Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Heia nordmenn!

Heia nordmenn!

Ganske ironisk kåseri om hvorfor den gjennomsnittlige nordmann er så god i idrett.

Sjanger
Kåseri
Språkform
Bokmål
Lastet opp
30.10.2004

Vi nordmenn er fantastisk gode. Ta for eksempel idrett: det er ikke mange langrennsløp som ikke ender med at en nordmann ligger først i løypa i løpet av en sesong. Dette kommer selvsagt av at alle nordmenn elsker å utfolde seg fysisk, og folkehelsa er så fantastisk god. Bare spør helseministeren.

 

Joda, vi elsker å trene. Men vi er ikke alltid like glad i de negative tingene trening fører med seg. For det første, har vi oppdaget at det ikke er så gøy å bli svett når man trener. For Ola Nordmann er dette et stort problem. Heldigvis har vi funnet to måter å fjerne dette problemet på. Den ene går ut på å la være å trene, noe som egentlig ikke er en måte i det hele tatt. Den andre går ut på å investere i en superabsorberende og ultrapustende treningstrøye. Disse er så fantastisk gode, og så utrolig nyttige fos oss, at det er rart at vi klarte oss uten dem før en eller annen smart amerikaner fant dem opp.

 

Men lykken var ikke langvarig. Ola Nordmann har nemlig flere problemer å stri med når han prøver å trene. Kan du tenke deg det; han får vondt i beina når han går tur?? Dette kan man selvsagt ikke ha noe av, men heldigvis har vi sånne flotte ting kalt støtdempende joggesko som hjelper oss en smule på vei.

 

Akk, joggeskoene alene var ikke nok for å hjelpe oss stakkars nordmenn. En smart amerikaner fikk ideen: bruk staver! Gå med staver, så får du bein som ikke er vonde. På kjøpet får du i tillegg illusjonen av at du er i mye bedre form, etter som du nå klarer å gå lengre. Det er jo tre ting på en gang!

 

Hva som skjer når Ola Nordmann finner ut at oisann, han får visst litt vondt i beina allikevel, er ikke godt å si. Mest sannsynlig vil en annen smart amerikaner finne ut at dersom man putter hjul på disse stavene, så man ikke trenger å anstrenge seg så mye for å løfte dem hele tiden, og i tillegg plasserer et sete mellom dem, som man kan hvile underveis på, så vil den velporsjonerte, ukentlige mosjonen gå mye lettere. Denne tingesten, som selvfølgelig vil revolusjonere norsk tursport, er for noen allerede kjent under navnet gåstol. Etter at gåstolen har hatt sin bølge, og den gjennomsnittlige nordmann allikevel blir litt sliten når han går tur, kan fenomener som golfbil vurderes som transportmiddel istedenfor ens egne bein, som absolutt ikke har godt av litt trim. Man får jo bare vondt i dem??

 

Selvfølgelig, Ola Nordmann har lyst til å trene uten å måtte dra seg selv, treningstøyet, de støtdempende skoene, stavene, gåstolen og golfbilen ut i skauen. Dessuten så regner det der. Kaldt er det også. Da kan alternativer som treningsstudio vurderes. Her kan man gå på en tredemølle og man får naturopplevelsen også: det er bare å kaste et blikk opp på tv-skjermen hvor et familievennlig naturprogram vises.

 

Noen ville kanskje si at treningsstudio ikke gir den samme effekten som å gå i skogen. I skogen er det jo bakker og svinger, mens på tredemølla går man bare rett fram. Dette stemmer ikke! De aller fleste tredemøller kan reguleres slik at man kan gå både i oppoverbakker og nedoverbakker. Ønsker man opplevelsen av å gå i svinger, kan man alltids snu seg og gå sidelengs på tredemølla. Dette skal visstnok gi samme effekten.

 

Så når en amerikansk reporter spør en pustende og siklende langrennsløper, som ligger utrygt plassert rett over målstreken, hvorfor nordmenn er så gode i idrett, vil han helt sikkert at svare at dette er fordi nordmenn, ikledd siste mote innen superabsorberende og ultrapustende treningstrøyer og med støtdempende joggesko på beina, tar gåstolen med seg og går sidelengs på tredemøller. Ferdig med den saken!

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil