Forsiden

Emnekatalogen

Søk

Sjanger

Analyse/tolkning (753) Anmeldelse (bok, film...) (638) Artikkel (952) Biografi (264) Dikt (1040) Essay (571) Eventyr (115) Faktaoppgave (397) Fortelling (843) Kåseri (612) Leserinnlegg (123) Novelle (1334) Rapport (624) Referat (174) Resonnerende (212) Sammendrag av pensum (182) Særemne (161) Særoppgave (348) Temaoppgave (1266) Annet (528)

Språk

Bokmål (8210) Engelsk (1643) Fransk (26) Nynorsk (1150) Spansk (11) Tysk (38) Annet (59)
Meny

Du er her: Skole > Elevøvelse 1: Mikroskopet

Elevøvelse 1: Mikroskopet

Godkjent elevøvelse i naturfag om mikroskopet.

Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
08.09.2004

I denne elevøvelsen skulle vi lære å bruke et lysmikroskop. Oppgaven gikk ut på å observere hvordan et transparent millimeterpapir ser ut under mikroskopet.

 

Teori

Mikroskopet forstørrer objektet og gjør synelig det som ikke kan sees med det blotte øye.

 

Utstyr:

Transparent millimeterpapir og lysmikroskop (se fig 1)

Lysmikroskopet jeg benyttet hadde okular som forstørret 12 ganger og objektiver som forstørret henholdsvis 5, 10 og 40 ganger. Sett gjennom okular og objektiv ble objektet jeg så på forstørret henholdsvis 60, 120 og 480 ganger.

 

Fremgangsmåte:

Jeg la millimeterpapiret på objektbordet og så gjennom okularet. Jeg brukte grovskruen og hevet først objektbordet helt opp og senket det deretter til objektet ble klart synelig for meg. Så stilte jeg på finskruen for å gjøre detaljene synligere. Deretter stilte jeg blenderen slik at detaljene kom enda klarere frem. Først så jeg på millimeterpapiret med okular med 12x forstørrelse og objektiv med 5x forstørrelse. Deretter skiftet jeg til objektiv med 10x forstørrelse og så 40x forstørrelse.

 

Resultat:

Med forstørrelse på 12 x 5 kunne jeg tydelig se at strekene på millimeter papiret var bygget opp av små prikker. Ved å telle rutene registrerte jeg at jeg så ca 3mm av objektet gjennom mikroskopet ved denne forstørrelsen. (se fig 2)

 

Med forstørrelse på 12 x 10 kunne jeg se prikkene linjene på arket var bygget opp av enda tydeligere, men jeg kunne ikke se rutene i papiret da størrelsen på det jeg nå så bare var ca 1,5mm. (se fig3)

 

Jeg forsøkte også å se på objektet med forstørrelse på 12 x 40 men nå så det nesten bare mørkt ut. Jeg kunne skjelne noen fargeforskjeller og antar at det jeg nå så bare var noen få av de prikkene som dannet en linje. (se fig4)

 

Konklusjon:

Ved bruk av mikroskop kan man se detaljer som ikke kan sees med det blotte øye. Ved en forstørring på 12 x 5 kunne jeg tydelig se at det som for meg så ut som streker egentlig var en samling med små prikker. Ved å øke forstørrelsen til 12 x 10 kunne jeg se prikkene mer detaljert, men jeg mistet oversikten over helheten. Ved å øke forstørrelsen ytterligere til 12 x 40, var det vanskelig å forstå hva jeg egentlig så på gjennom mikroskopet. Jeg antar at objektet må være mindre enn 0,01mm for at man skal kunne skjønne hva man ser på gjennom okular med 12x forstørrelse og objektiv med 40x forstørrelse.

<bilde>

Legg inn din oppgave!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp stil