Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Henri Matisse

Henri Matisse

En sides tekst om kunstneren Henri Matisse.

Sjanger
Biografi
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.10.2004

Nyttårsaften 1869 kom en liten gutt til verden som senere skulle vise seg å ha stor innvirkning på verdens kunst. I og med at han vokste opp i byen Le cateau, som er kjent for chardonnay-vin, trodde folk at det var dette gutten skulle drive med. Familien han ble født inn i, var verken en rik familie, eller en familie som tigget på gatene. Det var en såkalt middelklassefamilie. Matisse jobbet som kontorassistent for en advokat for å få råd til dagens levebrød. Han levde et stressende liv med mye slit, men han søkte støtte og fikk energi av kunsten. Han hadde det som en hobby og han fikk ro i kroppen sin når han snudde seg til kunsten.

 

Matisse var en klok gutt, og trengte ikke lang tid for å finne ut at kunsten ikke bare var en hobby i hans liv. Han gjorde kunsten til sitt arbeide, og sluttet i kontorjobben. Han meldte seg på kunstskoler og utviklet seg stadig. Han dro også til utlandet for å la seg inspirere av andre kunstnere og andre omgivelser.

 

Matisse utforsket mye med kunsten. Han var kjent som både billedhugger og grafiker, men mest som maler. Han brukte klare, sterke farger og hentet mye inspirasjon fra tepper. Han så på teppene hvordan fargene var kombinert og fikk mange tips derifra. Matisse var ikke like glad i gråtoner, og det er derfor sjeldent du kan se skyggelegging på maleriene hans. Istedenfor å legge skygge på bildene, la han sterke konturstreker (streker rundt formene).

 

Henri var en del av ekspresjonismen. Kunstnerne innefor denne perioden uttrykket seg med fargevalgene. Noen valg kunne være helt absurde. Et ansikt kunne for eksempel bli blått, og havet rødt. Disse fargevalgene, var med på utforme den nye perioden som regnes for å være mot slutten av 1800-tallet. Men enkle bilder var også et tegn på ekspresjonismen. De skulle gjerne se så enkle ut som mulig.

 

Henri Matisse ble en stor kunstner og holdt kunstskole i hovedstaden, Paris. Den var åpen i en treårs periode, 1908-1911, og hadde hovedsakelig tyske og norske malere.

 

<bilde>

I løpet av disse tre årene, laget han også to bilder som var viktig for hans karriere. ”Dansen” (1909) og ”Musikken” (1910).

 

 

Til venstre: ”Dansen” (1909) malte Matisse under perioden da han holdt kunstskole i Paris, og regnes som et av Matisses hovedverk.

 

 

Matisse ble eldre og sliten. Til slutt orket han ikke stå foran staffeliet lengre, men det tok ikke knekken på hans karriere. Det måtte mer til for å en så sta mann til og legge arbeidet til siden. Men penselen la han på hylla, og han tok frem saks og papir. Han lagde mange flotte collager som også oppnådde suksess.

 

Etter 85 innholdsrike år, døde Henri Émlie Benoît Matisse en fredfull død.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil