Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Apartheid

Apartheid

Tidslinje, og litt om bakgrunnen til apartheid.

Sjanger
Faktaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
19.10.2004

Hva er apartheid?

Apartheid er en sosialistisk og politisk politikk om rase-seperasjon og diskriminering håndhevet av hvite minoriteter og myndigheter i Sør-Afrika fra 1948 til 1994.

 

Uttrykket “apartheid” (kommer fra afrikanernes ord “apartness”) ble begynte brukt i 1930-årene og brukt som et politisk slagord for det Nasjonale partiet i de tidlige 1940-årene. Politikken i apartheid går tilbake til begynnelsen av de hvites innflytelse i Sør-Afrika i 1652. Etter de Afrikanske Nasjonalistene kom til makten i 1948, ble apartheid støttet av loven.

 

Separasjonen av “rase-gruppene” ble gjort mulig av folkeregistrasjons episoden i 1950. Denne registrasjonen puttet alle sørafrikanere i tre forskjellige rase-kategorier; Bantu (svarte afrikanere), hvite eller farget (mikset rase). En fjerde kategori, Asiatere (Indere og Pakistanere) ble lagt til senere. Apartheid systemet ble håndhevet av en serie med lover vedtatt i 1950-årene. Loven om gruppeområder sa at de forskjellige “rasene” skulle bo i forskjellige bolig- og jobbområder. Etter loven om områder ble vedtatt kom i 1954 og 1955 begrensete områder hvor svarte ikke hadde lov å bo. Disse lovene begrenset de allerede få rettighetene som svarte hadde til å eie land. I tillegg, hindret andre lover mest mulig kontakt mellom rasene.

 

Tidslinje for Sør-Afrikas apartheid

1841: David Livingstone drog til Afrika for å spre Bibelen og han var overbevist at kun britiske myndigheter var sterke nok til å ende slaveriet.

 

1869: Frankrike bygde en kanal over Isthmus av Suez.

 

1875: Europeere kontrollere mindre enn 10 prosent av kontinentet.

 

1900: En avtale ble signert som gav britene en privilegert posisjon i den Britiske kolonien i Uganda.

 

1900: 90 % av Afrika ble delt inn i kolonier.

 

1948: De Sør-Afrikanske myndighetene begynte å begrense friheten til svarte afrikanere enda mer enn når apartheid systemet startet.

 

1952: Nelson Mandela og Tambo åpner det første svarte lovlige firmaet i Sør-Afrika.

 

1959: Parlamentet vedtar flere lover om “raseskille” ved å skape separate hjemland for Sør-Afrika`s  svarte hovedgruppe.

 

1960: De svartes protesterer mot apartheid når sitt høydepunkt. I et tilfelle skjer en massakre. Politiet dreper 69 mennesker.

 

1962: Nelson Mandela ble arrestert og dømt til livstid i fengsel.

 

1965: Kun hvite er representert i den nye regjeringen.

 

1974: P.g.a apartheid blir Sør-Afrika utvist fra de forente nasjoner.

 

1976: Mer enn 600 studenter ble drept i Soweto og Sharpsville.

 

1977: Lederen av protestene, Steve Biko ble drept i politiets varetekt.

 

1980: Zimbabwe får selvstendighet. Etter flere utbrudd med vold.

 

1983: Myndighetene gir bønder lov til å bevæpne seg.

 

1990: De Klerk slipper Nelson Mandela fri fra fengsel.

 

1991: Nelson Mandela blir president av ANC (Afrikan National Congress)

 

1991: Den internasjonale olympiske komiten fjerner et 21 års langt bannlysning av Sør-Afrikas idrettsutøvere fra de olympiske leker (OL).

 

1994: Nelson Mandela blir innviet som president av Sør-Afrika.

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil