Det gode liv

Kåseri med et ironisk syn på "det gode liv".
Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2000.05.18
Tema
Verdier

Så snakker vi om det gode liv nok en gang - mange mennesker oppsøker andre spennende livssituasjoner som skiller seg noe fra hverdagens stress, mas og fjas. Om alle situasjoner er like gode til en alternativ livsstil kan vi nå disputere om.

 

Hva sier du for eksempel til å reise til de eksotiske Brazilianske regnskoger, bare bo un der palmer og aper, tygge røtter og spytte barkebiller. Traske i de innfødtes saronger og leve i pakt med naturens ville vrede. Eller hva med Thailands mangfoldige tilbuder, "the paradise for single men". Men til tross for sine mange rykter om pedofilske handlinger kan Thailand by på en utrolig rik naturopplevelse - tråkke i elefantavføring, torner i tærne og tæler i rompa etter rushtrafikken over Qualapec på elefantryggen. Og for å ikke snakke om de utrolige komfortable luksushyttene med jordgulv, strå-tak og Block-Watne avføringsisolasjon - Thailand, mulighetenes land.

 

Hva med å flytte til en øde øy sammen med den man elsker høyest. Ingen jobb og intet behov for penger - det er vel noe nesten alle drømmer om. Kunne leve ut alle sine trange eksotiske og erotiske drømmer på de milelange strendene. Rene Robinson Cruseo. Men er det virkelig så romantisk som det høres ut? Klatre etter maten? Kokos til frokost, kokos til lunch, kokos til middag og for å variere litt spiser man tørket kokos til kvelds - "TINE’s økologiske kokosmelk". Verne seg mot gorillaer og kannibaler som heter Fred ag. Skitt under neglene, sand mellom tærne og for å ikke snakke om det gode utvalget av fjernsynskanaler. Nå ja, bare dra du, jeg blir!

 

Mange søker livslykken både på kjærlighetens vinger og med det økonomiske uavhen gige liv i New York. Men etter et par år med virkelig lykke - hva er da så intet bedre enn et luksuriøst opphold på de flotte fortaus-øyer på 1st Avenue i Harlem. Du opplever mange forskjellige kulturer, klasseforskjeller og språk. Bare husk å ta med svart skokrem. Det kaller jeg det gode liv det. Rart at ikke Saga Solreiser har tenkt på det.. Jeg har nå hørt om noen som søkte det gode liv i Irland, jo - det høres nå virkelig artig ut. Og for å ikke snakke om all den treningen du får. Sinte IRA-typer i hælene når du skal på den lokale pub’en for å drikke Guinness - sikkert derfor det er så mange maratonløpere fra Irland.

 

Hva med å flytte til Kenya’s savanner? Bo i en trehytte femti meter oppe i et tre og danse hulá hulá natten lang. Og med løver, løvinner og desperate innfødte med en meter lange underlepper fra stammen UGH spurtende etter deg med hvitt skum i munnvikene. De skal nok bare spørre hva klokken er, men jeg anbefaler deg å løpe - noe for enhver person som er glad i naturens rike og vakre skapninger.

 

Noen velger selvsagt å holde seg i Norges langstrakte bananland. De emmigrerer fra byens hete og innvaderer bygdene for å bo på en stille og landlig gård. Det kan selvsagt være avslappende og stimulerende - slippe å våkne til motorsus og dus fra nærmeste E6. Det er klart at det å våkne til en lang og smertefull "KYKELIKYY" fra nabofjøset, ku ruker på trappa, ugress og forbanna hundreogti-åringer med en vanskelig oppvekst som kommer kjørende etter deg med hagla i venstre hånd og bilrattet i høyre, bilrattet til en gammel god amerikansk Fastback Sprint Giga Turbo Gigante årgang 1893, fordi du tråkket på ugresset dems - er mye bedre. Det gode liv altså - sier dem.

 

Det er vel mange som velger å leve sine glade dager i gamblingsparadiset midt i ørkenen, Las Vegas - det høres ikke så dumt ut det, gjør det? Nå, en mil med store sty gge lumske menn, såkalte kreditorer - som jager deg. Du er på jakt og du er bytte - en form for vennlig lek blant oss macho-menn. Dyppet i tjære og fjær, lynsjet og flådd. Vel det er bedre å dø av spenning enn å krepere av kjedsomhet - som den flaxlodd-bikkja si er.

 

Javisst er det mange fisker i havets høye bølger, men kanskje det er best å fiske med hjemmelaget agn istede for å ta en sjanse med fremmed agn..

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst