Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Det aller fineste" (A. Bache-Wiig)

"Det aller fineste" (A. Bache-Wiig)

Referat av "Det aller fineste" av Anna Bache-Wiig.

Sjanger
Referat
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.11.2004


Denne boken handler om livet som tenåring på slutten av 80-tallet, og deres forsøk på å mestre en hverdag hvor sosiale normer og regler forandrer seg støtt og stadig. Boken består av flere små historier fra hovedpersonen ”Marte” sitt liv, og hovedpersonen er forteller.

 

Lucky Lips

Skolen er nettopp begynt, og Marte har nettopp begynt på ungdomsskolen. Den første historien forteller om Gabi, bestevenninnen til Marte, sin bursdag. De skal på Peppes Pizza med Markus og Tobias for å feire. Gabi får hårspray og lip gloss i presang av guttene, og Pusur-dagbok av Marte, det kuleste man kan få. De pleier alltid å sitte ved hesteskobordet, men denne gangen er bordet opptatt. Det er Cecilie, Kine og Charlotte fra skolen som sitter der med masse gutter fra Ringstabekk og KG. De drikker øl og røyker. Marte syns det er ekkelt, og er redd for at skolevenninnene hennes er fulle. Mens Tobias, Markus og Marte sitter og spiser går Gabi og setter seg ved hesteskobordet uten å si fra. Når pizzaen er spist opp går Markus, Tobias og Marte til hesteskobordet og finner Gabi der. De drar til Rolfstangen for å se på båten til Markus’ far og spiser colasmokker i solnedgangen.


 

Gran Canaria

Gabi og Marte er hjemme hos Charlotte, for de har ikke sett hverandre på veldig lenge. De sitter på verandaen og drikker saft som moren til Charlotte har laget. Gabi og Marte syns at moren til Charlotte er veldig kul når hun sitter sammen med dem og tuller. Alle fire drar for å bade på Rolfstangen, og moren til Charlotte skjemmer dem bort ved å kjøpe masse godteri til dem. De hopper i vannet nesten med en gang, men Charlotte blir igjen på stranden. Gabi, Marte og moren til Charlotte leker i vannet. Plutselig kommer det en båt med mange fulle menn som drikker øl og hører på musikk. Moren til Charlotte står og danser oppå flytebryggen til musikken, tar av seg bikinitoppen og blir med mennene i båten. Charlotte sier ingen ting, men pakker tingene sine, kaster alt godteriet inn i skogen og løper fra Gabi og Marte.

 

Rollercoaster

Gabi, Charlotte og Marte har pyntet seg for å dra på Bærumsmessa. De har gledet seg masse, for det er tivoli på Kadettangen, masse gratis ting og gutter. Charlotte begynner å snakke med noen gutter fra Ringstabekk i køen til ”Flygande mattan”. Gabi og Marte spiser popcorn mens Charlotte er hos spåkvinnen Carita. Litt senere kommer Charlotte og forteller at hun skal drikke øl med guttene fra Ringstabekk, og blir borte. Senere på kvelden skal moren til Gabi hente dem, men de finner ikke Charlotte. Guttene fra Ringstabekk forteller at Charlotte har gått for å bade helt alene, og jentene blir kjemperedde. Til slutt finner de Charlotte som balanserer på broen over til Kalvøya. Hun er veldig full og plutselig begynner hun og gråte. Gabi og Marte gir henne tyggis og gnir gress på hendene hennes slik at det ikke skal lukte røyk av henne.

 

Mahogny Braun

Charlotte, Gabi og Marte skal ha en hyggelig videokveld hos Gabi en kveld hun er alene hjemme. De sitter og ser på tv og spiser masse god mat, når Charlotte plutselig finner ut at de skal farge Gabis hår mahognybrunt. Charlotte vil ikke først, men gir seg etter hvert. Etter fargeblandingen er tatt i håret skal de egentlig ta plastfolie rundt hodet, men i mangel av plastfolie bruker de aluminiumsfolie istedenfor. Mens de sitter og ser på film klager Gabi over at det svir i hodebunnen. Plutselig ser Charlotte og Marte at det ryker fra aluminiumsfolien, og de putter hodet hennes under springen så fort de kan. Når de tar av folien ser de at panne til Gabi er full av åpne sår og vabler, og de fine krøllene hennes detter av i store tjafser. Charlotte drar på fest fordi hun har lovet noen venner og dukke opp, og når moren til Gabi kommer hjem drar Gabi, moren og Marte til legevakten.

 

Princess

Marte blir med Cecilie og Kine på ”grøftefylla” på Bertilåsen. Morten Lund i åttende sier at Marte har pene ben, og han skal også til Bertilåsen. Det er ”de kule” som henger der. ”Dahle og de” skal dit samtidig som jentene, det er også derfor de drar dit. Dahle og de går i første gym. Marte har tatt med to øl, og drikker sakte. Hun syns det er ekkelt, særlig når åttendeklassejentene blir kjempefulle og spyr. Cecilie ”roter” med Dahle i skogen, og Kine ”roter” med Anders Evang i Princess-båten hans. Marte syns det er mer og mer ubehagelig, og når Morten Lund prøver å kysse henne, prøver hun og løpe sin vei. Hun møter åttendeklassejentene som spyr i skogen og blir mobbet av Morten Lund som bare gjør narr av henne fordi hun er så prektig. Marte skulle egentlig passe på Kine den kvelden, men hun gikk og satte seg på busstoppet, hun ville ikke mer.

 

Rainman

Jan-Ivar går i klassen til Marte og Gabi og resten av gjengen. Han er mobbeoffer, men han skjønner ikke at guttene i klassen mobber ham. Jan-Ivar er som den autisten Dustin Hoffman spilte i filmen ”Rainman”. Han kan huske mange tall på en gang. Steffen i klassen er verst på mobbingen, og Marte liker ham ikke i det hele tatt. Han stiller Jan-Ivar mange dumme spørsmål, og når Jan-Ivar svarer ler hele klassen. Cecilie har funnet ut at Jan-Ivar kanskje kunne vært litt kjekk hvis han fikk en ”makeover”. Et storefriminutt overtaler Cecilie Jan-Ivar til å invitere Gabi, Marte og henne selv hjem til seg for å ”fikse” ham opp. De går og går for å komme hjem til ham, og etter en lang stund, når klokken er blitt så mye at de ikke rekker tilbake til skolen, forteller Jan-Ivar at han har lurt dem. Han bor ikke i nærheten av der de er. Han får latterkrampe før han synker sammen i en sølepytt.

 

 Benetton

Det er juleball og Benetton er den aller kuleste butikken å handle i. Noen av jentene skal ha glinsende kjoler og taftskjørt, men Marte har problemer med å handle. Etter en lang shoppingtur med moren finner hun et lilla sett på Benetton som de kjøper. På selve dagen før ballet kommer Gabi til Marte for å prøve klær og sminke seg. Gabi syns at Marte ser litt for pyntet ut, så hun tar på seg et gammelt skjørt og en nuppete genser istedenfor, selv om moren har brukt mange penger på antrekket.

 

Pump up the jam

Rune Lange er en gutt i åttende på en annen skole. Han har en gul, stygg moped, og er syk i hodet sitt, syns Marte. Han har ”rota” med Tinka på Bertilåsen, og nå syns alle jentene at Tinka er ”felles”. En kveld har Tinka fest, der er det mange fra Ullern og KG, og Marte drar med Tobias. Plutselig kommer Rune lange og slår ned Tobias uten videre.

 

Benedicte Tiedemand

Det er 17. mai og Marte har vorspiel med Tobias, Gabi, Charlotte og Cecilie før de skal i middag til Benedicte Tiedemand. Hun har leid SAS-hotellet og invitert 250 mennesker. Det koster 250 kroner for å være med. Mange kommer ikke inn fordi de har øl i sekken og drar ned på stranden istedenfor. Middagen begynner hyggelig helt til Didrik skal holde damenes tale. Han sier at alle som ikke har ”rota” med Benedicte Tiedemand skal rekke hånden i været. Ingen tør å rekke hånden i været, og alle ler av Didrik. Benedicte Tiedemand løper gråtende ut.

 

Stup

Marte er og bader med faren sin. Det er et stupebrett ved badeplassen og det er fullt av tenåringer på Martes alder. Det er mange brune, tynne, toppløse jenter og masse kjekke gutter. Marte er flau over faren sin for han heier på henne når hun skal stupe mens alle ungdommene ser på.

 

Losen

Det er ferie og Marte er på hytta i Stavern. Charlotte er på besøk, og om kvelden drar de til Losen diskotek. Charlotte går inn med falsk legitimasjon og lar Marte stå utenfor og vente i tre kvarter. De kommer alt for sent hjem. Marte synes Charlotte er egoistisk og irriterende. Marte våkner midt på natten og ser at sengen til Charlotte er tom. Når hun går på do ser hun at moren hennes trøster Charlotte på verandaen fordi Charlottes mor er syk.

 

Farmandstredet

Skolen begynner igjen og Marte gleder seg til å treffe Gabi. Når hun kommer på skolen er Gabi helt annerledes og vil ikke være sammen med henne. Cecilie og Gabi har vært sammen på Hvasser hele sommeren, det er det eneste de snakker om. De har hengt på Farmandstredet, et kjøpesenter i Tønsberg, sammen med Morten Lund og guttene i åttende klasse. Cecilie og Gabi unngår Marte hele tiden og gjør narr av henne bak ryggen hennes. Marte drar for å bade med Tobias og Markus.


 

Blod

Det er formingstime på skolen når Gabi plutselig begynner og gråte, og Marte får vite at det er fordi Steffen har kalt henne ”felles”. Det å være felles er enda verre enn å være iglete. Guri i B-klassen har fest med masse KG og Ullern-mennesker, det er helt stappfullt. Festen blir kaos og alle blir kjempefulle. Mange ting blir ødelagt, og Guri gråter. Når Marte skal på do forteller Steffen henne at han har hatt sex med Gabi og tatt jomfrudommen hennes på do. Marte er dårlig og kjenner ikke igjen det hun hører om Gabi.

 

Baby

Det er lørdag kveld og Ida i B-klassen skulle ringe. Marte sitter hjemme og venter, de skulle dra ut sammen. Marte blir mer og mer lei seg når hun skjønner at Ida ikke kommer til å ringe, og hun blir sittende alene hjemme og se på Dirty Dancing mens hun gråter. Hun vil ikke være den iglete!

 

Speilbilder

Marte blir mobbet fordi hun er god på skolen, og Gabi og Cecilie benytter hver eneste sjanse til å være teite. Alle unngår Marte hele tiden, og på vei hjem fra skolen går hun lenge etter for å slippe og treffe jentene. De venter på henne og forteller henne at de syns hun er iglete. De sier at de forteller henne det for hennes eget beste.

 

Disintegration

Det er Martes bursdag og hun får hyggelig frokost av familien og sinn første cd, Disintegration. Igjen en dag hvor hun blir oversett og mobbet, ikke engang Gabi sier gratulerer med dagen.

 

Viggo

Marte sitter for det meste hjemme og gråter, moren vil at hun skal ringe Charlotte, men Charlotte har flyttet til Østerås og Marte kjenner henne ikke lenger. Steffen kaller Marte for Viggo Venneløs foran hele klassen. Marte ringer Charlotte og lyver masse for at ikke hun skal tro at Marte er iglete, iglete mennesker er det verste Charlotte vet.

 

Baby in a corner

Marte har vært syk og borte fra skolen i nesten tre uker, hun sitter hjemme og gråter. Hun er svært sliten av alt, og vil leve i filmen med Patrick Swayze og slippe og møte noe motgang igjen.

 

Tobias

Marte skal tilbake på skolen, og har blitt mye tynnere mens hun har vært syk. Hun møter Tobias på veien og han er snill. Gabi overser henne fortsatt, selv om hun ikke har vært på skolen på lenge. Tobias slår følge med Marte hjem også. De snakker om Østerås, der hvor Charlotte bor. Tobias tror at Marte er der ofte, og hun spiller med for å virke kul. Hun går inn, og Tobias blir stående utenfor en stund før han går videre.

 

Storefri

Storefri er det verste for Marte, hun er så alene blant alle. Hun går ute i skolegården, hun prøver og vinke til folk, ingen vinker tilbake. Hun hilser, ingen hilser tilbake, hun går rundt alene og er usynlig! Hun blir fortvilet og kommer inn i sin egen verden hvor det eneste hun kjenner er hvor vondt det er å være usynlig. Gabi og Cecilie er på vei inn i skolegården, og Marte går rett inn i henne. Marte faller i bakken, hun hører at Gabi roper til henne, men hun hører ikke hva. Hun begynner å løpe, hun løper og løper. Plutselig er det mørkt, og hun sitter på en bro. Hun er ikke hjemme igjen før midt på natten. Moren gråter.

 

Forsvarsmuseet

Det er skoleekskursjon til Forsvarsmuseet, og Marte setter seg alene foran i bussen. Jan-Ivar setter seg ved siden av henne. Hun hører kommentarer fra Steffen om kjærestepar og Cecilie og de andre jentenes latter. Hun har gitt opp, hun gidder ikke bry seg lenger. På museet blir klassen delt opp i grupper, og hun kommer sammen med Cecilie. Marte begynner på oppgavene når Cecilie forteller at Gabi er kjip og har ”rotet” med Tobias i helgen. Cecilie er lei seg og sur på Gabi, og har også fått Steffen etter seg. Marte bare løser oppgavene og hører på det Cecilie har og si. Plutselig roper Marte utover hele museet: ”Gabi er bare helt utrolig barnslig! Alle er så DRITBARNSLIGE!” Cecilie blir helt satt ut, og plutselig begynner hun å le høyt. Marte også, og slik ler de sammen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil