Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Luftas sammensetning

Luftas sammensetning

Øvelse 5: Luftas sammensetning.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
15.11.2004

Utstyr:

  • Kobberpulver
  • Gassbrenner
  • Reagensglass    
  • Gummikork
  • Treklype     
  • Glasskar
  • Treflis
  • Vernebriller

Utførelse: Vi helte 1,5g kobberpulver i reagensglasset vi lokket reagensglasset med en kork og startet med oppvarmingen av reagensglasset over gassbrenneren. Under oppvarminga måte vi riste på glasset for at pulveret skulle reagere bedre med lufta.


Etter 2 minutter tok vi reagensglasset bort fra gassbrenneren. Vi lot det kjøle seg ned helt til man kunne holde den uten problemer. Pulveret som var rød før oppvarmingen hadde forandret fargen til en mørkerød/brun farge.


Da vi var kommet så langt at vi kunne holde glasset med hendene snudde vi det med korken ned og senket den sakte ned i glasskaret med vann. Så fjernet vi korken og reaksjonen var at vann erstattet oksygenet men hydrogenet ble i gjenn, og at pulveret falt ut. Vi satte så korken på plass og tok glasset ut av vannet.

 

Tegning:

(Tegning mangler)

 

 

Konklusjon: Grunn til at vannet kom in i glasset var:

Under oppvarminga gikk oksygenet inn i en ny forbindelse med pulveret, og ble derfor borte når korken ble tatt av under vann. De 20% oksygen i lufta var borte og ble derfor erstatta med 20% vann som i dette reagensrøret utgjorde 1/4. Under forsøket ble 1/4 av glasset fylt med vann.

 

2Cu + O2 = 2CuO

 

 

Samarbeidspartner under forsøket: Christine og Henrik Larsen.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil