Søk i stiler
 

Det å være ung i dag


Det er ikke rettferdig når eldre klager på ungdommen.

Sjanger:ArtikkelLastet opp:27.05.2004
Språkform:BokmålForfatter:Anonym
Tema:Alder
Verktøy:Utskrift   Del på Facebook

Det å være ungdom i dag, så skal en ting være helt sikkert: det er lett å være ung i dag. Eller, for å si det på en annen måte: det er deilig å være ung i dag. Skolen er ikke det samma som det var før lærerne er ikke så smarte som de skal ha det til. Som når elevene begynner og lære bort til enkelte lærere om hva en gattling er, da syntes de fleste det begynner og ta litt hardt for seg.

 

At noen ungdommer ikke følger med på skolen er stort sett ikke ungdommens skyld. Lærere burde vært mye flinkere til å engasjere og diskutere. Det er rett at det allikevel alltid vil være noen få som ofte ødelegger for mange andre. Dette er dumt. Sånn er det i klassen vår(9a) når vi diskuterer så følger ALLE med mener jeg alle.

 

Hvorfor skal forresten ikke ungdommen ha lov til å drikke alkohol? Så lenge foreldrene har oppdratt sitt avkom riktig, skulle ikke dette være noe problem. Og ikke la de stakkars små drikke seg fulle på hjemmebrent som kan inneholde litt av hvert skummelt. Skriv store advarsler på flaskene og gjør døren høy og porten vid på vinmonopolene. Det er ganske teit at de såkalte voksne skal få lov til og drikke alkohol. Det er ikke mer farlig for oss enn dem.

 

De som sitter og klager over at dagens ungdom er en gjeng bøllete fylliker, bør først ta ut ølflaskene fra sine egne øyner, før de begynner å se på dagens ungdom. At alle de som skriver nedsettende om dagens ungdom er englebarn og aldri har gjort noe ”galt”. De som er foreldre nå kan ikke komme her og si at de ikke gjorde feil som ungdom greit skolen var litt verre en det den er nå. Men kom ikke her og ikke si at du ikke fikla med hjemmebrent apparatet til faren din.

 

Jeg tror kanskje de eldre føler det som en plikt å klage på ungdommen, det er sånn det har vært i alle år, og det er sånn det skal forsette å være antageligvis, for som alle vet er det å bryte lange tradisjoner på linje med dødsstraff. Den store feilen de fleste gjør er å skjære alle ungdommer over en kam, jeg har aldri skjønt meg helt på det uttrykket, Men altså; de skjærer alle over en kam, og det er blodig urettferdig. Så jeg må bare si: Slutt med det der!

 

Ungdommen forandrer seg mellom åra, andre er som beste morra di og den generasjonen mens andre tar livet helt med ro, andre prøver og få mest mulig ut av livet sitt. Andre bare cruiser i båt nedover elva men en pipe med noe humbug i og andre har det helt jævlig og begynner på dop og det der. Kan ikke vi få lov til og ha det som VI VIL HA DET. Vi lærer av våre feil. Og de eldre påstår at vi ungdom er frekke kanskje vi er det men kom ikke igjen her og si at ikke dere var frekke dere heller.

 

At alle ungdommer blir ”sydd puter under armene på” er umulig, det hadde sett fryktelig dumt ut og hadde aldri blitt akseptert. Men hvem vet, kanskje kommer franskmennene en grå og trist dag, og sier det er mote. Noen skriver at det er foreldrene som betaler mobilbruken til ungdommer. Ja det kan stemme men hva gjør ikke vi for foreldrene våre dem sier ”gå i butikken og kjøp det og det” og så sier vi ”dere har bil dere kan kjøre bort”

”Ja men vis ikke du går bort så tar jeg dataen din og kaster den ut av vinde eller så tar jeg nettet dit” Sier dem igjen da. Og da har vi ikke noe annet valg enn og gå bort. Dagens ungdom er VELDIG besatt av data mange gjør ikke stort annet enn og sitte foran pcen på fritiden du ser jo på meg (Jon Arne) har jo firkanta øyer. Men vi kan jo ikke noe for at dere kommer med di DOMME unnskyldingene deres om at ” da vi var unge så hadde ikke vi noe Tv, data eller noe som helst av elektronikk. Ja men vi kan ikke noe for at vi ungdom i dag er mye smartere en dere er.

 

Månedslønnen til ungdommer har sikkert steget med årene. Men det er jo bare naturlig, for før kostet krone-isen en krone, nå får man bare ikke tak i noe skikkelig for den samme summen. I gode gamle dager hørtes 600 kroner mye ut, man kunne faktisk kjøpe 600 kroneiser for det. Men til informasjon for dere som ikke har vært utenfor huset de siste 50 årene: Slik er det ikke lenger! Det er mer som skjer enn det de sier på nyhetene.

 

Kaller dere dagens ungdom en hel søppelhaug av slasker som BARE sitter stille hele tiden? da vil jeg bare spør om en ting: Hvem vet at det er usunt, at det er farlig å Slappe av mer enn en gjorde før? Og er det de unges skyld? I virkelig gode gamle dager måtte absolutt homo sapiens Bevege på seg for å få seg mat og for å være sosiale. Nå har de eldre, de som klager på at ungdommen er lat, funnet Opp maskiner og startet butikker. Ett samfunn med så mange maskiner og butikker som vi nå lever i, legger faktisk opp til at vi skal være late og at vi skal sitte på våres kjære rumper en alt for stor del av dagen, av måneden, av året, av livet.

 

SÅ JEG VIL IKKE TENKE PÅ HVORDAN VI HADDE HATT DET UTEN DEN FINE SEXY ROMPA VÅRES

JEG VIL HELLER IKKE TENKE PÅ HVORDAN DERE HADDE DET NÅR DERE VAR PÅ VÅR ALDER


Kommentarer fra brukere


En gang i blant skrives det kommentarer som mangler seriøsitet eller som ikke har noe med oppgavens tema å gjøre. Hjelp oss å rydde! Klikk 'varsle' nederst til høyre på de meldinger du mener må bort. Så fjerner redaksjonen kommentarene etter hvert.


21.01.2010 19:29

Bra!
36
anbefalinger
Det er ikke våres feil at de voksne finner opp teknologi som dataspill.De lager det jo for at vi skal bruke det.Det er vi som er offeret!

Kristin
10.05.2007 19:02

Bra!
32
anbefalinger
DET ER IKKE SANT AT DET IKKE ER MER FARLIG FOR VOKSNE Å DRIKKE ALOKHOL ENN OSS! DETTE HAR DU TYDELIGVIS IKKE MYE GREIE PÅ. DU SKRIVER MYE BRA, MEN DER TAR DU FEIL! HJERNEN VÅR ER IKKE FULLT UTVIKLET NÅR VI IKKE ER 18, SANNHETEN ER AT MAN FAKTISK IKKE BURDE BEGYNNE Å DRIKKE SÅ TIDLIG HELLER. DERSOM DU BEGYNNER Å DRIKKE SOM MINDEREÅRIG, ØKER DETTE SJANSJEN FOR Å BLI ALKOHOLIKER SOM ELDRE, OG DU ØDELGGER HJERNEN RETT OG SLETT. EN UNG KROPP TÅLER MINDRE. REGLER FOR BRUK AV ALKOHOL OG TOBAKK ER IKKE SATT UTEN MÅL OG MENING. TENK LITT OVER DET, OG VÆR FORSIKTIG PÅ HVA DU GIR DEG UT PÅ.

ehm..
20.04.2006 22:21

Bra!
19
anbefalinger
den vakke så bra synes jeg!

#@@$¤#?
19.04.2006 21:17

Bra!
17
anbefalinger
noen srivefeil her (men det gjør ikke noe). du sier at du hater at folk drar alt under en kam men du gjør det selv når du sier at foreldrene må tenke på ditt og datt. tenk på det neste gang  Wink ;-\)

Respons
09.06.2012 16:54

Bra!
15
anbefalinger
Noen gode meninger. Mye feil, helheten blir dårlig. Man stopper å lese teksten din fordi den ikke fenger.

Emil
15.03.2006 09:34

Bra!
11
anbefalinger
Dette er et essey

j_15
14.03.2006 14:36

Bra!
10
anbefalinger
her var det mye bra Smile :-\) Men noe av det er litt overdrevet syns du ikke det? Uannsett en drit bra stil Wink ;-\) mange gode poeng Very Happy :-D

J
15.05.2006 17:49

Bra!
8
anbefalinger
endel skrive feil...åsså er det et essay..ikke en artikkel.. å litt vel høy på pæra er du nok.. det meste har jo som kjent to sider eller flere..mens du låst deg på en..jaja.. du er nok litt for rask med den stemplingen din..

Niklas
03.11.2004 21:36

Bra!
7
anbefalinger
Hva fikk du på den a? den var bra, nice hehe Razz :-P


27.03.2006 10:35

Bra!
6
anbefalinger
hei.. du ahr så rett så rett.. så altfor rett.. dette er veldig bra!!! elsker tenkter din.. mange bra poeng her.. fikk du på denne da? men det ser ut som en essay, er enig med emil.. hehe.. flotters  Very Happy :-D mange klemmer fra melissa karina


08.09.2004 08:38

Bra!
5
anbefalinger
Heheh.. Dette ver drit bra!  Smile :-\) Så sant alt det du skriver! Tror jeg bruker det i oppgaven min jeg  Wink ;-\) You go!  Smile :-\)

Andreas
09.11.2004 17:11

Bra!
5
anbefalinger
Bra stil. Helt rett det du sier.
hehe. låner et par ideer jeg. NMAtta

sara=)
29.11.2004 18:34

Bra!
5
anbefalinger
den var veldig bra!! vi har prøve på skolen.. tror jeg låner noen av idèene dine.. Wink ;-\) LOVE YA!!! you will allways be in my heart!!

jojo
15.02.2005 19:34

Bra!
5
anbefalinger
Det var dritt bra,,,,jeg må låne noen av ideene dine ,,,,,dritt bra

Hedda ;P
28.11.2005 16:17

Bra!
5
anbefalinger
Hei  Wink ;-\) Jævli bra sagt  Very Happy :-D Heeelt enig ass ;P Fyttii  Very Happy :-D

annika
03.04.2006 20:20

Bra!
5
anbefalinger
lignet ikke så mye på en artikkel, enig med emil, det er et essay...

ssss
12.06.2007 12:31

Bra!
5
anbefalinger
jeg likte ikke stilen din.. alle argumentasjonene er helt på trynet.. men siden du bare går i 9. klasse, anntar jeg at modningen kommer om en ikke så alt for lang tid.. det du gjør her er å kjøre alle under samme kam eller hva du sa... bedre lykke neste gang

anders
11.03.2005 14:33

Bra!
4
anbefalinger
Mange skrivefeil her. (nei, jeg er ikke lærer Smile :-\) har hørt mange av poengene før, men det er jo det stil skriving handler om: å rappe andres setninger og gjøre dem til sine egne. Tror jeg gjør det samme selv.

ruskesarah14;o)
24.05.2005 22:14

Bra!
4
anbefalinger
hehe, ble litt satt ut jg nå... d er så sant, så sant... norsktentamen i morra, så låner LITT jg... takk "smask"
OG dere som klager; VI LÆRER AV VÅRE FEIL, leste dere ikke d da?
klem


04.01.2006 13:47

Bra!
4
anbefalinger
Heftiii as Very Happy :-D hva fikk u på den? Very Happy :-D

Meeeg
07.02.2006 16:32

Bra!
4
anbefalinger
Herregud!
Dritbra Very Happy :-D KjempeGlaIDæi

nespen
13.02.2006 21:38

Bra!
4
anbefalinger
jepp nice Very Happy :-D men tenk litt nå dere! er vi ikkje litt late som leiter på internett etter ideer også bare kopierer mesteparten av ideene. tenk hvordan det vil utvikle seg ??? lurer på om lærerne vet hvor omfattende denne måten er ???

Brulle
30.05.2006 23:36

Bra!
4
anbefalinger
Vel... Det var vel ikke den beste "artikkelen" jeg har lest. Du følger jo langt i fra sjangeren, noe som ville gitt deg stryk på eksamen... Bærer preg av at du går i 9a, men teksten er ellers godt skrevet. Er viktig å huske at artikler skal se saken fra begge sider Wink ;-\)


18.01.2007 09:58

Bra!
4
anbefalinger
Knall bra... faen fortsett duu Very Happy :-D..

DJ Ghettostarr
03.03.2008 10:23

Bra!
4
anbefalinger
Nice article!
Even though some shit is off the table!! Some of the shit you write is crap, again something is true. Be careful with your appinions, not everybody wants to here about them. One!

Jonas
12.03.2008 10:37

Bra!
4
anbefalinger
Dette er vel ikke en artikkel, men en essay.
En artikkel skal vel være objektiv, kan vel ikke kalle den artikkelen objektiv.

Tror også du må tenke over to ganger, før du kommer med et argument. Mye merkelig du har skrevet, også noe greit.

Bedre lykke neste gang Wink ;-\)

Meg
21.05.2008 20:08

Bra!
4
anbefalinger
Denne teksten inneholder en del bullshit.. Desverre..

reda
02.05.2006 11:07

Bra!
3
anbefalinger
Hey driiit braa skrevet. ikke tenk på folk som ikke likte det de er dumme...!!

Lina:D
15.11.2006 13:45

Bra!
3
anbefalinger
Hei!! Kjenner deg ikke, men artikkelen din var drittttttttt bra Very Happy :-D det må jeg bare si, det er den beste artikkelen jeg har lest før. Du går jo i 9 iende og til og gå i niende synes jeg artikkelen din var drittttt bra. Dritttttt i di folka som sier du ikke kan skrive Very Happy :-D hehe......... Klem

Tess
05.12.2006 10:33

Bra!
3
anbefalinger
ganske bra! Wink ;-\) skriver litt det samme som deg i min stil jeg Smile :-\)(A)

neha m
20.01.2007 19:21

Bra!
3
anbefalinger
veldig bra

Blabla
10.04.2008 18:56

Bra!
3
anbefalinger
Jeg må bare si meg uenig i deg Jonas sier..
HAr du hørt om argumenterende artikler? Det er fullt mulig.. Ellers er eg enig i at en del av tankene er litt uferdige.

Eirik
19.11.2009 19:28

Bra!
3
anbefalinger
Helt ærlig, så var hele teksten dårlig.
Du lager en artikkel som skal være FAKTA relatert, men du beviser jo at du ikke kan noen fakta når du sier at en unggutt på 15 år tåler like mye som faren på 40?

Dessuten er det hundrevis av kommefeil, store bokstaver mitt i en setning og banningen..

er det mulig??

hallo!!
10.02.2010 18:32

Bra!
3
anbefalinger
okei, lær deg å skrive  Smile :-\) syntes ikke dette var så bra. Usakelige argumenter var der også.

Og du kan ikke si at " sånn er det " når det er motbevist  Smile :-\) såklart er det farligere for ungdom en vor voksne

Hei
25.05.2010 17:23

Bra!
2
anbefalinger
Alt er sant !

swsssssssss
26.04.2013 10:01

Bra!
2
anbefalinger
Napoléon Bonaparte (født 15. august 1769 i Ajaccio på Korsika i Frankrike, død 5. mai 1821 på St. Helena i Søratlanteren) var en fransk militær og politisk leder som ved slutten av den franske revolusjon ble Frankrikes mektigste politiker, og som er husket for å ha startet en rekke kriger i Europa, Napoleonskrigene. Han utropte seg selv til keiser av Frankrike under navnet Napoléon I den 18. mai 1804, og hans regime varte til han ble tvunget til å gå av 6. april 1814 etter å ha lidd nederlag i Napoleonskrigene.

Hans juridiske reform, Code civil des français eller populært Code Napoléon, har hatt en betydelig innflytelse på sivile lovsystemer verden over, men han er best husket for sin rolle i de kriger som ble ledet mot Frankrike av en rekke forbund hvor særlig Storbritannia sto sentralt, de såkalte Napoleonskrigene. Han etablerte sitt hegemoni over det meste kontinentale Europa og søkte å spre idealene til den franske revolusjon, samtidig som han konsoliderte et keiserlig monarki med restaurerte aspekter av Ancien Régime. Grunnet hans suksess i disse krigene, ofte mot tallmessige overlegne motstandere, er han ansett som en av de største militære ledere gjennom alle tider, og hans militære kampanjer er studert ved militærakademier over det meste av verden.[1]

Napoléon ble født på Korsika og hans foreldre nedstammet fra genuesisk adel. Han var utdannet artillerioffiser på det franske fastlandet. Han kom seg opp og fram under den første franske republikk og ledet vellykkede felttog under den første og andre koalisjonskrigen mot Frankrike. Han gikk også seirende ut av et felttog på den italienske halvøya.

I 1799 ledet han et statskupp og installerte seg selv som førstekonsul. Fem år senere ble han formelt erklært som landets keiser av det franske senatet, da en forsamling helt dominert av ham selv. I det første tiåret av 1800-tallet var Frankrike under Napoléon engasjert i en rekke med konflikter – Napoleonskrigene – som involverte nær sagt alle statsmakter i Europa.[1] Etter en rekke militære seire sikret Frankrike seg en dominerende posisjon på det europeiske fastlandet og Napoléon opprettholdt en fransk innflytelsessfære gjennom en rekke omfattende allianser og ved å utnevne venner og familiemedlemmer til å styre andre europeiske stater som franske klientstater.

Den spanske selvstendighetskrigen og den franske invasjonen av Russland i 1812 ble vendepunktet for Napoléon. Hans La grande armée ble hardt svekket under felttoget mot Russland og av den russiske vinteren og kom seg aldri helt. I 1813 beseiret den sjette koalisjonen hans styrker ved Leipzig; det påfølgende året invaderte koalisjonen Frankrike og tvang Napoléon til å abdisere. Han ble sendt i landsforvisning på øya Elba 20 km. utenfor Toscana i Italia. Mindre enn et år senere rømte han fra Elba og grep makten på nytt i Frankrike, men han ble beseiret i slaget ved Waterloo i juni 1815. Napoleon tilbrakte de neste seks årene av sitt liv i britisk fangenskap på øya St. Helena sør i Atlanterhavet. En obduksjon konkluderte med at han døde av magekreft, men det har vært debatt om hans død; blant annet har det vært hevdet at han var offer for en bevisst arsenikkforgiftning.

Få personer i historien er blitt mer omtalt og forsket på enn Napoléon. Hans historiske betydning er stadig omdiskutert, og de ulike syn på ham har ofte skapt debatt og uenighet. I Frankrike regnes han av mange som en nasjonalhelt og fremheves da gjerne først og fremst som en dyktig feltherre og militær strateg. Andre ser ham hovedsakelig som politiker og samfunnsreformator. Av andre blir han betraktet som en stor despot, tyrann eller usurpator.

69
12.02.2014 20:21

Bra!
2
anbefalinger
Mye tull, skriv mer saklig (Hvis dette skal være en innlevering)

matilda
23.09.2014 19:28

Bra!
1
anbefalinger
Uff. Masse skrivefeil. Kan også lønne seg å bruke fakta som argumenter enn å bare finne opp ting selv.


Legg inn en melding!
Obs! Meldinger som ikke omhandler oppgavens innhold slettes. Det samme gjelder meldinger uten stor grad av saklighet.
Ditt navn      Din e-mail (valgfritt)
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)





På forsiden nå!

Lyktes med Shakira-fleipen

Torsdag skal Shakira angivelig ha blitt mor til en liten gutt, hevdet kjæresten og toppfotballspilleren Gerard Pique - og lyktes med Twitter-spøken.

Les hele saken

   

Holmes tas av tidlig

Katie Holmes opplever nå at teaterforestillingen som er hennes første store oppdrag etter skilsmissen fra Tom Cruise, blir tatt av - svært tidlig.

Les hele saken







 
Req.time: 0.024 sec - 1 pageviews