Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Alkoholmisbruk

Alkoholmisbruk

Alkoholproblemer sett i lys av Ludvig Holbergs "Jeppe på Berget".

Sjanger
Resonnerende
Språkform
Bokmål
Lastet opp
16.11.2004
Tema
Alkohol


Ludvig Holberg handler om en mann som misbruker alkohol, og det er ikke rent få problemer dette skaper for Jeppe og hans familie. Alkoholmisbruk er likevel ikke noe som var spesielt for denne tiden, og i dag blir alkohol nytt av mennesker fra alle samfunnslag over hele verden. Det er det eldste rusmiddelet vi kjenner til, og det ble tatt i bruk allerede av tidlige jeger- og samlerfolk. Misbruk av alkohol har funnet sted helt siden det ble oppdaget for mange tusen år siden, og det er et relativt utbredt problem.

 

Alkoholisme blir definert som misbruk av alkohol som fører til avhengighet og skader, og i dag blir det av mange sett på som en sykdom. Alkohol har alltid vært forbundet med fest og moro, og har blitt brukt som en måte for å skille høytid fra hverdag. En vanlig forklaring på dette er at alkohol oftest førte til at folk kom i en ekstatisk tilstand. Mennesker har mye å stri med, og mange syns det er godt å drikke alkohol for å slippe unna hverdagens slit og strev. I vår kultur drikkes det ofte alkohol på restauranter og fester. De fleste mennesker er likevel ikke avhengige. Hva er det som gjør at noen blir alkoholikere?


 

Mange alkoholikere har foreldre eller nære slektninger som også har det samme problemet. Alkoholisme kan være arvelig, men det er likevel liten sjanse for at barn av alkoholikere selv skal bli avhengig. Mange alkoholikere har også en spesiell personlighet. Noen er utrygge og noen har dårlig selvtillit, mens andre er følsomme og kan ha spesielle begavelser. Mange kunstnere har for eksempel hatt store alkoholproblemer. Noen av de som blir avhengige har også opplevd vonde ting. Langvarig press er også en årsak til at noen mennesker blir alkoholikere. Eksempler kan være folk som har vært i krig og kan bli misbrukere etterpå. Personer som bor alene etter å ha blitt enke eller enkemann kan begynne å drikke mer alkohol fordi de er ensomme og savner ektefellen sin. Mennesker som kort sagt har hatt det tøft og vanskelig i livet har større sjanse for å bli alkoholikere fordi de tyr til rusen som en måte for slippe unna det vonde på når alt annet ser svart ut. Det å ha det vanskelig kan også være en utløsende årsak for mennesker med arvelig alkoholisme. Dersom man vanker i miljøer hvor det drikkes mye er fristelsene og farene større. En tenåring blir lettere avhengig enn en voksen, og jenter tåler mindre alkohol enn gutter. Det er mange faktorer som påvirker den muligheten en person har for å bli avhengig, men en grunnregel er at ingen blir alkoholiker uten å drikke alkohol.

 

Det er i alle tilfeller liten sjanse for å bli alkoholiker, og det tar en stund å bli avhengig. Det er mange som drikker for at de ikke skal være sjenerte. De føler at rusen gjør slik at de kan slappe av og hygge seg sammen med andre mennesker. Etter hvert dreier livet seg betraktelig mer om alkohol og rus, og å drikke alkohol blir høydepunktet i livet. Alt annet blir mindre viktig. Personen drikker mer, og plutselig er det ikke så lett å la være lengre. Da blir han nervøs, og uroen blir borte ved å drikke mer. En person som er i ferd med å bli avhengig, vil som regel ikke innrømme det selv. Når trangen etter alkohol er der hele tiden, har man blitt avhengig.

 

Det er vanskelig å finne et tall på hvor mange alkoholikere det finnes i Norge i dag. Det er forskjellige nivåer av alkoholisme, og antall alkoholikere kommer helt ann på hvilken grense man velger. Det er i hvertfall sikkert at alkoholikerne i samfunnet vårt omfatter mange flere en den typiske uteliggeren i parken med papirpose rundt flasken. Mange er også flinke til å skjule sitt misbruk, og mørketallene er store. Det er vanskelig for dem som har en alkoholiker i familien eller i sin omgangskrets, og man vet at over 200 000 barn og unge lider under foreldrenes alkoholforbruk. Det er særlig i høytidene at problemene blir mer tydelige.

 

Vår tids kostbare bekjempelser av alkoholmisbruk har vært lite effektive. En årsak til dette kan være at det fokuseres for mye på stordrikkerne og for lite på de moderate misbrukerne. Særlig unge menn står for det meste av den skadelige drikkingen. En alkoholiker som vil slutte å drikke må først og fremst innrømme at han er avhengig av alkohol. Deretter må han ha en sterk vilje. Mange som vil slutte ønsker samtidig å fortsette å drikke litt til fest, noe som ofte er veldig vanskelig. De fleste som klarer å bli kvitt problemet sitt blir totalt avholdende. Alkoholikeren trenger også sterk støtte fra venner og familie både under og etter avvenningen.

 

Alkoholisme er både et samfunnsproblem og et individuelt problem. Det er ulike årsaker til at noen lettere blir alkoholikere ann andre, og det er vanskelig å si hvor mange alkoholikere det finnes i samfunnet da det ikke finnes et naturlig delingspunkt mellom problemdrikkerne og de andre. ”Alle sier at Jeppe drikker, men ingen sier hvorfor Jeppe drikker”, blir det uttalt i ”Jeppe på Berget”. Det finnes mange fordommer mot alkoholikere i samfunnet vårt i dag. Det er viktig å vite at alle kan bli alkoholikere selv om noen har lettere for det enn andre, og avhengigheten kan forebygges dersom misbrukerne får den hjelp og støtte som de behøver.


Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil