Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Inger Hagerup

Inger Hagerup

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.05.2000

Inger Johanne, født i Bergen, var en norsk forfatter som ble født i 1905. Hun studerte filogi i noen år og arbeidet i Norsk Barneblad (1927-1931).Var også litteraturanmelder i "Friheten" siden 1946.

 

Første diktet ble skrevet til en gutt som var litt eldre enn henne,hun skrev diktet på skolen, i klasserommet også.Og læreren så dette da, og hun så at læreren så det, og når han nærma seg henne så tygde ho på det mens læreren sto å bare måpet ut i klasserommet, etter par tygg så la ho det klissete diktet i hånden hans.Dette diktet ble altså kastet i åmmen og alt endte med at første diket til Inger endte i åmmen da.

 

En tredje av vekterne fra førkrigstiden, var Inger Hagerup.

 

Fra 1950-årene var det en Gullalder for barnelitterature.Flere forfattere skrev og visste hva barn likte og følte, og dette leste barna.Det var lyrikere som Inger med sine muntre tøysevers om Herr Kakrelakk i forsild frakk, og om den ensomme Bakeren På Den Bittelille Øya og rare undrevers om edderkopp og flaggermus. Inger`s lyrikk for barn merker vi hvordan hun leker med ordene og skriver om de enkle hverdagstingene på en ny og morsom måte.

 

Diktinga hennes er ikke liten og kanskje ikke så ukjent for noen av oss? Hennes debutbok, diktsamlingen "Jeg Gikk Meg Vill I Skogene" røpet et modent talent. Hun skapte noen av de beste norske dikt fra krigstiden, blandt dem det mektige "Aus-Vågøy" fra mars 1947-trykt i hennes neste og rikere samling, "Videre" (1945).Slektskap med Øverland viser seg også i variasjoner over over folkevise og bibelmotiver, i steile, opprørske dikt som "Den Korsfestede Sier" (1947), og i hennes dikt om kjærligheten og døden, særlig i

 

"Sånn Vil Du Ha Meg" (1949)."Drømmeboken" (1954), som var en strofe med vinden intime grunntone.Noe av det fineste er hennes evne til å gripe de flyktige og vikende fornermelser, de skiftende stemninger mellom to elskede, gjennopplevelsen av svunne somrer,drømmens uvirklige virklighet, gripe dem og holde dem fast. Inger Hagerup har skrevet en masse morsomme barnevers, "Så Rart"(1950) og "Lille Persille" (1961). Fremheves bør også
"Hilsen Fra Katarina"(1953), tre hørespill med tyngdepunktet i tittelstykket. Hun er en av våre fremste hørespillforfattere og har skrevet enakteren "Den Tredje Utveg" (1956). Sjarmerende erindringsbøker er "Det Kommer En Pike Gående" (1965),
"Hva Skal Du Gjøre Her Nede?" (1966) og "Ut Og Søke Tjeneste" (1968).

 

Sønnen hennes, Klaus Hagerup, har også blitt en ganske berømt forfatter i våre tider.Han skriver også bøker om barn og ungdommer. Han setter mora sin veldig høyt og respekterer henne høyt.Han har også skrevet en biograf om mora hennes den heter "Alt Er Så Nær Meg".

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil