Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Amperemeter og voltmeter

Amperemeter og voltmeter

Elevøvelse: Amperemeter og voltmeter innkobles.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.12.2004

Utstyr :

  • Batteri
  • Ledninger
  • Voltmeter
  • Amperemeter

Teori:

Amperemeteret måler mengden av elektroner som strømmer og voltmeteret måler spenningen (de elektriske kreftene som virker på elektronene)

Jeg skal koble sammen voltmeter i parallellkobling og amperemeter i serie og observere hva som skjer med voltmeteret og amperemeteret og hva som skjer når disse bytter plass og hva voltmeteret viser.

 

Utførelse og observasjoner:

Jeg koblet inn amperemeteret inn rett etter batteriet sånn at mest mulig strøm skal gå igjennom og så koblet jeg inn en motstand i form av en lyspære og deretter voltmeteret som er parallellkoblet. Det skal minst mulig ladninger igjennom voltmeteret.

Deretter tok jeg en ledning fra voltmeteret og inn til motstanden (lyspæren ) og deretter tilbake til batteriet.

Både mellom lampen og plusspolen og lampen og minuspolen gikk det en strøm som tilsvarte 0,04 A. Dette vil si at strømmen i hele kretsen var konstant, og at den samme strømmen gikk gjennom pæren. Voltmeteret viser 4,5. når volt og amperemeteret skiftet plass ble det ikke registrert noe.

 Spenningen gjennom ett batteri var 1,5 V, gjennom to batterier var det 3 V, og gjennom tre batterier var det 4,5 volt. Alle disse testene var også en bekreftelse på batterienes spenning.

Det som imidlertid skjer når vi seriekopler er at vi får en høyere spenning, noe som ikke er tilfelle i en parallellkopling; hvor spenningen vil være konstant.

  

Konklusjon:

Ved hjelp av et voltmeter og et amperemeter fikk vi målt både spenning og strøm i en strømkrets.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil