Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Kjell Aukrust

Kjell Aukrust

Særoppgave om Kjell Aukrust, som bl.a. har skrevet "Flåklypa".

Karakter: 5 (10. klasse)

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
26.10.2004


Innledning

Jeg har valgt å skrive om Kjell Aukrust fordi jeg kjenner til noen av bøkene hans og syntes de er ganske spennende. Derfor vil jeg finne mer ut om forfatteren og eventuelt lese flere bøker. Jeg likte best Flåklypa. Her ser du to bilder av noen av de figurene som Kjell Aukrust brukte i boka "Flåklypa":

 

<bilde>

 

 

Innhold:

Innledning

Innholdsfortegnelse

Faktadel

- Tegneren Kjell Aukrust

- Film og teater med Kjell Aukrust

- Kjell Aukrusts forfatterskap

- Aukrustsenteret

- Kjell Aukrust I Italia

- Kjell  Aukrusts Priser

- Kjell Aukrusts Bøker

- Myntbrev

- Kjell Aukrust Begraves På Statens Bekostning

Om Filmen ”Flåklypa Grand Prix”


Kort Om Boka ”Simen”

Avslutning

Kilder

 

 

Faktadel:

”Jeg vokste opp blant kuer, griser, hester, høner, spælsau, agronomer fra Østerdalen og en illsint sveiser fra Solør”.  Slik har Kjell Aukrust selv satt ord på oppvekstmiljøet rundt Storsteigen landbruksskole i Alvdal.  I dette miljøet fant han ideene og inspirasjonen til mange av tegningene og fortellingene.  Kjell Aukrust har gledet tusenvis med sine fortellinger, tegninger og malerier. De er like populære som for 20 og 40 år siden. Kjell Aukrust går aldri av moten.

 

Kjell Aukrust ble født 19.3.1920 i Alvdal. Han utdannet seg ved Kunst- og håndverksskolen. Han har tegnet i aviser, og har tegnet masse i bøkene sine. Kom ut med boka "Simen" i 1958, den første av en rekke barndoms- og folkelivsskildringer fra hjembygda. Senere ga han blant annet ut "Flåklypa", og bøkene om Solan og Ludvig. Tegningene er underlige typer som er gjengitt i elleville og humoristiske tegninger. Kjell Aukrust er representert i Nasjonalgalleriet. Han fikk Brageprisens hederspris 1999.  Han døde julaften 2002 – 82 år gammel.

 

Tegneren Kjell Aukrust:

Da Kjell Aukrust var 16 år, kom han inn på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, på tegnelinja. Boka ”Risen I Jutulfjell” som var diktet og skrevet av Olav O. Aukrust, og med tegninger fra Kjell Aukrust, ble kåret til årets vakreste bok i 1949. Da fikk han stor fart på tegnekarrieren, som bl.a. tegner for Asbjørnsen og Moes folkeeventyr. I 1958 gidde han ut den berømte boka ”Simen” fra barndomsmiljøet i Alvdal. Ikke så lenge etter kom oppfølgerne ”Bror min” og ”Bonden”. Hos Kjell Aukrust henger tekst og tegning nøye sammen. Kjell sine tegninger var som oftest små, tegninger som var på en bokside eller kanskje enda mindre.

 

Persongalleriet i Flåklypa Tidende ble en humorserie i ”Mannskapsavisa” før den kom ut i bokform. Kjell Aukrust har tegnet over 1500 tegninger.

 

Film Og Teater med Kjell Aukrust:

Kjell Aukrust er mest kjent som tegner og forfatter. Kjell Aukrusts historier har brakt videre til både filmlerret og teaterscener. Dukkefilmen Flåklypa Grand Prix ble lagt ut ifra historien fra Kjell Aukrust. Filmen ble laget i samarbeid med Ivo Caprino og Bjarne Sandmose. Den ble ferdig i 1975. Filmen ble den største publikum suksess i norsk filmhistorie. Da tegnefilmen ”Solan, Ludvig og Gurin med reverompa” kom ut i 1998, var Kjell Aukrust med på enda e stykke norsk filmhistorie. Filmen var nemlig den første norskproduserte helaftens tegnefilm.

 

Kjell Aukrusts forfatterskap

I 1958 debuterte Kjell Aukrust med boka ”Simen”. Det ble trykt ca 100 000 eksemplarer av boka. I 1966 kom boka ”Je og ’n Soland”. Kjell Aukrust tegner og skriver like godt. Tekst og tegninger underbygger hverandre og han skrev korte og uttrykksfylle setninger. Som Finn Jor mener: ”Jo flere ganger man leser Kjell Aukrusts bøker, desto mer blir man overbevist om at han mest av alt er lyriker”.

 

Aukrustsenteret:
Aukrustsenteret ligger på hjemplassen til Kjell, Alvdal i Østerdalen. Her på senteret er det meste av Kjell sine verk og oppfinninger, men mye bare i mindre størrelser eller kopier. Mange av hans litografier, tegninger til bøker og spalter står utstilt her. I Aukrustsenteret blir vi kjent med en annen side av Kjell, maleren. Her finns det også galleri for at vanlige folk skal bli kjent med Kjell og verkene hans. På senteret finns det også ett bibliotek der Kjells bøker kan bli lest. Det finns også mindre rom der de mest sentrale delene i Kjell sitt liv er utstilt. Barndommen til Kjell og hans figurer har også sine egne rom. Du kan stikke innom Reodors verksted hvor du kan se hans oppfinninger.

 

Du kan møte Ludvig og Solan i egne personer. Du kan og få se "Aukrustsalen" som blir brukt til konserter og kinoer, men der kan du og se "Flåklypa Grand Prix" i 3D. Her har også Solan sitt eget kjøkken med både kafé og butikk hvor du kan kjøpe mat, kunst og suvenirer.

 

Kjell Aukrust i Italia

Et stipend fra Tegnerforbundet brakte Kjell Aukrust til Italia for første gang. Senere vendte han og Kari tilbake til Italia hvert år i mer enn 20 år. I 1985 mottok Kjell Aukrust en italiensk ridderorden.

 

Kjell Aukrusts Priser:

Kjell Aukrust har blitt belønna med mange priser, her er ei liste over dem:

- St Olavs Orden - Ridder av klasse 1                                                           

- Den Gylne Hestehov
- Capo Dell Ordine Al Merito Della Repubblica Italiana

(Italiensk ridderorden)
- Tegneforbundets Kråkeorden
- Purpurnaseorden
- Oslos bys Kunstnerpris
- Utmerking fra Rotary International
- Utmerking fra Lions International Foundation
- Norsk Skriveforbunds gullnål og plakett

 

Kjell Aukrust's Bøker:

-     Simen (historier) 1958

-     Folk & fe (humor) 1960

-     Bror min (historier) 1960

-     Muskedunder og sirupsnipper (skuespill) 1961

-     Flåklypa (humor) 1962

-     Bonden (historier) 1964

-     Je og ’n Solan (humor) 1966

-     Flåklypa Tidende (humor) 1970

-     Hilsen Solan og Nystumoen (humor) 1973

-     Flåklypa Tidende 5.årg. (humor) 1975

-     Flåklypa Grand Prix (med Ivo Caprino) 1976

-     Muntre striker 1977

-     Ludvig (humor) 1977

-     Humor og poesi i strek (tegninger) 1980

-     Tre små venner (historier) 1980

-     Vår humor 2 (historier) 1981

-     Hallstein (humor) 1981

-     Guttene på broen (humor) 1983

-     Reodor Felgen/Flåklypa Tidende nr. 8 (humor) 1986

-     Lykkelig er den … (humor) 1988

-     Reodor Felgens og min egen loggbok (intervju/humor) 1989

-     I lys av månen (utvalgte historier og hvordan de ble til) 1990

-     Slipp ham inn! (erindringer) 1990

-     Gurin med reverompa (roman) 1991  

-     Emanuel Desperados (humor) 1992

-     Takk for en dag (dagbok) 1994

-     Med Melvind til OL (humor) 1994

-     En liten og en små (erindringer) 1995

-     Hallstein Bronskimlet d.a.y. (humor) 1997

-     Solan, Ludvig og Gurin med reverompa (boken om filmen) 1998


-     Ludvigs jul (fortellinger) 1999

-     Tre små venner 2000

-     Solans fest 2000

-     Aukrusts beste 2001

 

- Totalt er finns det 86 bøker av Kjell Aukrust

 

Myntbrev

Kunstneren Kjell Aukrust hedres med et flott myntbrev med sølvmedalje preget hos Den Kongelige Mynt.

 

- Myntbrevet bærer to frimerker, motivet er Ludvig, en av hans mest kjære venner.

- Myntbrevet er stemplet i hans hjembygd Alvdal, på hans fødselsdag 19. mars 2003. Da ville han blitt 83 år gammel.

 

Kjell Aukrust Begraves På Statens Bekostning

For å ære kunstneren Kjell Aukrusts minne, har regjeringen besluttet gravferd skal skje på statens bekostning.

 

Kjell Aukrust døde julaften 2002.

 

Referat Fra Flåklypa:

Filmen handler om Reodor Felgen og hans to medhjelpere, den optimistiske Solan Gundersen, fuglen med halstørkle, filttøfler og lav moral,-  og den litt pessimistiske og forsiktige piggsvinet Ludvig.

 

”Sju mil og tredve mil nedover, litt øst og oppover, ligger Flåklypa, en liten fjellbygd under himmelhvelvingen. Sjølberga med både damppysteri og campingplass, lokalavis og egen TV-sender. Fritt for vær og vind, akkurat der morgensola renner opp over Storjuvet, bor sykkelreparatør Reodor Felgen og hans to assistenter."

 

De bor sammen i et luftig og frodig miljø oppe på Flåklypatoppen hvor de lever av å reparere sykler, lage nye oppfinnelser og produksjon av blomsterpinner! Men så en dag skjer det noen merkelige ting! På fjernsynet ser de at Reodors tidligere hjelper, Rudolf Blodstrupmoen, har stjålet en av Reodors store oppfinnelser, superretometerfordeleren! ... en dings som øker korreal-effekten med over 110 %! Med den som hjelp er han blitt verdensmester i formel 1, og nå utfordrer han hvem som helst.

 

Støttet av oljesjeikens Ben Redic Fy Fazans penger, setter Reodor i gang med å gjøre ferdig racerbilen Il Tempo Gigante, en fantastisk bil med to motorer, radar og egen blodbank. Men før den er ferdig har de vært utsatt for sabotasje fra Blodstrupmoen og hans synske medhjelper Mysil Bergsprekken. Det får katastrofale følger når de stiller til start i det store internasjonale Grand Prix stevnet i Flåklypa. Imidlertid ender det spennende billøpet med seier, takket være Ludvigs litt ufrivillige mot.

 

Den helt sensasjonelle seieren og verdensberømmelse endrer likevel ikke på Reodors, Solans og Ludvigs liv. Etterpå fortsetter de som før med å reparere sykler, skape nye oppfinnelser, og produsere samfunnsnyttige blomsterpinner til planteskolene.

 

Kort om boka "Simen"

Boka handler om gutten "Simen", en helt vanlig gutt som finner på alle slags mulige sprell sammen med kameratene sine. Her forteller Kjell om sine barndomsminner og alle opplevingene de hadde sammen i Alvdal. Alt fra skihopping i Sandeggbakken til fantestreker de gjorde på skolebenken.

 

 

Avslutning:

Jeg har lært utrolig mye om Kjell Aukrust. Jeg har blitt mer kjent med noen av verkene hans, og har funnet ut at ikke bare var en forfatter, men også en tegner og maler. Jeg syntes det var en spennende måte å jobbe på, fordi jeg nesten har aldri jobbet slik som dette før. Jeg syntes det har gått bra! Jobben med denne oppgaven som jeg ikke så fram til å begynne med, var etter hvert som jeg fekk starta, veldig artig og interessant. Arbeidet med denne oppgaven har vist meg at Kjell Aukrust kanskje har fått ett mer spennende og fargerikt liv enn noen andre vil få. Jeg syntes Kjell Aukrust er en spennende person også etter denne oppgaven. Håper vi får en lignende oppgave en annen gang også!

 

 

Kilder:

· Aukrustsenteret

· Statsministerens kontor ”Pressemeling”

· Aftenposten

· Samlerhuset

· Aschehoug Gyldendal store Norske leksikon

· Jeg har ikke tatt med kilden fra referatet ifra filmen ”Flåklypa Grand Prix” fordi det skrev jeg fra filmen. Så hvis du vil ha kilden der, må du nok se filmen.

 

 

 

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil