Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > "Boka om Kalle og Reinert" (E. Haavardsholm)

"Boka om Kalle og Reinert" (E. Haavardsholm)

Bokrapport fra Espen Haavardsholm sin "Boka om Kalle og Reinert".

Sjanger
Anmeldelse (bok, film...)
Språkform
Bokmål
Lastet opp
20.10.2004

”Boka om Kalle og Reinert” er skrevet av Espen Haavardsholm, og utgitt i 1978 av Gyldendal Norsk Forlag A/S.  

 

Espen Haavardsholm ble født i 1945 i Norge. Han debuterte i 1966 med novellesamlinga ”Tidevann”. Han er veldig kjent for å skrive så kalte ”dagbøker”, bøker der han beskriver hendelser i sitt eget liv. Bøkene hans er oversatt til en rekke språk og tre av dem er filmatisert. To av bøkene som har blitt filmatisert er novellen ”Zink og Isstykker” også er det så klart Boka om Kalle og Reinert. I1970 ble han tildelt Gyldendalprisen for sin novelle samling ”Den avskyelige snømannen”.  

 

”Boka om Kalle og Reinert” er en virkelighets basert bok som handler om to gutter, Kalle og Reinert. En dag skjer noe fryktelig. Kalle blir skutt av en politimann og dør. Boka beskriver hvor vanskelig det blir for Reinert å leve etter at Kalle har blitt skutt og hvor vanskelig det er å få en politimann dømt for noe. Den beskriver også hvor trist og vanskelig livet kan være for en 17 åring.

 

Jeg synes boka var veldig bra, fordi en tar for seg, mange ting som jeg synes er viktige. Som f. eks hvor vanskelig livet kan være for en tenåring. Det var en bok som fikk meg veldig interessert. Jeg satt til og med og leste i noen friminutt. Derfor synes jeg boken har fortjent terningkast 5.

 

Jeg anbefaler boken sterkt til alle aldrer. Fordi jeg synes det kan være nyttig for både voksne og barn å lese boken. For å finne ut hvordan livet faktisk kan være for to 17åringer fra Oslo. Den passer nok ekstra godt for oss som går på ungdomsskolen fordi vi snart er i den alderen.

 

Kort fortalt er det en knall bra og godt skrevet bok med både morsomme og alvorlige kapitler.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil