Faseovergang (vann)

Forsøk for å finne ut om det er mest energi i varmt vann eller vanndamp.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.11.17

Hva har mest energi? Varmt vann eller vanndamp?

 

Vi har: Gassbrenner m/stativ, erlenmeyerkolbe, 2 målesylindere og temperaturmåler.

 

Vi gjør: Har i 61 ml vann på hver av målesylinderne, måler temperaturen som er 22 ˚C i begge målesylinderne. Så har vi vann i erlenmeyerkolben og setter det over gassbrenneren. Det begynner å koke...

 

<bilde>

Når vann går over fra fase til en annen, sier vi at det skjer en faseovergang. Vannmolekyler (som alle andre stoff) er aldri helt i ro. De har bevegelsesenergi.

 

Vannet koker i erlenmeyerkolben, og det går vann (i form av damp) gjennom røret over til rør A. Rør A blir svært varm; det gikk til sammen 13 ml vann over til rør A. I rør B tømmer vi 19 ml kokende vann fra erlenmeyerkolben.

 

Vi ser: Vi måler og ser at temperaturen i rør A er 100 ˚C. Temperatur økningen var på hele 78 ˚C.

I rør B øker temperaturen til 40 ˚C. Her var temperatur økningen på bare 18 ˚C.

 

<bilde>

Når vi varmer opp vannet, øker bevegelsesenergien. Atomer river seg løs veldig raskt fra vannet når vi varmer opp. Når temperaturen kommer opp i 100 ˚C, er molekylbevegelsene kraftige nok til at all energi går med til å rive løs vannmolekyler fra overflaten. Da skjer det en kraftig fordamping, og vi sier det koker.

 

Konklusjon: Vanndamp har mye mer energi enn vann ved samme temperatur. Vi ser det på dette forsøket. Vi ser at mindre damp enn vann på 100 ˚ har mest energi.              

 

 

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst