Før i tiden

Rasisme før i tiden og i dag.
Sjanger
Essay
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2004.08.29

Jeg lurer litt på hvordan det var før i tiden, da den første negeren ankom Norge. I Båtsfjord ble de aller fleste skremt da det eneste de så var et ”hvitt glis” som kom flytende gjennom vinternatten. De eldre gikk rundt og talte sine siste dager, og var sikre på at Djevelen hadde kommet for å gjøre opp gamle og glemte synder med Nordlands folket.

 

Kanskje de virkelig trodde djevelen hadde kommet? Du vet, de som bor litt lenger nord, er som oftest veldig overtroiske!

 

*

 

Men det var verken Djevelen eller noe annet ondt. Det var en helt vanelig mann. Han var kommet til et kaldt og frostlagt land, som for ham bar drømmen om rikdom og respekt. Kanskje litt kaldt for hans smak, men det eneste valget han hadde. Han hadde hørt at her i Norge, var alt mye bedre, og folkene som bodde her hadde ikke annet enn gull og marmor til å dekorere husene sine med. I tillegg så hadde alle nok mat og vann, for ikke å snakke om at til og med de fattige her hadde penger. Han hadde også hørt at alle får jobb i Norge, hvis ikke så får du hjelp, så da var det ikke så farlig hvis han ikke fikk seg en jobb sånn med det samme.

 

Jeg husker ikke første gang jeg så en neger, og ikke rart så mange det er av dem nå til dags! Det har jo blitt vanligere og vanligere å ha en venn eller nær bekjent som har en annen hudfarge enn hvit. Ja, det finnes jo til og med norsk-fødte Nordmenn, som har svart, brun, og rød hudfarge. De er jo overalt. Banksjefer, søppelmenn, bakere, bussjåfører, oljearbeidere, akademikere, lærere, artister, kunstnere, politikere, og ja til og med oppfinnere finnes det svarte av.

 

Visste du at det var svarte personer som oppfant ting som: Iskrem, brannstigen eller konseptet om blodbanker? Utrolige, anerkjente oppfinnelser som er oppfunnet av mennesker som er svarte, og brukes daglig rundt i hele verden! Ja, ja. Kanskje ikke så utrolig som ostehøvelen eller bindersen? Disse oppfinnelsene som er funnet opp av hvite nordmenn er også helt utrolige, kanskje til og med mer anerkjente og brukte enn de svarte oppfinnelsene?

 

En annen ting som jeg synes er litt rart med negere i USA, afroamerikanere, som går rundt og kaller hverandre ”nigger” men samtidig ”brother”. Men hvis noen som ikke har samme farge som dem, sier ”N-ordet” så er de rasister! De har jo til og med sitt eget språk, ”ebonics”. Personlig er jeg ganske kjent med både kulturen og språket som florerer i det miljøet. Og jeg synes egentlig at det er litt dårlig gjort av dem. Kunne de ikke bare akseptere det språket som eksisterte, i stedet for å utarbeide et helt nytt et, så folk ikke begriper hva de sier, ”Aiiiight”?

 

*

 

Før i tiden, da alt var greit og alle var venner virker så mye bedre. De hvite bodde på den ene siden av verden, de som var brune i midten, gule folk på den andre siden, og de svarte nederst. Men det var før i tiden og ikke slik det er i dag.

 

*

 

I dag er det et uendelig sammensurium av alle folkeslag overalt! Og etter det jeg har sett i de 23 årene jeg har åndet, kommer det aldri til å bli som det var før. Og slik er det.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst