Søk i stiler
 

Hva er vitsen?...


Kristendom, rett religion?
Sjanger:EssayLastet opp:22.09.2004
Språkform:BokmålForfatter:Anonym
Tema:Kristendom
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook



Om du "tror" eller ikke, er et av det viktigste valgene man gjør her i livet. Alt rundt deg, din hverdagslige omgivelse påvirkes av det. Selvfølgelig er det avhengig av hvor mye du tror og hva slags religion du tror på.

 

I kristendommens hellige skrift, Bibelen, er det nedskrevet utrolig mange sitater. Kan vi følge alle? Det mener ikke jeg.

 

Hva er bibelen egentlig? Det er en samling bøker og brev skrevet av mennesker til mennesker. Den er ikke rett fra "Gud". Tekstene i bibelen er et utvalg av flere store verk, utvalget er også gjort av mennesker til mennesker. Tenk på alt som ikke ble tatt med, det kjenner vi ikke til. Hvordan visste de som gjorde utvalget at alt som står i bibelen var bra å ha med? Fordi de synes de?

 

Et av sitatene i boken er slik:

"Elsk deres finder, gjør godt mot dem som hater dere, velsign dem som forbanner dere, og be for dem som krenker dere. Om noen slår deg på det ene kinnet, så by også det andre kinnet fram. Om en tar fra deg kappen, så nekt ham heller ikke skjorten. Gi hver den som ber deg, og om noen tar fra deg det som er ditt , så krev det ikke tilbake. Som dere vil at andre skal dere, slik skal dere gjøre mot dem."

 

Hvis hele verdensbefolkningen hadde fulgt dette sitatet hadde det aldri blitt noen problemer. Men det har aldri skjedd og de kommer aldri til å skje. Derfor ser jeg ingen poeng i å bli frels, eller gå i kirka hver søndag.

 

Selvfølgelig, de som prøver å "omvende" folk må jo bare fortsette med det, men hva er vitsen? Du blir et bra menneske og kommer i himmelen da du en gang dør? Jeg mener, du kan jo være et godt menneske uten å være kristen.

 

Uansett om hele Norges befolkning, eller hele Europa ble frelst, hva hjelper det? Det finnes også andre folkegrupper på denne planeten som tror på en annen religion utenom kristendommen som ikke er villige til å fragi sin tro over natta.

 

Hva skjer så hvis hele jorda ble kristen, kommer Jesus tilbake? Hva skal han gjøre da? Han kommer til å kjede seg i hjel, vi er jo blitt gode mennesker. Er det meningen med livet i følge kristendommen?

 

Hvordan vet jeg personlig at kristendommen er den rette religionen for meg? Det vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke til noe annet, jeg er jo oppvokst med denne religionen.

 

Tenk hvis Norge trodde på Budismen for eksempel, eller hele verden for den saks skyld, hva hadde skjedd da?

 

Budismen er jo like bra som Kristendommen, eller er den det?

 

Har vi valgt å tro på Gud og bibelen fordi den har fordeler? Fordi Jesus kanskje levde, du kommer til himmelen når du dør eller at du får evig liv. Det blir som Frp når det er kommunevalg, "JA til billigere rusbrus!". Selvfølgelig vinner de da, etter som dagens ungdom er opptatt med drikking og festing.

 

Hvordan vi være sikre på at det som står i bibelen er sant? Hvem knytter Jesus med Gud? Det er det "forfatterne" som gjør. Kanskje Jesus aldri sa at han var guds eneborne sønn. De som gjorde utvalget ville kanskje det slik at det skulle bli mer realistisk, og flere ville tro på det de sa.

 

Kanskje Jesus var et gjenglemt romvesen fra en annen planet. Det var derfor han kunne gå på vannet, gjøre vann til vin og helbrede syke.

 

Mange ting i bibelen er jo helt på tryne. For eksempel: Adam og Eva fikk to sønner og ut ifra dette ble hele verdensbefolkningen til. Dette synes jeg virker ulogisk, da har egentlig alle på denne planeten oppstått ut ifra innavl. Jeg tipper vi får vårt friske blod fra ”Jesus-romvesener” som stopper innom en gang i blant uten å bli gjenglemt.

 

Jorda blir oversvømmet og de eneste overlevende menneskene er i en båt med masse dyr. Disse tingene er jo helt patetiske, har de dikta opp dette for å gjøre boka mer gøy for barna eller noe sånt? Bibelen hadde vært mye bedre uten.

 

Bibelen motsier seg selv også mange ganger. Det står skrevet "At du ikke skal slå i hjel" og "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Dette fant jeg på nettet, det er hentet fra bibelen:

 

"12 Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, 13at ugudelige menn har trådt fram i folket og lokket innbyggerne med slike ord: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som dere ikke kjenner. 14Da skal du undersøke saken nøye, granske den og spørre deg for. Og viser det seg virkelig å være sant at noe så avskyelig har funnet sted hos deg, 15 skal du hogge ned innbyggerne i denne byen med sverd.

 

Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann. Selv buskapen skal du hogge ned med sverd. Alt byttet som er tatt, skal du samle midt på torget. Så skal du brenne opp byen og hele byttet som et heloffer til Herren din Gud. Den skal ligge som en ruinhaug for alle tider og ikke bygges opp igjen. Ikke et grann av det som er bannlyst, må bli hengende ved din hånd. Så vil Herren oppgi sin brennende vrede og være barmhjertig mot deg. Og i sin barmhjertighet vil han gjøre deg tallrik, som han med ed lovte dine fedre, 18 så sant du adlyder ordet fra Herren din Gud og holder alle hans bud som jeg gir deg i dag, og gjør det som er rett i Herren din Guds øyne." 5. Mos 13:12-17

 

Dette betyr egentlig; drep alle "familiemedlemmene" dine (husk Adam og Eva) hvis de bytter religion. Du skal altså ikke drepe noen med nevene, men det er helt greit hvis du gjør det med et sverd. Tenk på alle menneskene som har mistet livet fordi noen tror at Kristendommen er den beste og riktige troen.

 

Ta alle korstogene til Israel for eksempel, noen drar tusenvis av kilometer fordi de vil ha en hellig by og de vil omvende de som ikke tror det samme som dem selv til kristne. Alle som ikke vil, blir slaktet ned. Slik var det jo også her da religionen kom hit til Norge.

 

Heldigvis er det ikke sånn lenger, man har jo misjonærer nå.

 

Misjonærene reiser ned til et fattig land langt inne i jungelen hvor de gir ut mat og bibler. Så lærer de innfødte med andre kulturer om Gud og Jesus. De innfødte som fra før av har urgamle religioner basert på natur og naturfenomener begynner å lovprise Gud fordi han sendte dem misjonærer med mat og medisiner. Enda en spennende kultur er ødelagt. Vi er tilbake til spørsmålet: Hva er vitsen? Hva er vitsen med å "omvende" eller kjøpe seg tilhengere av en religion? Kan man ikke tro hva man vil.

 

Jeg tror vi har blitt lurt til å tro vi ikke egentlig vet hva er. Kanskje bibelen og dagens kirke er basert på en stor bløff. Kanskje de utrolig glupe og smarte menneskene som gjorde utvalget til bibelen gjorde det slik da de ville tjene mest mulig penger på den. Kirkeskatt, avlat og alt det der. Bibelen er kanskje en av de tidligste formene for svindel.

 

Så kom jo Martin Luther og forandret det hele, boken gikk fra svindel til "virkelighet" og ingen fikk med seg at det var bløff.


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.

erling
06.06.2005 12:21

Bra!
3
anbefalinger
viss. eg håpe du ikkje e kristen, sjøl om d virke sånt. du må virkelikt byna å c virkliheten i auene. d fins ingen gud!!! klare den litle jernen din å fatta d. håpe d får din sjyll. troanes folk, altså såne så dg syne eg e idiotar

Lulla
11.12.2005 13:04

Bra!
2
anbefalinger
Det er synd at det er mennesker som tør uttale seg om en religion som de ikke selv har praktisert... Det er som om jeg skulle si at allemuslimer er helt SYKE i hodet og de banker konene sine HVER dag. Dette er ikke tilfelle! Jeg er personlig kristen, og jeg vet at i det gamle testamentet står der mye rart om å legge bennende kull på din nabo`s hode for at hans skal bli frisk osv... Men hvis man studerer historien ser man at dette var en skikk de hadde på den tiden, det å legge kull i naboen hage osv... Men alle de lover som står i den gamle testamentet er opphevet av det nye testamentet. Jeg mener ikke at de som står i det gamle er usant, men den gjelder ikke i dag som den gjorde før. Gud ER allmektig, han kan sende engler til helvete og han kan sende deg også! Småskummelt, men sant.... Selvfølgelig er det bra med gode gjerninger, men nøkkelen til kristendommen ligger ikke i gode gjerninger i seg selv. Som litt lengre oppe sa; " for viss du med din munn bekjenner at jesus er herre og i ditt hjerte tror at han sto opp fra dei døde, DA skal du bli frelst." Det er det at man tror som er nøkkelen, på tross av vår manglende kunnskap om bibelens historie, Guds makt og meningen med livet her på joden. Det er ikke vanskelig å være kristen, det er i så fall minst like vanskelig å være ikke kristen. Hele forskjellen er at kristne har tro og en Gud de tilber som de har et personlig forhold til og som de vet elsker dem, mens ikke kristne mennesker, ja du som er det vet jo godt med deg selv om dette gjelder i ditt tilfelle, det skal ikke jeg uttale meg om for også der er synet forskjellig....
Skulle bare ønske at mennesker var litt mindre trangsynt, kristendommen er ikke noen stygg ting...
-gvd-

ABC
22.04.2018 16:18

Bra!
2
anbefalinger
Teksten er ren cherry picking. Forfatteren driver å fornærmer misjonærer for å ødelegge andre kulturer, men han har glemt å nevne at disse kulturerene (f.eks. i Afrika) driver med magiske ritualer, tror på at ånder har besatt folk, og som må utstøttes eller drepes. Ellers prøver han å argumentere med Bibelen, men som han dessverre ikke har lest. Anbefaler å lese sitatene hans i kontekst med resten av kapitlene, da vil dere finne ut av forfatterens svindel.
Forresten, dette kan umulig være et essay, ligner mer på kåseri.

viss
27.04.2005 21:23

Bra!
1
anbefalinger
" for viss du med din munn bekjenner at jesus er herre og i ditt hjerte tror at han sto opp fra dei døde, DA skal du bli frelst." Man blir frelst av tro, ikkje av å vere et godt menneske.

gud finnes
08.06.2005 09:06

Bra!
1
anbefalinger
hold kjeft erling...hvor kommer vi fra da...det må være noen som styrer det hele...hvor kom alle stjernene fra før big bang?? Gud finnes!!!!

dr Niels
14.06.2005 18:49

Bra!
1
anbefalinger
Universet vil en gang slutte å ekspandere, da vil det begynne å krympe i gjen. Til slutt blir alt samlet i et knøtt lite område, et sort hull og ingen ting. Da vil det eksplodere og danne et nytt big bang. Dette kan ha skjedd før, og har antakelig vis skjedd. Hvor kommer vi fra? Vi kommer fra havet. Det er en tilfeldighet at vi eksisterer på den måten vi gjør, vi er alle den samme smørja som alt rundt oss. Vi er ikke eksepsjonelle vesener på noe annet vis en det at vi har utviklet en mer funsjonabel hjerne.

lille mø
11.07.2005 12:32

Bra!
1
anbefalinger
kristendommen er ingen god religion. Det vi mennesker gjør mot hverandre kan tilgis, om det er vold som kone misshandling eller stjele noe fra en fiende. men så lenge vi motsier eller stjeler noe fra gud eller duds sønn jesus kommer man til satan (lucifer) i hælvette. gud sendte tilome sine egne engler til satan fordi de gjorde noe gud mente var galt, kunne ikke gud tilgitt sine engler da, siden vi må tilgi våre fiender.
I budismen er det ingen belønning eller straff, bare konsekvenser. gjør man noe galt i sitt forige liv blir det ikke en straff som at sjelen ikke kommer til himmelen men man må leve et liv i hælvette,i budismen må man bare ta konsekvensen av at man ikke gjore det som var rikti og man blir kanksje en rotte i sitt neste liv...

moses
24.10.2005 12:22

Bra!
1
anbefalinger
eg trur ikkje på gud det æ berre stutleg. hadde gud konne gjett meg erotisk nytelse så konne eg kanskje tru på han...

josef
24.10.2005 12:30

Bra!
1
anbefalinger
eg æ far av jesus ingen jævla gud skø ta han frå meg.. eg elskar han. me heve till og med liggi med han.. når sant skall sies så er han ein gud i senga!!!

josef
24.10.2005 12:31

Bra!
1
anbefalinger
eg æ far av jesus ingen jævla gud skø ta han frå meg.. eg elskar han. me heve till og med liggi med han.. når sant skall sies så er han ein gud i senga!!!

smartingen
19.01.2006 21:08

Bra!
1
anbefalinger
hvorfor skal jeg tro på en gud når det med jesus fødsel ikke er riktig en gang.
jesus ble IKKE født på julaften, de antar at vis han levde så ble han født mellom mars- oktober, ikke i desember. så alle som sir at vi feirer jula for jesus ble født tar feil. vi feirer den for solasnur og det har vi gjort lenge før kristen dommen kom til Norge. bare så dere vet det!

B
14.03.2006 16:45

Bra!
1
anbefalinger
Det står ingen steder i bibelen at Jesus ble født på juleaften, dette er kristen tradisjon. Poenget er å feire at Jesus ble født. Ettersom det ikke er belegg for når han ble født, ble feiringen lagt til en tid som folk var bekjente med, solsnudagen(eller hva det het).
Uansett er ikke julen en viktig del av kristen tenkning, mest en hyggelig tradisjon.

hildegunn
09.04.2006 15:55

Bra!
1
anbefalinger
Du "smartingen"...du høres ut som en av de dummeste jeg kjenner.


01.05.2006 00:36

Bra!
1
anbefalinger
Jeg skjønner ikke hva som skal til for å opne øynene til de som ikke tror det finnes en Gud! Det skjer jo mirakler på kristene møter hele tiden, mange får personelig møte med gud og det er en enorm drakraft mellom det gode og onde i våre dager. Gud er en GOD gud som elsker deg og vil ha ett personelig forhold til deg. Prøv å la deg opne deg for Jesus, HAN FINNES. Det er ett MYE bedre liv enn ett liv som søker etter tilfredstillelse.

Annkristin
07.01.2007 17:43

Bra!
1
anbefalinger
Jeg synes så forferdelig synn på dere som mener at Jesus og bibelen er oppspinn: Selvfølgelig er det ikke alt som virker logisk, men når vi en dag kommer til himmelen vil Gud fortelle oss alt som er å vite. Bare vi prater med han om beskymringer, gleder og alt annet og tar i mot hans kjærlighet så vil han gi oss de tingene vi ønsker oss, utenom noe som ikke er bra for oss. Og etterhvert vil du merke at han gjør store mirakler hvis du lar han få lov, og stoler på han under alle forhold.


26.04.2007 21:25

Bra!
1
anbefalinger
noobs


03.12.2007 16:59

Bra!
1
anbefalinger
DU HAR IKKE SKJØNT POENGET MED Å TRO I DET HELE TATT!! LEGG MERKE TIL ORDET "TRO" . DU SIER DET ER IKKE SIKKER AT HAN FINS OG AT DET SOM STÅR I BIBELEN ER SANT. OG DET ER IKKE SIKKERT. MEN JEG VELGER Å "TRO" DET. OG IKKE SAMMELNLIGN RELIGIONENE. LIKE GODE? GUD SIER AT ALLE ER VELKOMMEN I FELLESKAPET! DE SOM VIL KAN VELGE DET! JEG VELGER Å TRO PÅ MYE AV DET SOM STÅR I BIBLENE FOR DE DET VIRKER FORNUFTIG IKKE FORDI JEG MÅ! DET BESKRIVER HVORDAN JEG VIL LEVE LIVET MITT. SELVOM IKKE ALLE GJØR DET OG SELVOM DET IKKE ER FRED HJELPER DET FAKRISK NOEN! IKKE DØM STÅR DET I BIBELEN OG DET SYNS JEG IKKE DU SKAL HELLER! DET ER MER MELLOM LINJENE! kontakt meg på mailen.. vil gjerne snakke med deg mer om dette  Smile :-\)

anonym
13.01.2008 12:17

Bra!
1
anbefalinger
Jeg syns dette var et dårlig essay. Den er altfor usaklig, rett og slett. Og hva mente du med
"Budismen er jo like bra som Kristendommen, eller er den det?" ?? At du ikke er sikker på om BUDDHISMEN er like god som kristendommen, dvs, hvis kristendommen i det hele tatt er god. Det er jo du selv som sier den er dårlig. Jeg syns ikke dette essayet har noen sammenheng, eller mening.

ehh
30.01.2007 19:10

Bra!
0
anbefalinger
jeg er enig med erling  Smile :-\)

Tenkeren
17.04.2007 03:45

Bra!
0
anbefalinger
Eg personlig synest de er feil å si at noens meninger er feil eller at noen er dum for di tror på noe..
hvær enkelt har ein frihet til å tro å meine de di vil uten at de går utover noen.
synd de ikkje er slik men de er de de burde være.
De er jo mangen spørsmål vi kan stille oss.

Hvordan kan de finnest ein god gud når de er så masse elendighet i verden og hvorfor gjør han ingen ting med det?

Hvorfor ska menesker som har bod inne i jungelen i amasonas levd som naturens menesker og har ikkje gjort noe for å ødlege denne kloden
familie menesker som har opdratt barna bra. som ikkje dreper flere dyr en di spiser
og bruker alt på dyret til noe fornyftig men ikkje har hørt om Kristendomen havne i helvete? Hvorfor de? de er jo ikkje deres feil.

Barn som vokser opp i et rusmisbruker hjem eller i et hjem med insest og misbruk og mishandling havner på skrå planet blir kriminel narkoman som dør av overdose har ikkje den personen hadt nokk helvete?
kristendomen og andre relgioner har vert arsaken til de fleste kriger.

Eg mener kristendomen og relgioner sjenerelt hadde vært mer
troverdige hadde di ikkje vert så opptat av å straffe di som ikkje gjør som de vil..
Hvorfor skal vi straffes da? Livet for de fleste er jo ikkje akurat enkelt..

De står mangen gode ting i bibelen de er ikkje de eg sier og kristne folk er sjenerelt som andre menesker de er både gode og onde.

men de er jo mangen ting som sier seg selv. for at vi skal kunne leve sammen
kan vi ikkje gå rundt å voldta og drepe hverandre
stjele og plyndre osv.
Kansje noen fikk en god ide å skrive ein bok om regler og ting vi skal ha og følge for at vi skal kunne fungere i et samfunn.
kunne leve sammen på ein naturlig måte. naturlig vis med ein fortelling som gjør de litt troverdig, og for at folk skal følge desse så må de vere litt skremsels propaganda
med at vist vi ikkje følger dette vil vi bli dømt til et evig liv i Helvete.

vet ikkje eg men personlig har eg mi tro og den byger på den kristne tro som eg har omformulert for meg selv.

Eg kommer ikkje til Helvete for eg gjør så godt eg kan. prøver å ta di rette valga
prøver å være snil men har mine feil eg og som alle personer.

Og vist eg kommer til perle porten og st peter sier at eg skal få evig liv så kommer eg til å banke han opp for eg vil ikkje ha et evig liv.. bare prøv å fårestil deg hvor lenge
evig er da.. de er jo ikkje noe slutt. de gidder eg ikkje
da vil eg heller dø og bli født på ny etter eg har kvilt ei stund..
å så vil eg være med di coole gutta i himlen. di som sitter på ein flygende sky bar.
med lekre jenter som ikkje trenger gjifte seg for å ha sex for di har allerede fåt inpass i
himlen. og kansje noen frekke nonner Wink ;-\) he he
Hvorfor komme til hælvete for ein så velyka ting som gud skapte? sexen med deilige kvinne kropper..

ja tror de ein skaper. og ein forklaring men de er så komplisert at de er ikkje mulig eller
meining at våres hjerne skal ha mulighet til å forstå 1/10000000del av sanheten..

eineste eg er ganske sikker på er at livet naturen og universet vil fortsette for de om
de selvdestruktive dyret kalt meneske utsletter sin egen rase..

kiss
12.11.2007 09:25

Bra!
0
anbefalinger
kjedelegt

Torstein
22.11.2007 20:33

Bra!
0
anbefalinger
Rom 10: 9) For dersom du bekjenner Herren Jesus med din munn og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist han fra de døde, skal du bli frelst.


22.11.2007 20:43

Bra!
0
anbefalinger
asrin_rosa@hotmail.com legg til

haha hihi
12.03.2008 20:09

Bra!
0
anbefalinger
du trenger vel ikke følge et j* bud om du vil for du er født med synd, du gjør synd om du kaller nabon din en dust, så det er ikke noe samtale, så hvis man skal klage på kristendommen for at de har så mange regler så kan du heller lese bibelen før man uttaler seg, hvis man tror så er det det som teller, alle har syndet uansett så ... hvis det var slik strengt at du ikke måtte gjøre noen feil, så hva var poenget da ?? er det seriøst mulig

Cultivated Android
01.11.2009 21:37

Bra!
0
anbefalinger
Dersom Gud er allvitende har vi ikke fri vilje.
Dersom Gud er allvitende har ikke Gud fri vilje
Dersom Gud er perfekt har ikke Gud fri vilje
Dersom Gud ikke har fri vilje, er det umulig for gud å være "god"
Dersom alle bønner blir hørt, blir alle bønner fra krøplinger ignorerte.
Dersom en skal brenne evig i Helvete, kan det like godt bety "evig" som når byen Gomorra skulle brenne "evig"
Du skal elske din gud. (1 Peter 2:17)
Du skal frykte din gud (Lukas 12: 4-5)
Den som har frykt kan ikke elske (Johannes 4:16-1 Cool 8-\)

Tenk logisk. Har Gud noen gang snakket til deg (og en følelse teller ikke, siden mennesket har en utrolig evne til å lure seg selv). Har Jesus oppfylt alle din bønner, som han lovte flere ganger ( Matteus 11:24, Matteus 21:21, Markus 11:24)?

Draw your own conclusions.

http://www.vexen.co.uk/religion/god_ha- s_no_free_will.html
www.whywontgodhealamputees.com
ww- w.freethoughtpedia.org

vic
13.03.2010 22:05

Bra!
0
anbefalinger
håper dette er et Kåser????


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.052 sec - 1 pageviews