Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Rørsukker kan spaltes

Rørsukker kan spaltes

Rapport over forsøk der vi skulle spalte rørsukker.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
31.01.2005

Hensikt:

Hensikten med dette forsøket var å spalte rørsukker, ved å undersøke hva som skjer med rørsukker når vi varmer det opp med fortynnet saltsyre.

 

Teori:

Rørsukker er et disakkarid, som er vanlig sukker. Rørsukkermolekylet består av et glukosemolekyl og et fruktosemolekyl, som danner rørsukker (sukrose, C12H22O11).

 

Utstyr/kjemikalier

  • Rørsukker (sukrose)
  • Fortynnet saltsyre (HCl)
  • Reagensglass
  • Begerglass, 500 cm3
  • Trefot med trådnett
  • Vernebriller
  • Trakt
  • Vann
  • Fyrstikker
  • Fehlings væske

Figur…(mangler)

 

Forsøksbeskrivelse:

Først tok vi på oss vernebriller. Vi tente på gassbrenneren, satte sammen trefoten med trådnettet, og satte et begerglass med vann over slik at det fikk varmet seg opp. Deretter tok vi en halv teskje med rørsukker oppi et reagensrør, og løste det opp med 1/3 vann. Så tilsatte vi 1 cm3 fortynnet saltsyre oppi det samme reagensrøret. Deretter satte vi reagensrøret oppi det kokende vannbadet og lot det stå der i ca. 10 minutter. Så helte vi litt Fehlings væske oppi reagenrøret, og lot det stå slik i noen minutter oppi vannbadet.

 

Resultat:

Etter at løsningen med rørsukker, vann og fortynnet saltsyre hadde stått oppi vannbadet i noen minutter, begynte løsningen å skifte farge. Fargen ble til en oransje farge. Årsaken til det er at når rørsukker tilsettes saltsyre, blir rørsukkeret spaltet til glukose og fruktose. Fehlings væske reagerer bare med monosakkarider. Glukose og fruktose er monosakkarider og vi får derfor en oransje farge.

 

 

Oppgave:

Hvordan klarer kroppen vår å spalte rørsukker til glukose og fruktose, som den kan bruke i celleåndingen?

 

Før karbohydratene kan absorberes må de brytes ned til sine grunnenheter: monosakkarider (glukose, galaktose og fruktose). I kroppen vår skjer dette når disakkarider eller polysakkarider kommer i kontakt med spytt i munnen. Spyttet inneholder et enzym som spalter store stivelsemolekyl til små sukkermolekyl. Og i kontakt med magesyren (saltsyre) i magesekken vår blir sukkermolekylene spaltet av saltsyra, og det blir til monosakkaridene glukose og fruktose. Som videre tømmes ut portneren til tynntarmen som fullfører spaltingen av næringsstoffer. Monosakkarider fraktes deretter over i blodsystemet.

 

Konklusjon:

Når disakkaridet rørsukker tilsettes saltsyre, blir det spaltet ned til fruktose og glukose. Det kunne vi se ved å tilsette Fehlings væske, som bare reagerer med monosakkarider. Dette viser at løsningen var blitt spaltet til monosakkarid.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil