Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Inger Hagerup (1905-1985)

Inger Hagerup (1905-1985)

Portrett av forfatteren og lyrikeren Inger Hagerup.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
11.11.2004


Inger Hagerup ble født 1905 og var lyriker. Gjennombruddet hennes var i 1939 med diktsamlingen ; jeg gikk meg vill i skogene”. Diktet handler om en person som rømmer fra sin kjære, og vender ryggen til huset sitt, og har gått seg vill i skogen om natten. Diktene hennes bar et preg av kjærlighet, ensomhet og sorg. Dette kan man se i nettopp dette ditket.

 

<bilde>
Senere kom diktene: ”Flukten til Amerika” (1942), og ”Videre” (1945). Videre ble skrevet da hun var i Sverige under krigsårene. Inspirasjonen hennes ble hentet fra Arnulf Øverland da det var krig. Hun skrev med samme tette skrive stil altså rim og en sammenheng mellom hvert vers. Men hun holdt seg fremdeles til sine tre temaer  – kjærlighet, ensomhet og sorg.

 

Under 2. verdenskrig skrev hun vrange kamplyrikk og da skrev hun det kjente diktet ”Aust Vågøy”. Diktet er hentet fra diktsamlingen ”Videre”. Diktet handler om måten tyskerne okkuperte Norge på, hvor brutale og hensynsløse de var.


Den første linjen starter slik: ”De brente våre gårder , og drepte våre menn”. Diktet har blitt skrevet sånn at det føles som det er Aust Vågøy som snakker. Tyskerne blir også fortalt som de fremmede; ved å kalle tyskerne for ”De”. Diktet skjuler symboler for eksempel fordi følelser blir trukket inn. Det står i diktet ” La våre hjerter hugge - med harde, vonde slag". Vi får følelsen at Aust Vågøy vil skade tyskerne, eller som hun som hun kalte tyskerne ”De”. Diktet viser at Aust Vågøy vil ta igjen fordi de har laget sorg hos dem. Diktet tolkes på flere måter. Jeg tolker det at krig skaper sorg og unødvendig sinne.

”Aust Vågøy”

(Mars 1941) 

De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
La våre hjerter hamre
det om og om igjen.

La våre hjerter hugge
med harde, vonde slag.
De brente våre gårder.
De gjorde det i dag.


De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
Bak hver som gikk i døden,
står tusener igjen.

Står tusen andre samlet
i steil og naken tross.
Å, døde kamerater,
de kuer aldri oss.

Inger Hagerup var en direkte lyriker. Et eksempel er diktet ”min elskede kom hjem i går.” Diktet skildrer hvor følsomt et forhold kan være og at du må kjempe for å få et forhold til å fungere.

 

Hun skrev ikke bare kamplyrikk men også dikt for barn. Inger vrengte om hverdagsord og gjorde dem lette, selv om hverdagen ikke var så enkel. Det ble lagt på humor og rim og ble godt mottatt av barn.

”Lille Persille” (1961) og ”Så rart”(1950) er en av dem.

Her er Inger Hagerup sin Bibliografi;

 

Bibliografi:
• Jeg gikk meg vill i skogene (lyrikk) 1939
• Flukten til Amerika (lyrikk) 1942
• Videre (lyrikk) Stockholm 1944, Oslo 1945
• Den syvende natt (lyrikk) 1947
• Sånn vil du ha meg. 30 utvalgte dikt
om kjærlighet (lyrikk) 1949
• Så rart (barnevers) 1950
• Mitt skip seiler (lyrikk) 1951
• Hilsen fra Katarina (hørespill) 1953
• Drømmeboken (lyrikk) 1955
• Den tredje utvei (drama) 1956
• Strofe med vinden (lyrikk) 1958
• Lille Persille (lyrikk) 1961
• Fra hjertets krater (lyrikk) 1964
• Dikt i utvalg (lyrikk) 1965
• Det kommer en pike gående (erindringer) 1965
• Hva skal du her nede? (erindringer) 1966
• Trekkfuglene og skjæra (lyrikk) 1967
• Ut og søke tjeneste (erindringer) 1968
• Østenfor kjærlighet, vestenfor drøm (noveller
v/Karin Beate Vold) 1977
• Samlede dikt (lyrikk) 1985

 

Inger skrev diktet ”Mauren” , som jeg mener er et dikt som gjør at vi ikke skal tenke nedsettene tanker om andre, men ikke for høye om oss selv.

Mauren

Liten?

Jeg?

Langtifra.

Jeg er akkurat stor nok.

Fyller meg selv helt

på langs og på tvers

fra øverst til nederst.

Er du større enn deg selv kanskje?

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil