Dekantrering og filtrering

I dette forsøket skal man skille mellom sand og vann på to måter: dekantrering og filtrering.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2005.01.12

Utstyrsliste:

Sand

Vann

To begerglass

Rørepinne

Filterpapir

Filtertrakt

 

 

Innledning:

 

Hypotese:

Jeg tror at filtrering er mest nøyaktig, fordi under dekantreringen har man ingenting til å hindre de minste sandpartiklene blir med vannet i å komme ned i begerglasset. Det har man på filtrering.

 

Hensikt:

I dette forsøket skal vi forsøke å skille vann og sand fra hverandre med to forskjellige måter: dekantrering og filtrering.

 

Dekantrering:

Et tungt stoff (f.eks: sand) ligger på bunnen av en væske (f.eks: vann) og vi heller forsiktig bort væsken.

 

Filtrering:

Et stoff ligger med væske og vi heller væsken med stoffe i et annet begerglass via et filterpapir. Da kommer stoffet oppe i filterpapiret.

 

 

Beskrivelse:

Først la vi sand oppi begerglasset og tilsatte 40ml vann. Vi rørte så rundt i blandingen og ventet i rundt 2 min. Da vannet var blitt klart og sanden lå på bunden igjen, startet vi dekantreringen. Vi helte veldig forsiktig vannet over i et annet begerglass. Da vi var ferdige med dekantreringen tok vi filterpapiret og filtertrakten vi la filterpapiret i trakten og holdt den over begerglasset som var tomt. Vi helte på nytt vannet over (ikke like forsiktig) i trakten, og vannet falt ned i begerglasset under.

 

 

Tegning:

(tegning mangler)

 

 

Resultat:

Etter dekantreringen sto vi med et begerglass med grumsete vann.

Etter filtreringen sto vi med et begerglass med veldig rent vann.

 

Konklusjon:

Dekantreringen er ikke nøyaktig nok til å bevise at du har skilt stoffene helt, tror jeg. Filtrering sto da med rent vann. Når vi rørte i berglassene før vi gjorde skilledelen av forsøket fikk vi en brun blanding som gikk i ring rund i glasset, og blandingen ble etter hvert oppløst og sanden sank ned på bunden.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst