut av fengselet. Det er dessverre ingen i byen, bortsett fra Chloe, som vil godta Caleb selv om han har sonet sin straff nå i ni år. Befolkningen i byen klager støtt til politisjefen Levesque og har store demonstrasjoner for å få Caleb ut av byen. Han ble dømt for å ha slått ned kjæresten Terri Tyson. Etter dette overfallet ble nemlig Terri alvorlig skadet og ble det man kan kalle ” helt grønnsak”. Den siste stunden før overfallet hadde Terri oppført seg rart og moren var overbevist om at Terri endelig hadde fått vett i seg og var nå klar til å gjøre det slutt med Caleb. Familiene Darke og Tyson hadde nemlig vært erkefiender i årevis så Terri og Caleb hadde et forhold som kunne likne en del på Romie og Julies forhold. Tyson familien påsto da at Caleb hadde overfalt Terri da hun skulle fortelle han det. Caleb selv mener at dette ikke er sant og at han aldri ville gjort dette mot Terri. Chloe, som er en ordentlig nysgjerrig pike og er overbevist om at Caleb ikke lyver og at han er uskyldig. Men hvem kan da ha vært som overfalt Terri? Det er det store spørsmålet Chloe og lille søsteren Pheobe, som også er med på å løse denne saken, spør seg om. Chloe finner til slutt ut hvem som er gjerningsmannen. Hvem tror du det kan være? er det Caleb eller er det en helt annen person som overfalt Terri Tyson for ni år tilbake?

 

Fanget inneholder 152 sider som er fullt av spenning. Det dukker også en del frykt, glede og sorg innimellom som gjør denne boka til en fantastisk spennende og fin bok å lese. Den er også lett å forstå, noe som gjør at denne boka er fin å lese for barn fra ti til femten år. Selv om denne boka er gitt ut av tl-klubben, som er en jenteklubb, synes jeg den passer like godt for gutter, men da fra alderen ti til tolv år.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil