Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kort om Anne Frank

Kort om Anne Frank

Selvskrevet tekst om Anne Frank og hennes dagbok. Kort men bra.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
17.01.2005
Tema
Anne Frank

Anneliese Marie Frank, kjent som Anne Frank, ble født i Frankfurt i Tyskland tolvte juni 1929.

 

Anne Frank var jøde under andre verdenskrig. Hun begynte å skrive dagbok da hun fikk høre at alle dagbøker som ble skrevet under denne perioden ble samlet inn og trykket.  Dagboken ble skrevet på nederlandsk, mellom 1942 og 1944 hvor hun var 13 til 15 år. I dagboken får vi vite alt om Annes liv og tanker, hun har et dårlig forhold til moren og føler seg som en splittet person.

 

Anne skrev interessant om hvordan det var å leve i dekning i to år, de sultet nesten i hjel og alle kranglet. De måtte være musestille hele tiden for å ikke bli oppdaget av nazistene.

 

Familien til Anne bestod av faren; Otto Frank, Moren; Edith Frank, søsteren; Margot Frank og Anne Frank. I tillegg bodde også familien van Daan der. Anne ble hele tiden klaget på og hun følte at alle så på henne som et dumt barn. De bodde først i Frankfurt i Tyskland og de flyttet til Nederland da andre verdenskrig begynte. Da de ble oppdaget ble alle spredt, den eneste som overlevde var faren til Anne.

 

Anne og søsteren Margot havnet i Bergen-Belsen konsentrasjonsleir, der begge døde av tyfus ikke lenge før krigen sluttet.

 

Dagboken hennes er blitt verdenskjent, noe hun selv dessverre ikke fikk vite. Det som er trist var at Anne hadde store forhåpninger til fremtiden og når krigen sluttet.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil