Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Leve så naturvennlig som mulig i et år

Leve så naturvennlig som mulig i et år

En artikkel der jeg skulle skrive om det å leve så naturvennlig som mulig i et år.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
09.12.2004
Tema
Miljø

1. januar 2001 for et år siden kom Jan Tore fra avisen ”Måløy Tidene” og sa at han hadde et oppdrag til meg. Jan Tore spurte om jeg vil leve så miljøvennlig som mulig i et år, og skrive en artikkel om hvordan det gikk etterpå. Så tøff som jeg var, tok jeg utfordringen på strak arm. Og nå sitter jeg her og skrive denne artikkelen om hvordan det gikk med meg.

 

Det første jeg måtte gjøre var selvsagt å planlegge skikkelig bra. Bilen som jeg hadde på det tidspunktet måtte selges da dette var en dieseldreven Ford Truck. Den skulle byttes inn i en splitter ny elektrisk dreven bil ”Think”. Så skulle bosskurven byttes ut med skikkelig søppelsortering i kjelleren. En dunk for glass og metall, en for papir og en for plast. Jeg skulle også lage en egen kompostbinge og bruke jorden jeg fikk fra komposten til planter i et nytt blomsterrom. Det var også tid for de gamle oljeovnene til å bli skiftet ut med ei ny og moderne varmepumpe. Alle vanlige lyspærer skulle bli skiftet ut med sparepærer. Lysene skulle bli slått av når jeg forlot rommet. Søppel skulle også bli plukket opp fra gaten. Jeg skulle boikotte selskap som ”McDonalds”, ”Askeladden” og ”Ekornes”. ”McDonalds” fordi de kutter ned regnskogen slik at kveg skal få beiter å gå på, ”Askeladden” fordi de bruker trer fra regnskogen i den nyeste båtserien deres og ”Ekornes” fordi de bruker trær fra regnskogen i møblene deres. Jeg skulle også engasjere meg politisk i partiet ”De Grønne”.  Da var planene satt og klare for å utføres.

 

Jeg tok bilen og leverte den inn til en Ford forhandler i nærheten. Bilen var ganske gammel, men jeg kunne få byttet den inn mot ”Think”. Jeg tok farvel til den gamle bilen og ønsket den nye velkommen. Det var litt vemodig å levere inn den gode gamle trucken, men det var greit med ny bil, også bråket den ikke noe. Etter at bilen var levert inn var det tid for nytt prosjekt. Jeg satte i gang med å lage en kompostbinge. Den ble saget og tilpasset for kjelleren min. Jeg laget også egne kurver for glass, metall, papir og plast. Så nå var alt klart for skikkelig søppelsortering. Jeg begynte å plukke søppel fra gaten og kompostbingen min vokste. Det var nå tid for å lage et blomsterrom. Jeg brukte all jorden som fra kompostbingen og plantet alt fra kaktuser til tulipaner. Det ble pent og det kom en god luft når du entret rommet. Med den friske luften fra blomsterromet var det på tide å montere varmepumpen. Varmepumpen trengte et påbygg ute. Med mine snekkerferdigheter laget jeg det så lett som ingenting. Varmepumpen varmet skikkelig og luften føltes friskere ut i rommene den varmet. Den politiske karrieren har tatt av og eg nominert som nr. 2 på ”Det Grønne” sine lister.

 

Etter dette året der jeg levde så miljøvennlig som mulig innså jeg at det er viktig å ta vare på naturen. Et tre er ikke bare et tre, men mye mer. Hvis du bryr deg er det mye du kan gjøre for å bedre miljøet både for deg og andre. Vi kan alle påvirke de større selskapene til å ikke støtte nedhogging av regnskog. Det er en begynnelse å starte med kompost og å plukke opp søppel fra gatene.


”God luft i lungene, er godt for meg og ungene”

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil