Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Narkotikaens inntog i ungdomsmiljøene

Narkotikaens inntog i ungdomsmiljøene

En kortfattet artikkel om problematikken rundt narkotikaens inntog i de norske ungdomsmiljøene.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
01.12.2004
Tema
Narkotika

Rusmiddlene er på fullt inntog inn i ungdomsmiljøene i disse dager. "Bransjen" benytter nye og moderne navn for å lokke til seg nye brukere. Tilgangen øker stadig og noen vil ha det til at det er lettere for ungdom under 18 år å få tak i hasj enn alkohol. Nå avslører en undersøkelse at 25 % av ungdommen i Oslo har prøvd det ulovlige, søte gress.

 

Ondskapsfulle langere drar andre inn i narkohelvetet, gode penger sier noen. De selger på lokale skoler og gir desperate brukere lån som de er nødt til å betale ned med enten konfirmasjonspenger eller arvegods.

 

Mange begynner også med lett tilgjengelige stoffer som kan sniffes eller inhaleres. Lightergass, sykkellim, hårspray og deodoranter er ofte brukte midler for å oppnå "billig" rus. Spørsmålet er om det virkelig er så billig som brukerne vil ha det til. Ettervirkningene til disse stoffene er nemlig hasardiøse.

 

I noen miljøer har også narkotikaen en sterk posisjon – det er en del av det. I dag sliter blant annet club/house kulturen med extacy blant de energiske, dansende ungdommene. Mange musikkulturer har i sin tid slitt med utbredt narkotikabruk. Blant annet i hippietiden hadde man store problemer med den stadig voksende bermen av hasjrøykere.

 

I dag dør alt for mange mennesker i tidlig alder. Stoffene blir sterkere, farligere, billigere å produsere og ikke minst: mer tilgjengelige. Hvordan kommer dette til å ende? Vil 50 % prosent av den norske befolkning være narkomane i 2040? Noe må gjøres for å stoppe utviklingen! Men hva?

 

Når det gjelder Norges narkotikapolitikk, er det et par ting den norske stat bør endre på. Jeg mener at politiet skal slutte å bruke ressursene sine på å arrestere de pleietrengende narkomane, de bør hjelpe dem i stedet. Langerne er de som virkelig bør straffes! Mitt forslag er 21 års fengsel og oppfølging etter sonet dom. Flere spanere og sivilkledde politimenn på gaten og skikkelige institusjoner for de narkomane som vil ha hjelp.

 

Nå er det på tide at det skjer noe. Fremtiden ligger i våre hender!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil