Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Hvor er du om 15-20 år?

Hvor er du om 15-20 år?

Om hvordan jeg ser meg selv om 15-20 år...

Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
10.12.2004


Prøv å se deg selv om 15 – 20 år. Hva ser du? Vi har vel alle i ny og ne blitt stilt dette spørsmålet. De fleste ser nok for seg at de har stiftet familie, fått barn og blitt rike. Men er det egentlig der folk er om 15 – 20 år, altså gifte med barn og rike? Desverre er det ikke slik at alle kommer til å ende opp slik. Folk er rett og slett for naive, de ser ikke hva de har i sikte.

 

Ta meg for eksempel, jeg ser selvfølgelig for meg at jeg om 15 – 20 år er gift, har et fint hus, en fin bil, er lykkelig og for ikke å snakke om rik! Jeg er sikker på at jeg kan komme til å klare det, men veien dit kommer neppe til å bli en dans på roser.

 

Et nøkkelord i alt dette er KARAKTERER. Gjør du det dårlig på ungdomsskolen, får du dårlige karakterer. Da risikerer du å ikke komme inn på en bra videregående skole. Kommer du inn på en dårlig vidregående skole, er sjansen stor for at klassen du ender opp i er bråkete og at lærerne ikke er så flinke. Alt dette fører sikkert til at du får dårlige karakterer på videregående skole også, noe som igjen fører til at du ikke kommer inn på ønsket studium. Kommer du ikke inn på ønsket studium, kan du ende opp ulykkelig og det hender sikkert at du ikke blir så rik heller... Dette er da min teori, du som leser, trenger overhodet ikke å være enig med meg, men dette er da min teori og du har sikkert din egen teori om nettopp denne saken. Noe du sikkert har skjønt til nå eller burde ha skjønt, er at karakterer er viktige.


 

Det å få gode karakterer er kanskje vanskelig, men det å prøve sitt beste for å nettopp oppnå disse gode karakterene er en stor prøve i seg selv. Hva gode karakterer er er individuelt. Noen mener det å få en 3’er på en vitnemålet er en god karakter og noen mener det å få en 6’er på vitnemålet er en god karakter. Uansett så er det ikke lett å få gode karakterer, det er grunnen til at det er mange som slutter på skolen. Det blir for vanskelig. Det er mange som havner i et dårlig miljø og da havner på feil spor. Det skal heller ikke så veldig mye til før man havner på et feil spor. Det eneste en kan gjøre er å gjøre sitt beste for å at dette ikke skal skje.

 

Vel, jeg som ikke er noe unntak fra folk flest, vil selvfølgelig gjøre mitt aller beste og jobbe hardt på skolen for å oppnå gode karakterer. Dette betyr vel i og for seg at jeg må velge fag jeg får poeng for, som for eksempel realfagene. For ikke å glemme at, jeg vil som alle andre, følge godt med i timene, og passe på å ikke sovne, da dette til tider kan være en veldig slitsom jobb i seg selv.

 

’’Hva vil du bli når du blir stor?’’ eller ’’hva gjør du om 15 – 20 år?’’ er også et spørsmål de fleste har blitt stilt eller kommer til å bli stilt så lenge de er i ’’utdannings-fasen’’. Det er vel ikke en stor overraskelse at de fleste vil ha en jobb hvor de tjener godt og at det ikke er så mange som kan tenke seg å ha en jobb som søppel-tømmer. Desverre er det ikke slik det er i dag. Det finnes noen folk der oppe som styrer dette landet og noen folk som må kjøre rundt på morgenen og tømme søppeldunker. Hvordan hadde det vært hvis alle hadde vært leger og ingen hadde tatt seg av søppelet? Det hadde ikke vært mange rike folk i hvertfall, for hvis alle er leger, hvor mange pasienter vil det da bli igjen, men dette er nå da min teori. Hva hadde skjedd med alt avfallet? Har ikke anelse jeg, men jeg kan ikke se for meg en god løsning, kan du? Det de fleste kanskje glemmer når det gjelder utdanning er at hvis ingen ender opp som søppelmenn eller rengjøringspersonale, ja, da vil det gå dårlig med disse tingene. Hvem skal da gjøre dette? Uansett hva du ender opp som, så vil det være en plass til deg i samfunnet. I et samfunn er det kansje noen som er viktigere enn andre, men for at et samfunn skal være et samfunn så må alle være være til stede!

 

’’Hvor er du om 15 – 20 år?’’, hvem vet, kanskje du ligger i en grav? Livet er uberegnelig. Du kan bli påkjørt av en gal bilfører i dét du skal til å krysse gaten og du ender opp i en grav. Eller du kan være heldig og ikke bli påkjørt og leve lykkelig i alle dine dager. Kanskje du er vinner i lotto og bestemmer deg for å slutte på skolen fordi du nå har masse penger? Kanskje den største idioten på hele skolen finner opp en ting og ender opp som millionær? Eller kanskje den rikeste jenta eller gutten på skolen blir veldig fattig? Det er en del ’’kanskje’er’’ her, men det er fordi ingen ting er sikkert! Livet er en gave og du kommer deg bare gjennom ved å ta en dag om gangen. Livet kan være en gave eller en forbannelse. Det kan jo hende at du får utdannet deg til å bli det du vil bli, tjene masse penger og være lykkelig resten av ditt liv!

 

Penger betyr nå ikke alt i dagens samfunn. Du kan være lykkelig selv om du ikke har masse penger. Du kan leve et langt liv og du kan få se barnebarn og oldebarn. Du kan se barna dine etablere familie, du kan oppleve en del ting. Hva som kommer til å skje er ikke lett å vite. Ta en dag om gangen for det er i grunn da du nærmer deg målet ditt, altså hvor du er om 15- 20 år, men glem nå ikke å sette deg mål i livet! Selv om 15 – 20 år virker som en lang tidsperiode betyr det ikke at du ikke kan drømme om hva du har lyst itl å utdanne seg som. Du kan planlegge fremtiden din, bare ha en ting i bakhodet; fremtiden er uforutsigbar!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil